Heb momenteel even de volgende vraag, waarvan ik even niet weet waar ik er mee naar toe moet (welke rubriek etc).
Ben momenteel aan het onderzoeken hoe ik mijn muziek-pagina op facebook ( hopelijk mag ik hier een link plaatsen...;
www.facebook.com/tivolica ) meer zou kunnen gaan promoten en meer respons oid zou kunnen gaan ontvangen.
Heb reeds advertenties hiervan gepromoot, maar dit had weinig effect (tot dusver).
Heb zelfs overwogen om deze pagina op te gaan doeken.
Wat zou ik hierin zoal het beste kunnen gaan ondernemen?
k heb een tijdje getwijfeld of ik hier een reactie op zou geven, maar omdat je zo enthousiast bezig bent zal ik het toch maar doen.
Ik denk dat je je moet afvragen wat je uiteindelijke doel is van je public exposure, dingen die je voor jezelf moet afvragen zijn bijvoorbeeld:
- wat is mijn doel met de public exposure (youtube, facebook, twitter, instagram, spotify, etc)
- zelfkritiek (eerlijk zijn tegenover jezelf of je eigen materiaal al goed genoeg is om daar al reclame geld in te pompen)
Het heeft natuurlijk weinig zin om een betaalde advertentie campagne te starten als je bijvoorbeeld een leeg kanaal hebt of als je materiaal niet goed genoeg is voor je doelgroep zodat ze daadwerkelijk blijven hangen op je kanalen.
Als het je puur om likes en subscribers gaat, dan zijn er bedrijven die tegen betaling je heel veel likes en subscribers leveren. Let wel, het gaan dan puur om getallen, het zijn uiteraard geen echte fans die zich aanmelden op je kanalen.
Als ik al je posts hier lees dan krijg ik de indruk dat je mega-enthousiast bezig bent met het opzetten van een online identity en daar alles voor wil doen (ook kwa financiele investeringen). Je post hier af en toe tracks en daar krijg je altijd wel min of meer dezelfde reacties op die vaak toch wijzen op, zoals het nog wat verder ontwikkelen van je eigen technieken. Hier krijg je dat soort feedback nog wel, maar op een facebook of google advertentie zul je dat soort reacties niet krijgen, die mensen luisteren misschien 1 keer en vormen dan hun mening of ze wel of niet willen subscriben en zie je meestal nooit meer terug.
Het is naar mijn mening veel beter om klein te beginnen, start eens met een youtube kanaal en doe ook eens daadwerkelijk een inzage in de statistieken van je videos, Daar staat superveel informatie in, zoals in welke landen wordt er het meest gekeken, welke type videos zijn beter bekeken dan andere, komen er bepaalde gebruikers terug op je kanaal of bijvoorbeeld hoe lang kijken ze naar een video, maar ook dingen als hoeveel minuten is er deze maand naar je kanaal gekeken (over alle videos heen), hoeveel subscribers heb je erbij in deze maand (en zelf per video), of op welke sites wordt je video doorgelinkt en hoevaak wordt die via die website bekeken (als bijvoorbeeld anderen jouw video linken op forums of websites), etc...
Daarnaast staat er informatie in waarbij je inzage krijgt in het gedrag van de gemiddelde youtube kijken op jouw kanaal. Bijvoorbeeld in het algemeen kun je dingen te weten komen als: De gemiddelde tijd die youtube gebruikers naar een video kijken, de meesten haken al af op een kanaal binnen 2 minuten tjjdens het kijken naar een video en skippen door naar de volgende. Totaal onnodig om dus een video te maken die 6 minuten duurt, praktisch niemand kijkt dit. je ziet zelfs op welk punt in de video ze afhaken. Dus een muziek video maken waarbij het intro al 1,5 minuut duurt werkt simpelweg niet, tenzij je echt een eigen fanbase hebt die daadwerkelijk voor jou gekozen hebt, die kijken wat langer (kun je ook terug vinden)
Daarnaast zijn er ook bewezen richtlijnen dat er dagen zijn dat het online zetten van je eigen videos een groter bereik halen als op andere dagen. Zelfs het tijdstip waarop je dit op een dag doet maakt enorm veel uit. Dit soort informatie kun je dus uit je eigen kanaal halen als je daarmee begint en daar kun je dan je online presence op aanpassen zodat het een steeds groter succes gaat worden
Ik zie je met van alles bezig, maar 1 ding sla je consequent over. Namelijk investeren in je zelf. Waarom zou je niet even een jaar lang een pas op de plaats maken en je investeringen in jezelf doen? Dus neem gewoon die pianolessen zodat je de basis kent, of neem een paar workshops die je wat meer de goede richting opzetten. Dat kost uiteraard geld, maar dat is wel de beste investering die je naar mijn mening kunt doen, alles wat je in jezelf investeert krijg je uiteindelijk echt wel terug via die zo gewenste online public identity die je met die skills kan opbouwen.
1 jaar is overigens niet echt veel, het is echt een fabel dat iedereen zonder theoretische achtergrond ineens zo goed gaat spelen als prince of armin van buuren, of welke grote artiest dan ook. Dat zijn allemaal mensen die daadwerkelijk een bepaalde tijd lessen hebben gevolgd. Sommige mensen kunnen dat overigens helemaal zelf (autodidacten, maar dat zijn er echt heel weinig), maar veel anderen volgen gewoon een pad die je snel op weg kunt helpen door wat lessen te nemen.
tegenwoordig ligt de kwaliteit van muziek en video producties online van vele 'amateur' muzikanten zo hoog dat je er niet meer komt met half werk. Je zult dus simpelweg aan de bak moeten met je eigen skills om op te gaan vallen.
Dat klinkt misschien wat hard, maar zo is het niet bedoeld, ik waardeer je enthousiasme enorm, maar je kunt succes niet kopen (ja, fake succes via nep likes en subscribers, maar dat is vast niet waar je naar op zoek bent).
Dus mijn advies:
1 jaar flink werken aan je eigen kennis en skills en dan pas helemaal los gaan op een online identity.