Meten is weten: MIDI / Audio timing analyseren

bikkel

Everything is on the One
Normaal gesproken passen Logic en Cubase automatic latency compensation toe op je MIDI signaal als je ASIO gebruikt, zodat audio en MIDI synchroon lopen. Als dat niet gebeurt, of je MIDI timing zwabbert, hoe kun je dan analyseren wat er dan te laat komt, met hoeveel ms dat is, en of de MIDI of audio timing wellicht schommelt.

Hierbij mijn amateuristische oplossing:
Zolang je je latency niet met 'n stopwatch kan meten: BOEIEN !!

heel simpel. gewoon je vsti's opnemen en je synths. dan kijken hoeveel de een op de ander achterloopt in het begin.

dus
vsti:
|
|______/\/\/\______
|
|

en je synths:

|
|/\/\/\_______
|
|

zoiets?
zo kon ik dat altijd zien met m'n dsp factory.

Ja maar als ik opneem heb ik toch nog een keer latency of niet dan? En hoe bepaal ik of de timing zwabbert? Zijn daar tooltjes voor?

Of er 'n proggie is dat e.e.a. kan analyseren weet ik niet, maar dat zal er vast zijn.
Een dergelijk probleem heb ik ooit "verholpen" door 'n fijn avondje te besteden aan klooien met buffers enz.
Proberen, proberen, proberen, na 'n tijdje RAAK !!

suk6

Met een osciloscoop?

Maar nadeel van zwevende timing verschillen is dat je afhankelijk bent van een 30 jaar oud midi protocol en een computer gebaseerd op een 20 jarig oude CPU en draaiende op een 10 jaar oud gebaseerd OS.

Nou ik denk niet dat de timing zweeft maar er zit wel verschil in audio en MIDI. Tja en als ik de prijzen van 2e hands AMT8's zie dan hoef ik het daar ook niet voor te laten, alleen zit dat er budgettair gezien de komende maanden niet in en ik wil wel lekker muziek kunnen maken natuurlijk.

Nou ik weet het wel zeker.

Hang maar eens een hardware apparaat aan die midi poort en probeer hem via midi clock te syncen.
Als je dan de bpm heen en weer ziet wandelen weet je dat de midi zweeft.
Zo niet dan heb je iets goed gedaan (of gewoon geluk).

Dus toch een manier. :D

Da's inderdaad wel een goede manier, alleen heb ik dat soort apparaten niet. Maar vooral het verschil in ms tussen audiotracks en midi geluid is belangrijk voor me.

Origineel geplaatst door bikkel
Ik hoor dat er iets niet klopt.

Je kan natuurlijk ook je audiotracks verplaatsen met de eventlist. Audiotrack selecteren en dan met de eventlist rechtzetten. Zodoen wij het altijd loopt dan wel een stukje strakker

Dat gaat geloof ik ook met tracks voor softsynths.

Ja goed dan ga ik gewoon lekker een avondje kloten, ik had alleen gehoopt dat ik gewoon op de een of andere manier ergens keihard zou kunnen uitlezen wat het verschil is en wat ik dus moet compenseren.

Latency van je geluidskaart? :D

Maar wat dacht je van via midi korte note on/off naar én een softsynt én je hardwaresynth te sturen en daar een audio signaal van opnemen.
Pak je een sinus of blokgolf voor soft- en hardware synth en kun je in een wave editor verschillen in timing zien.

Back