Word clock via adat of bnc

W07

Stamgast
Op vele forums lees ik dat
word clock stabieler is als hij via een bnc kabel gaat dan via de adat kabel die ook de digitale audio overdraagt.

Nu vraag ik me af, welke methode gebruiken jullie, en vooral, waarin hoor je dan verschil?

Momenteel gebruik ik gewoon en toslink kabel en geen etra bnc kabel, ik heb echter nog nooit stabiliteits? problemen opgemerkt.

Is er dan een hoorbaar/ merkbaar kwaliteitsverschil? of minder latency of zo?
wat me dus vooral interesseert is of en hoe het verschil waarneembaar is

ik ben altijd op zoek naar kleine tweaks die goedkoop je sound kunnen verbeteren, en dit zou er wel een kunnen zijn.
Of gewoon een keizer zonder kleren-stijl praatje

Dus, graag jullie mening/expertise

Wat sync je met wat dan? In het algemeen voegt een word clock niks toe tenzij je ofwel audio en video in sync wil houden ofwel meerdere afzonderlijke A/D converters hebt (lees: meerdere audio interfaces) die je in sync wil houden. Tenzij er ergens iets goed stuk is gaat het voor de geluidskwaliteit sowieso niks uitmaken.

Sync via wordclock is toch wel handig om bijvoorbeeld een apparaat met alleen audio uitvoer te syncen met je geluidskaart als master. Anders zal je uitvoer apparaat de master moeten zijn en je geluidskaart slave.

zmooc, wordclock heeft weinig met video te maken, misschien dat je tijdcode bedoelt?

Het is afhankelijk van je situatie (gebruikte apparatuur en schakeling). Een converter extern clocken is nodig als je er meerdere aan elkaar linkt en ze moeten samenwerken. De meeste (fatsoenlijke) apparaten werken het beste op hun eigen clock en is er geen aparte clockgenerator (Grimm, Apogee,BLA) nodig. Toch kan het voordeel opleveren maar dan enkel bij zeer precieze taken (high-end klassiek, mastering bijvoorbeeld).

Als je twee converters (audio interface + expander) wil synchroniseren, probeer het uit en kies de best klinkende. Als je niets hoort, dan maakt het niet uit en latency staat hier ook geheel los van.
Zelf heb ik een tijd een Creamware A16ultra aan de RME UFX geclockt en kon geen verschil horen tussen de Toslink en de BNC clock.

Ik heb ook wordclock en ADAT (en ook MADI) sync geprobeerd en hoorde geen verschil.
Maar nu moet ik er wel bij vertellen dat ik niet beschik over een volledig uitgebalanceerd high end studio.
Wat ik me ooit heb laten vertellen (aanhakend op wat Elektrovolt schrijft) is dat je tijdens opnames het beste de converter die het meeste AD omzet de master kan zijn. Dit omdat deze converter dan tijdens de opname op zijn eigen clock loopt en je dan dus de beste registratie hebt.

Ik heb er daarom voor gekozen de converter waar mijn mic preamps op zitten master te laten zijn en mijn geluidskaart, en andere ADDA converters daaraan te laten slaven.
Dit is geen waterdichte opstelling want er gaan in die andere converters ook instrumenten die ik opneem en ik neem dan in de praktijk nooit de moeite de boel om te schakelen.
Misschien valt daar nog wat kwaliteitswinst te behalen, maar ik vind dat maar een hoop gedoe.

Toen ik nog met een RME hdsp en een creamware A16 adat converter werkte ging mijn probleem van af en toe tikjes in de audio weg toen ik de bnc ertussen hing zodat ze gesynced waren (Creamware A16 als master geloof ik), dus in die setup was het voor mij essentieel. Werkte toen ook verder als een trein.

Als je geen problemen heb zal er ook geen winst te behalen zijn, ik had dus wel problemen die hiermee verholpen werden. Latency geen verschil.

Het is inderdaad waar dat een beetje apparaat het best werkt op z'n eigen clock. Dus daarom is de tip om de converter met de meeste AD de master te laten zijn een goeie. Apparaten kunnen anders gaan klinken als je er een externe clockgenerator aanhangt, maar hij klinkt dan technisch gezien minder goed, maar als je die verandering van klank dus mooier vind dan, tja, klinkt ie voor jou beter. ;-p

Ik gebruik altijd Wordclock over BNC omdat de connectie wat robuuster is dan adat, dus minder kans dat het kabeltje lossig zit ofzo. Let wel op dat je 75 Ohm kabel gebruikt.

Back