Die Bassline van E Samba wat is dat voor soort bass??

Mike Rockmore

Ouwe rot
ik heb een aantal tunes gemaakt en wat ik dan merk is dat er een lekkere trekkende bass mist
zoals in E Samba of Thrill Me van Junior Jack nu wil ik een soort gelijke bass maken of samplen
of een sampletje krijgen is helemaal lief natuurlijk :luv:
(ga nou niet zeuren met dat hele gedoe van samplen is voor mietjes) dat is het punt nu ff niet.

Voor wie niet weet welke Bassline het was hier een opfrissertje http://newtunes0.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/mike.mp3

als je op 1 of andere manier de clap en snares eruit kan halen en dus alleen de bassline in een
sampletje kan stoppen, of me uitleggen hoe ik dat kan doen zou dat superzijn.

Ik hoop dat jullie een beetje reageren:halleluja FenkQ alvast!

Re: Die Bassline van E Samba wat is dat voor soort bass??

Origineel geplaatst door Funkindo
ik heb een aantal tunes gemaakt en wat ik dan merk is dat er een lekkere trekkende bass mist
zoals in E Samba of Thrill Me van Junior Jack nu wil ik een soort gelijke bass maken of samplen
of een sampletje krijgen is helemaal lief natuurlijk :luv:
(ga nou niet zeuren met dat hele gedoe van samplen is voor mietjes) dat is het punt nu ff niet.

Voor wie niet weet welke Bassline het was hier een opfrissertje http://newtunes0.tripod.com/sitebuildercontent/sitebuilderfiles/mike.mp3

als je op 1 of andere manier de clap en snares eruit kan halen en dus alleen de bassline in een
sampletje kan stoppen, of me uitleggen hoe ik dat kan doen zou dat superzijn.

Ik hoop dat jullie een beetje reageren:halleluja FenkQ alvast!

dat zijn meestal door een echt persoon ingespeelde walking-basslines......

Origineel geplaatst door Funkindo
Verrassend dat ik dit soort reacties weer krijg. Ik heb gehoord dat de bassline is gesampled van een nummer van Daft Punk. Olaf ik zocht naar de categorie waar deze bass in valt, daar geeft u geen antwoord op helaas pindakaas.

kunt u me dan als quizzmaster ff aangeven uit welke categorieen ik mag kiezen?

een walking bass is gewoon een normale muzikale term..dat is meestal een fender (precision) bass die bespeeld wordt door een muzikant..... probeer es wat met samples van "acoustische" bassen en een portamento/slide effect....

Bedoel je het geluid van de bass of de melodie? In het geval van het eerste, is het gewoon een kwestie van zaagtand (of pulse met pwm) en een filter er over sub osc er bij en dan heb je zoiets wel, toch?

In het geval van het tweede, tja dat is gewoon een kwestie van uitproberen. Gewoon een bass sample pakken en proberen er wat leuks mee in te spelen.

Het lijkt wel weer wat populairder te worden dit soort soulfunk basjes. Live ingespeeld is gewoon DA BOMB! :D

ik weet het maar ik heb niet de luxe van een goeie synth, bovendien ben ik zon notenblind
als een motherfucker :W dus ik moet varen met de riemen die ik heb zeg maar...
Keb al geprobeerd wat te spelen met wat acoustische basjes maar het probleem is dat de noten
te kort zijn om een relaxte melodie mee te maken. Ik moet hem dus een beetje rekken zonder de
toonhoogte te verneuken. Pitch? weet het niet.. Maar ik moet wel het TeneneneneneNENE idee hebben
als ge snapt wat ik bedoel.. :yamaha:

Als je samples te kort zijn kan je toch een loop point instellen, dan krijg je dat ze wat langer worden.

Nee, jij hebt het nu over de hele melody. Ik bedoelde gewoon de bass sample. Zoals het bijgevoegde plaatje.

Attachments

• image4.jpg
    image4.jpg
    5,4 KB · Bekeken: 85
Origineel geplaatst door Backdrop
ik vond die bas sprekend op daft punks revolution 909 lijken

kan je dit samplen? dan kan ik er misschien iets mee bij e samba is er namelijk geen kaal stukje met alleen de b-line.
Oeii oei oei wat krijg ik hier weer een hoop geouwehoer mee :) het woord sample is uit den boze hier ik weet het.
Maar men moet roeien met de riemen die men heeft, goed ik val ik herhaling. En Blinx ik had het wel degelijk over 1
toon/bass sample niet de hele melodie.

Hoe kan je em wat trekkend maken dan? Leg mij dat maar eens haarfijn uit als je wil :smeris:

walkings "speel" of programeer je best ternair. t is best handig om wat basis van akoorden te kennen om walkings neer te zetten. Voor de rest heeft het véél te maken met anticiperen & te luisteren naar de rest van je ritme(sectie)

ik kan hier wel een uur gaan typen over die stuff maar da ga ik dus ni doen....
check gewoon 't net eens achter sleutelwoorden als
walking bass,
verhouding tussen akkoordnoten & chromatiek
syncopation
anticipation
de essentie & basis van ritme...
verschil tussen binaire & ternaire grove
...enz

of kom gewoon 's een workshop bij ons in de studio volgen ;)

dit klinkt allemaal héél saai & theoretisch... maar dat is het niet.
als je de basis begrijpt heb je zovéél meer opties , ideeën & mogelijkheden in je muziek

grz jzz

Deze bassline is bijna hetzelfde als Burning van Daft Punk,,

Raar dat niemand dit eerder heeft verteld.

De truuk van zulke disco/walking basslines is gewoon de 2 noot noot een octaaf hoger te doen dan de eerste.
Je krijgt dan hum ba hum ba hum ba,,, Dingen niet moelijker doen lijken dan het is jazzman,,, daar heeft niemand wat aan.

die bassline uit dat nummer van daarnet is gewoon,,, c d dis,,,g a ais,,,,, handig he een absoluut gehoor:biertje:, een ais majeur toonladder noemen ze dat in vaktermen geloof ik.

Die sound van die bassline is echt makkelijk hoor, gewoon een sawtooth,, beetje resonantie erover,, een sinusje eronder en klaar is kees. In elke synth zit wel een preset met een dergelijke bassound.

Je weet genoeg nu,,, get of your ass and jam:dj:

Doeh dah doeh dah doeh dah doehdah_Doeh dah doeh dah doeh dah doedah :D
(en dan alles 1/16 verschoven t.o.v. de beat).

Origineel geplaatst door bobaphat
Deze bassline is bijna hetzelfde als Burning van Daft Punk,,

Raar dat niemand dit eerder heeft verteld.

uhm ik heb net daft punk vermeld (verkeerde nummer welliswaar)

of heet ie nou stop the music en go home 8o)

Met: raar dat niemand dat eerder heeft verteld" bedoelde ik eigenlijk dat ik het raar vond dat niemand heeft vermeld dat dergelijke basslines gewoon gespeeld worden door elke 2e noot een octaaf hoger gespeeld wordt dan de eerste.
Mijn fout, had het wat beter moeten verwoorden ofzo
Ndussssssssssssss

Back