Siel Orchestra 2 onderhoud/reparatie

monopoli

Nieuwkomer
Ik heb een Siel Orchestra 2 die nogal wat onbedoelde herrie maakt; alles werkt maar er zit een soort ruis/onweer-geluid op de achtergrond die 'm meestal onbruikbaar maakt. Gek genoeg heb ik ook al meegemaakt dat het af en toe weg is en dan zijn alle geluiden dus wel clean. Ook een aantal switches kraken als ik ze beweeg.

Nu zat ik te denken; zal ik 'm openmaken en grondig schoonmaken van binnen? Zou dat helpen? En hoe pak ik dat aan? Waar moet ik op letten? Wat voor spullen gebruik ik? Mijn DIY technische kennis beperkte zich tot nu toe tot het solderen van gitaarplug (vrij weinig dus)

Ik heb gegoogled maar geen info hierover gevonden. Heeft iemand hier tips en/of ervaring? Alvast bedankt.

OK, bedankt!

:erm: "brakke connectors" Ben benieuwd of ik die zal herkennen. En hoe maak ik die schoon? Moet ik met olie aan de gang of schoonmaakmiddelen, of een stofzuiger? Tips welkom (als iemand een website weet over het schoonmaken/onderhouden van synths; links graag)

het zijn een soort brede stekkers met een aantal draden eraan.
meestal is alleen een keer lostrekken(voorzichtig) en dan weer terugzetten voldoende,de contacten schuren zichzelf schoon.
en anders een beetje contactspray op een wattenstaafje en daarmee de contacten schoonmaken, als het teminste dezelfde connectors zijn als bij de 1/
bij mini connectors gaat dit niet, maar daarbij zou losterkken en weer vastzetten voldoende moeten zijn.
groeten,
jeroen

OK, misschien dat ik 'm morgen even open ga maken dan.
Met contactspray kan ik die krakende switches waarschijnlijk ook wel verhelpen toch?

als je zo bij de contacten van de schakelaars kan komen, doe dan een wattenstaafje iod met contactspray, liever niet zo erinspuiten, maar als het niet anders kan, in ieder geval rustig aan met het spul, het is nogal troep.
overtollige zooi ook altijd meteen wegvegen met een tissue oid.
als het dichte schakelaars zijn, dan kan je ze beter vervangen voor nieuwe.
als die te koop zijn , zo niet dan zo mogelijk openmaken en schoonmaken.
het kan een beetje een rotklus zijn.
groeten,
jeroen

Nou dat viel mee. Het zag er toch redelijk overzichtelijk en erg stoffig uit daarbinnen. Ik had eigenlijk niet verwacht dat het zo makkelijk zou zijn maar na wat stofzuigen en het schoonmaken van alle connectors met contactspray is het geruis helemaal verdwenen :okdan: Bedankt voor de hulp!

Aaaargh! Gister zet ik de Siel Orchestra aan om mee op te nemen. Lampjes branden, alles zie er normaal uit. Maar helemaal geen geluid. Kabels gecheckt; dat is allemaal in orde maar uit de Siel komt geen geluid meer.
WTF?
Waar zou dit aan kunnen liggen? Na het schoonmaken werkte alles perfect en nu een paar dagen later zonder het ding aan te raken geen geluid meer?:confused:
Tips en suggesties weer welkom

Als er iets is wat je NIET moet gebruiken (of in ieder geval met extreme mate zoals iemand voor me in deze draad al heeft aangegeven) dan is dat wel contactspray. Vooral niet gebruiken in connectoren, en zeker niet in die Italiaanse connectoren die in de Siel-apparaten worden gebruikt.

En natuurlijk is enige ervaring ook wel handig zodat je weet wat je doet.
Het kan best meevallen maar het kan ook tegenvallen.

Greetz,

Iemand met ervaring,....

Hey, maar dat is ook waarom ik advies vraag (en je kunt alleen maar ervaring krijgen door dingen te doen. Ik wil dit soort klussen zelf kunnen doen)

Ik heb de connectoren alleen maar schoongemaakt met contactspray op een wattenstaafje en daarna met een droog wattenstaafje drooggemaakt. Dat zou geen problemen moeten geven, toch?

Ik heb wel contactspray ingespoten bij krakende switches, maar ook dat heb ik zoveel mogelijk proberen droog te maken. Daar zit dan waarschijnlijk nu het probleem. Hoewel het na het schoonmaken nog prima gewerkt heeft allemaal.

Dus, wat nu te doen? Is hier nog iets aan te doen?

Laatst gewijzigd:
Als je echt ervaring wilt opdoen en dit soort apparatuur (of wat dan ook) zou willen kunnen herstellen / onderhouden dan zou ik eens een leeradres opzoeken. Daar is dan iemand persoonlijk aanwezig die jou kan uitleggen wat wel en wat niet te doen.
Dat is ook de reden dat ik mijn auto gewoon bij de dealer in onderhoud heb.
Ikzelf bak daar helemaal niets van,...hoewel ik het best zou willen.

Tja. De situatie was zo; die Siel stond alleen maar stof te vangen maar aan de andere kant was het me het ook niet waard om er extra geld aan uit te geven (ik heb een aantal jaar geleden een Poly 800 laten repareren; tot volle tevredenheid, maar die begint ook alweer kuren te vertonen. Ja ik blijf aan de gang!) Het was een gecalculeerd risico dat het me niet zou lukken.

Ik stel dan zo'n vraag op een forum puur om aan info te komen (hoopte op links naar sites met handige plaatjes en tip en tricks maar die vond ik niet) en niet om een uitleg te krijgen over dat je je auto ook naar de dealer stuurt en dat je dit eigenlijk moet overlaten aan mensen met ervaring. Dat station was ik inmiddels ook al gepasseerd (Tuurlijk, ik snap ook best dat je er zo tegenaan kijkt omdat je dit voor je werk doet)

Inmiddels heb ik 'm opnieuw opengemaakt, contactspray verwijderd uit hoeken en gaten (voor zover dat ging) en wonder boven wonder; het werkt (vooralsnog) weer 8)

Back