Midi-Timing laat me in de steek??

astronaut

Ouwe rot
Hallo,

Ik werk met Cubase SX in combinatie met wat externe apparaten waaronder een aantal vintage synthesizers. Als ik een nummer afspeel en ik vervang een VST instrumnent door een Extern (echte) midisynth en ik stuur diezelfde noten naar he apparaat heb ik het gevoel dat ik dropouts krijg. De timing loopt niet meer strak. Mijn asio settings zijn goed; 5ms en verder kon ik niet iets vinden wat een beetje met midi-timing te maken heeft binnen SX. Ik heb dit probleem zowel in combinatie met mijn MIDI/CV converter als een vintagesynth met midi-interface (SC six-trak). Ik heb zelf eventueel al een suggestie (kan ook zijn dat ik nu complete onzin uitkraam); kan het zijn dat er midi-data wordt meegestuurd waarmee de vintage-oudjes geen raad weten zodat de timing vertraagt word. Ik wil het strak. Wie heeft er de tip voor een strakke timing. Ligt overigens niet aan a-ritmische speelstijl.

Groet :doei: Astro.

Is inderdaad een probleem, maar zoek even op het forum...er zijn al heel veel threads over. Kijk ook eens op het cubase forum. Ik heb er zelf ook nog last van, maar dit komt waarschijnlijk door mijn midiman...

Hoewel ik zelf hiermee geen ervaring heb (en helaas ook geen echte oudjes bezit), heb ik hier wel es wat meer over gehoord. Het schijnt inderdaad zo te zijn dat "de oudjes" teveel midi-info voor hun kiezen kunnen krijgen.
Je kunt in cubase instellen of er info uitgefilterd moet worden (in VST32 iig wel), maar of dit ook per kanaal kan, durf ik niet te zeggen. In vst zit dit volgens mij achter de midi-options.

veel suk6

Er is helaas maar één tip.
Koop een Steinberg midex midi controller.
Als je een strakke midi hebt is dat een gelukje en geen wijsheid.
Maar alleen midex3 en midex8 hebben het LTB protocol wat een strakke timing zou moeten garanderen.

Tja, Midex icm Cubase is dan wel de sjit, maar ik heb 'm weg gedaan omdat het niet werkbaar was. Precies alles waarom je een Midex zou kopen had ik juist met m'n Midex. Het is een tijdje goed gegaan met m'n AMT, maar nu begint dat langzamerhand ook steeds meer problemen icm met Cubase op te leveren. Ik krijg binnenkort een nieuw mobo en dan probeer ik alle2 de interfaces nog een keertje uit, maar ik begin toch langzamerhand een beetje naar Apple te neigen, ik ben het gezeik zat...

Andere interface kopen..mnee.

Andere interface kopen..mnee.

Origineel geplaatst door fuse
Er is helaas maar één tip.
Koop een Steinberg midex midi controller.
Als je een strakke midi hebt is dat een gelukje en geen wijsheid.
Maar alleen midex3 en midex8 hebben het LTB protocol wat een strakke timing zou moeten garanderen.

Bedankt voor je tip. Al vind ik iets nieuws aanschaffen niet echt een goed idee. Ik heb het probleem namelijk niet altijd. Bijv. met nieuwere apparaten. Moet ik overigens wel zeggen dat ik zo'n controller van steinberg best zou willen uitproberen.

Zijn er nog meer tips?

Grt Astro.

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door gemmetje
midex is gewoon DE sjit !!

fuse: ruilen ? jou 8 tegen mijn 3 ?

Is goed joh, moet je wel even wachten totdat ik m'n Protools HD setje binnen heb. OK? ;)

Maar Astronaut. Probeer er eentje te lenen. Zo heb ik het ook getest.
En het is een USB ding dus wat 0_key zegt het kan nog steeds fout gaan.
Maar voor 20 euro kun je een USB2 PCI kaartje scoren om daarmee te proberen of het wat beter gaat.
(ook een tip voor 0_key)

fuse's n is uitgevallen :D Dat heb ik als eerste geprobeerd natuurlijk, nooit de onboard ellende vertrouwen... Maar goed, ik wacht het nieuwe mobo wel ff af.

Ik heb de indruk dat het bij 95% van de gevallen een kwestie is van verkeerde instelling. Dus kijk alle opties eens na, midi drivers (welke midi interface?) ... . Zeker de search engine op het cubase.net forum gebruiken , daar leer je soms veel van bij ;)

Die midexen zullen wel een beetje strakker zijn, maar vanaf dat je een multitimbrale synth gaat aansturen heb je der ook weer niks aan in principe!

Multitracken werkt ook wel eens hoor.
Gewoon al je midi apart per audiospoor opnemen en dan mixen.
Is wel een gedoe soms en je moet meer moeite doen om de mix goed te krijgen, maar het kan ook.

Timing is the Key

Timing is the Key

Hou het simpel zei een West Groningse Wijsgeer.

Nou, dit hele gebeuren heeft mij flink laten sleutelen, kijken en testen. Nu wil het dat die timing werd ingespeeld met een Roland midi keyboard. Die van alles aan data meestuurde zoals velocity, aftertouch, beforetouch e.d. Dit vertraagt mijn simpele Six-Trak behoorlijk. Dus die theorie die ik had uitgedacht klopt dus blijkbaar toch.

Tip van ASTRO: Heb je vintage spul en wil je een strakke aansturing. Stuur je sequencer dan aan met een keyboard die zo min mogelijk data verstuurt. Komt de timing absoluut ten goede. Ik heb het getest dus het klopt. Ik speel mijn (stom dat ik daar niet eerder op kwam) vintage spullen nu aan met mijn Six-Trak en het loop nog strakker dan een steinberg midi hupelepup. Ik word er helemaal blij van :okdan::okdan::okdan:. Nu ben ik nog aan het klooien om die overtollige data er in cubase uit te filteren. Kijken of dat lukt.

Bedankt voor de hulp.

Astro.

Back