Yellow Magic Orchestra

astronaut

Ouwe rot
Hallo mensen,

Yellow Magic Orchestra. "Wie kent ze niet". Een aantal van jullie zullen nu denken; "Huh waar heeft die Astro het nu weer over". Dat leg ik jullie haarfijn uit. Yellow Magic Orchesra is een trio afkomstig uit Japan. Ze waren vooral rond het begin van de jaren 80 erg populair (in Japan). Westerse invloeden worden vermengt met niet westerse en ik vind dat ze dit op een unieke wijze doen. De bekenste van het drietal is Sakamoto die ook een aantal solo projecten op zijn naam heeft en muziek voor vele films heeft gemaakt. Deze Sakamoto heeft ondermeer samen gewerkt met Madonna en David Bowie. Misschien zijn er meer liefhebbers van het Yellow Magic Orchestra en mijn vraag is nu aan diegene; Verzamel alles op dit forum; van links, weetjes, geluidsfragmenten enz. enz.

En een voorzet natuurlijk; http://artvx.hp.infoseek.co.jp/at/ymo1.htm

Attachments

• ymo.jpg
    ymo.jpg
    47,3 KB · Bekeken: 106
Solid state survivor vind ik hun beste nummer, is ook weleens gesampled door Quadraphonia ook.

Zeg maar de japanse versie van Krafwerk. Maar dan anders. :)

Zeker van invloed op de avant gardistische muziek die later is geevolueerd naar abstracte electronische muziek. Toen bijv Aphex Twin en trawanten nog bezig waren met puber te worden. :)

Origineel geplaatst door bobaphat
Solid state survivor vind ik hun beste nummer, is ook weleens gesampled door Quadraphonia ook.

Klopt! En ook FireCracker is door menig dance-artiest gesampeld, geknipt, ge-edit en opgenomgen. Kraftwerk (terecht overigens) wordt vaak genoemd als inspirator van de een aantal hedendaagse dance DJees. Ik denk dat YMO ook een niet te onderschatte invloed heeft gehad op de dance-muziek. En dat er veel DJees rondlopen met meteriaal van YMO in hun koffers.

Ze zeggen het tenslotte zelf...(klik bijlage)

Attachments

• wave1.wav
    165,2 KB · Bekeken: 129
thomas dolby

thomas dolby

Sakamoto heeft ook een project met Thomas Dolby gedaan.
Ondanks twee kapiteins toch een heel goed album.

(een weetje)

Re: thomas dolby

Re: thomas dolby

Origineel geplaatst door dsa
Sakamoto heeft ook een project met Thomas Dolby gedaan.
Ondanks twee kapiteins toch een heel goed album.

Volgens mij was dat één nummer, n.l. Fieldwork van Sakamoto's Ongasukan . In de fantastische videoclip zitten ze samen.

Maar goed. YMO is zeker zwaar onderschat. Misschien denken een hoop mensen dat japanners alleen na maken. Nou er zijn maar weinig albums naar mijn mening zo origineel en bijzonder als BGM en Technodelic (niet verwarren met Technodon die ze in de jaren 90 uitbrachten) . Die twee albums maakte ze vlak na elkaar en blijven tot op de dag vandaag overeind staan!

Dieptepunt vond ik Naughty Boys al is daar ook een instrumentaal album van uit gekomen die wel aardig is.

Ook grappig is dat YMO er in 1984 mee ophield en een afscheidconcert gaf (het album After Service ) en vervolgens gewoon doorging met platen maken; vanaf dat moment werd YMO consequent geschreven met een streep erdoor!

Hey, die sakamoto, is dat ook niet die vent die toen eens wat met dee-lite gedaan heeft ??

Origineel geplaatst door gemmetje
Hey, die sakamoto, is dat ook niet die vent die toen eens wat met dee-lite gedaan heeft ??

Zou goed kunnen. Met alle respect voor Sakamoto; het is een beetje een muzikale hoer. Hij werkte dus met Dolby, Madonna en Bowie, maar ook met Yousou n'Dour, Holy Johnson (Frankie Goes TH), Adrian Belew (King Crimson) en natuurlijk David Sylvian en vast nog veel meer artiesten die mij niks zeggen.

Nee 'Hoer' is niet aardig. Hij is erg veelzijdig; van klasiek tot techno. Kent iemand die remix CD's die er zijn gemaakt van zijn Discord . Echt fantastich!

Thijs volledig mee eens.

Thijs volledig mee eens.

Origineel geplaatst door thijs_ganger
Volgens mij was dat één nummer, n.l. Fieldwork van Sakamoto's Ongasukan . In de fantastische videoclip zitten ze samen.

Maar goed. YMO is zeker zwaar onderschat. Misschien denken een hoop mensen dat japanners alleen na maken. Nou er zijn maar weinig albums naar mijn mening zo origineel en bijzonder als BGM en Technodelic (niet verwarren met Technodon die ze in de jaren 90 uitbrachten) . Die twee albums maakte ze vlak na elkaar en blijven tot op de dag vandaag overeind staan!

Dieptepunt vond ik Naughty Boys al is daar ook een instrumentaal album van uit gekomen die wel aardig is.

Ook grappig is dat YMO er in 1984 mee ophield en een afscheidconcert gaf (het album After Service ) en vervolgens gewoon doorging met platen maken; vanaf dat moment werd YMO consequent geschreven met een streep erdoor!

Ha eindelijk die weetjes waar ik op gewacht heb. Ik vind het leuk om te lezen dat er in ieder geval meer mensen zijn die Y.M.O. op de juiste waarde weten te waarderen. :okdan: In het begin toen ik Y.M.O. leuk begon te vinden was het zo moeilijk om materiaal te vinden. Op een gegevevn moment begrepen platenzaken (de Cd was pas in opmars) dat meerdere mensen de muziek van dit drietal konden waarderen.

In Japan had Y.M.O. een supperster status met vele uitverkochten concerten en gigantisch aantallen mensen.

Ik zou zo graag eens een live concert op DVD willen zien van die gasten. Ze zijn wel te krijgen. Via Japan uiteraard. Maar goed misschien deze wens iets opleverd.

Groet van Asto.

Hebben die gasten ook niet banden met "Logic System"??

Vond ik erg goed altijd... en idd. een vriend van mij die electro draait loopt ook rond met YMO in zijn tas.

Origineel geplaatst door dob
Hebben die gasten ook niet banden met "Logic System"??

Volgens mij is Logic System vooral meneer Hideki Mastusaki (achternaam zal niet helemaal kloppen :confused: ) en die heeft veel geengineerd bij YMO (en solowerk van de YMO-ers en andere Japanners). Meestal krijgt hij de credit 'programming'.

Ik vond Logic System nooit erg goed. Bijna altijd werk van anderen. Ik heb zelf 2 niet beste platen van Logic. De leukste (hoes: bamboo stengels) heb ik niet en ik weet niet hoe die heet. Weet iemand dat? Een van de nummers heet Domino dancing en één van de tracks werd vroeger gebruikt als jingle van het (niet zo beste) stripboek-programma Wordt vervolgd van Han Peekel.

Goh ik ga mij steeds meer herinneren...

Yes! YMO rules, in de vintage 80-ies electro style dan, vindt ik, remixen geef ik niet zoveel om eigenlijk. Heb de eerste twee elpees, en een dubbel-epee van logic system, (da's dus die met bamboe op de hoes) waarvan de apparatuur-overzichtsfoto binnenin de hoes menigeen zal doen watertanden... Roland, overal Roland. Een van mijn all-time favourites is een nummer van hun elpee BGM, die met die tandenborstel op de hoes, Ik weet niet meer hoe het heet, maar het is een van de laatste nummers en klinkt erg plechtstatig en episch, zonder zang overigens.

Re: Thijs volledig mee eens.

Re: Thijs volledig mee eens.

Origineel geplaatst door astronaut

Ik zou zo graag eens een live concert op DVD willen zien van die gasten. Ze zijn wel te krijgen. Via Japan uiteraard.
Groet van Asto.

On-line bestellen!
Heb ik wel 's gedaan voor de soundtrack van "Fallen Angels" van Wong Kar Wai.
(en net die ENE track met de sample die ik zocht stond er niet op.... zucht, voor de rest ALLES.... niet te filmen)

Trouwens ff over Logic System nog;
die met die Bamboe stokken ja, DIE vind ik geweldig!! Cheezy, en toch.... bizar gewoon.

Origineel geplaatst door bob303vs909
mijn favoriet: computergames...erg grappig nummer, wordt ook vaak gedraaid door ken ishi

Je bedoeld vast "Firecracker" (die begint met die computerspelletjes). Vrolijk nummer is dat. Het idee van die computerspelletjes komt vast van Haruomi Hosono (één van de YMO gasten). Hij heeft muziek geschreven voor enkele van die hele oude arcade-games. Eén van zijn solo-platen staat er helemaal vol mee (Videogame Music). Leuk voor freaks maar erg vervelend na 3 minuten. Wel vol met goed te gebruiken samples!

En die naam die ik bij mijn vorige post verkeerd schreef moest zijn "Hideki Matsutake"

En die Logic System met de bamboo-stengels heet gewoon Logic. Ik heb het zelf al gevonden.

Origineel geplaatst door Imipolex
(...)Een van mijn all-time favourites is een nummer van hun elpee BGM, die met die tandenborstel op de hoes, Ik weet niet meer hoe het heet, maar het is een van de laatste nummers en klinkt erg plechtstatig en episch, zonder zang overigens.

Je bedoeld waarschijnlijk "Mass". Een beetje klassiek/mars-achtig. Vlak daarna staat "Loom"; dat is die stijgende toon die nooit aankomt. En zo komen we weer bij de man van Logic System,Hideki Matsutake, die een auteurs-credit krijgt voor dat nummer "Loom".

Jawel, 'Mass', dat was het. Ik heb die plaat al jaren niet meer gedraaid, maar dat deuntje heb ik nog vaak in m'n hoofd. Je kent dat wel.

Ik heb hier nog de LP Xoomultiplies van hun uit 1980.. Met computer game erop (2 versies).. Retecool ja!

Arv

ik heb er ook wat muziek van: 2lp's van YMO, 1 lp van Sakamoto, de sounttrack van "Merry Cristmass, MR..." en van Logic system heb ik ook een LP, ik zal het binnenkort effe opzoeken welke allemaal precies.

Voor wie BGM een mooi album vind (ik dus) is het leuk te weten dat op de achterkant een bestellijst staat (is hij echt?) van al de gear die ze hebben gebruikt (compleet!). Op de CD is het niet meer te lezen (lineair verkleinde LP-hoes) dus ik zal de LP uit de mottenballen moeten halen.

Ik weet wel nog uit mijn hoofd dat dit een album is met vroege voorbeelden van samplergebruik. Ze gebruikte destijds de Emulator (gewoon No.1 dus). Die was toen helemaal je-van-het. Zie de specs en zie hoe de techniek niet heeft stil gestaan.

Het staat ze goed dat ze nergens vervallen in het sampler grapje bij uitstek (doo doo doo - zoals als in "Summer Holliday" van wie ook al weer en wat was die slecht).

Back