Nieuw album Vangelis - Rosetta

DarkChaos

just music
Ik kan er overheen gekeken hebben, maar het verbaasde me dat er op Synthforum nog geen aandacht is besteed aan het laatste album van Vangelis (Rosetta) dat onlangs uitgekomen is. :)

Gaaf! Die wil ik gelijk hebben!

Maar wat zijn dat voor modules die je in het begin van dit filmpje ziet?

Iemand die ze herkend en weet wat dat zijn.

Laatst gewijzigd:
Hij wordt hier al enige weken regelmatig gedraaid en ik vind het weer een ouderwets Vangelis album in de goede zin van het woord.
Symfonisch en bij tijd en wijle bombastisch.

Fijn album weer.

Gaaf! Die wil ik gelijk hebben!

Maar wat zijn dat voor modules die je in het begin van dit filmpje ziet?

Iemand die ze herkend en weet wat dat zijn.

Dat is custom hardware die Vangelis samen met iemand anders heeft ontworpen (volgens mij samen met de ontwikkelaar van de Zyklus Improvisor). Al die bedieningspanelen en voetpedalen sturen een apparaat aan die hij de 'Direct Box' noemt. Een special voor hem ontworpen MIDI processor die realtime meerdere synths kan transposen e.d. Naar zeggen doet vangelis alles live.. dus zowel het componeren als arrangeren, er komt geen D.A.W. bij aan te pas. Waarschijnlijk later in het proces wel, maar niet tijdens opname.

Meer info:
http://forum.vangelis.fr/viewtopic.php?t=1304

@Dark Chaos, bedankt voor de uitleg en link.

Wat een gigantisch complexe setup zeg, gelukkig red ik het nog met één midi en audio patchbay

Ik ga de site van de link eens helemaal lezen.

Vangelis is weer op de goeie weg.hopenlijk gaat hij net als Jarre een paar albums achter elkaar uitbrengen.(Oxygene 3 in december).
Zeker starstuff is een heerlijk nr.
Ik moest ook meteen aan Omnisphere 3 denken:okdan:

Cool, heb best veel platen van 'm maar denk toch bij alle andere platen ik kan beter even Blade Runner opzetten.

Wel een aardig album. Wat me wel opvalt bij Vangelis is dat het de laatste jaren heel veel van hetzelfde is. Eigenlijk al sinds El Greco steeds dezelfde soort muziek en instrumenten. Weinig progressie wat dat betreft. Ook wat betreft compositie toch wel vaak dezelfde dingen die hij doet de laatste tijd. Begrijp me niet verkeerd, ik vind Vangelis fenomenaal, maar het lijkt wel of hij een beetje verzadigd is en weinig nieuws meer doet.

Ik had zondag na de eerste keer luisteren hetzelfde gevoel. Maar de eenzame klasse maakt veel goed. Ook al denk ik dat Vangelis zijn beste kruit al lang heeft verschoten, zijn muziek klinkt als een klok, is geweldig georkestreerd en in de electronica onnavolgbaar dynamisch.

Heb er met plezier al vele malen naar geluisterd, klinkt weer wat meer elektronisch alhoewel het zeker nog altijd die symfonische grandeur blijft hebben :-). Eigenlijk vond ik het nieuwe Bladerunner album uit de 3cd set (BR25) -wat volgens mij het laatste "studioalbum" was voor Rosetta- best wat "experimenteler" in dat opzicht, of hoe moet ik dat zeggen, precies of hij daar gewoon wat meer fun had met zijn machines en minder in het symfonische terecht kwam.

Ik had zondag na de eerste keer luisteren hetzelfde gevoel. Maar de eenzame klasse maakt veel goed. Ook al denk ik dat Vangelis zijn beste kruit al lang heeft verschoten, zijn muziek klinkt als een klok, is geweldig georkestreerd en in de electronica onnavolgbaar dynamisch.

Ja,jaren stilgezeten,en dan terug de goesting?Vernieuwend?Zeker niet.Voor de Liefhebbers?Zeker.

Back