Inserts in Cubase SX

Volgens mij kan de naam van deze forum beter veranderd worden in kibbelforum.nl. :Z Maar ik ben nu wel benieuwd of het probleem van Bazz is opgelost om maar weer eens terug op het onderwerp te komen.

:)
Als ik had geweten dat er zo'n discussie om mijn vraag zou ontstaan had ik deze denk ik niet gepost, maargoed.
Ik heb me al wel verdiept in de handleiding van Cubase, en weet daardoor al een stuk meer dan voorheen.
Maar ik gebruik als softsynths de standaard die in SX zit 'A1', en 'Absynth'.
In bijv. Absynth heb je een menu: 'midi', waarin je modwheels kunt benoemen, en in Cubase heb je de mogelijkheid 'inserts' en 'sends' toe te passen. Nu zou ik graag willen weten hoe je, dmv zo'n lijntje dat je in kan tekenen (zelfde als volume) bijv. de Cutoff oid van het geluid dat bijv. Absynth/A1 opwekt kan regelen.
Hier kom ik maar niet uit.

Dat was mijn vraag dus, iets gedaitalleerder uitgelegd.

En je hoeft niet te antwoorden hoor, ;)

Maar ik zou het opzich wel fijn vinden als ik er een keertje uitkom.

Maar iig bedankt.

Volgens mij haal je iets door elkaar Bazz. De inserts en sends zijn bedoeld voor afzonderlijke vst effekten, niet voor de parameters op een VST instrument zelf.Heb je nog niet geprobeerd wat ik in het eerste antwoord heb vermeld??? Dit werkt ook voor Absynth!

Kijk nu komen we ergens. ;)

Het onhandige van cubase midi tracks is dat je snel dingen door elkaar gaat halen.
Die hebben nl ook sends en inserts. Maar die gebruik je niet zo snel.
Dat is alleen maar om de midi insert of send effecten te automatiseren.
Daar moet je het dus niet zoeken meestal.

Dan heb je voor je midi ook nog de reguliere midi CC controllers. Dingen zoals modulation of pitchbend luisteren veel softsynths ook wel naar dus da's makkelijk te gebruiken. En soms kun je die dus toewijzen zoals bijv in Absynth.

Maar als je bijv de A1 wilt automatiseren moet je in het edit windows van die synth de [w] en [r] knop gebruiken.
[w] om mee op te nemen en [r] wat je hebt opgenomen af te laten spelen. En dat komt dan in een aparte automatisation track (in SX2 is dat weer heel anders trouwens, daar komt het wel bij de midi track te staan, ook lekker verwarrend zo).
En sommige softsynths ondersteunen ook niet alle parameters qua automatiseren.

Wat dat betreft zou ik me zoveel mogelijk tot midi CC's beperken. Die zijn makkelijker te gebruiken en met SX2 upgrade zit je ook niet zo snel te klooien. En kun je ook lekker makkelijk met je externe knoppen draaien en dat opnemen. En (later) zelfs tekenen zoals je wilt. En misschien dat je bij (bijv) filters toch een hogere resolutie wilt dan die 127 stappen dan is die VST automation (per softsynth) ook wel handig want daar heb je meestal meer stappen.

Origineel geplaatst door fuse

En de handleiding staat al als PDF op de CD dus je hoeft helemaal niets te scannen. *kuch*

Niet zo bijdehand he fuse ;)

8~

Back