Sonic LAB OB-6 Desktop Poly Synth Review

Pro2 slave bugs idd zoals 154 zegt, tempest kan ik een heel boekwerk over schrijven, zelfs na de petitie stampvol ellende. De PEK heeft problemen met multis, enorm veel encoder problemen in het verleden etc.
Ik heb een beetje het idee dat meneer Smith het leuk vind nieuwe dingen te bouwen maar de oude niet af maakt. FM op de pro2 is ook haast onbruikbaar voor tonale dingen imho. Ik hoop echt dat hij z'n producten verbeterd heeft met de ob6, zou mooi zijn.

ob6 is wel veeeeeeel minder ingewikkeld natuurlijk dan pro2
ik ben benieuwd. wat ik wel irritant vond was dat de arp/seq van pro2 niet syncte aan de beat, wel aan clock.
dat is 'live' totaal onbruikbaar.
morgen komt de ob, zin an zin an zin an!

Ik heb alleen een Prophet 12 van DSI maar daar heeft mr Dave Smith toch een erg gave software update gemaakt afgelopen jaar. Ik heb (bijna) geen bugs meer.

Wel k.u.t. voor diegene met synths/gear waarvan de maker iets heeft beloofd wat het uiteindelijk niet kan. Zou me ook bekocht voelen.

Wbt de OB6....volgens mij heeft ie niet veel software om te updaten dus denk dat dat wel goed zit. Een van de weinige synths die nog op mijn verlanglijstje staan. Ben erg onder de indruk van het geluid.

Iemand er al mee gespeeld?

Ik heb er twee keer mee gespeeld, maar de fabriekspresets konden me, zeker in vergelijking met de Prophet 6 die er ook stond, niet echt overtuigen.

Ik zat al te wachten op de bespreking van Sonic Labs omdat die, naar mijn idee, kritischer kijken en ook dieper gaan en minpunten aanstippen. Deze review heeft me overtuigd dat ik 'm toch graag wil hebben.
Veel reviews geven over het algemeen een oppervlakkiger kritiekloze 'haleluja' review. Wel leuk, maar niet behulpzaam.

Ik had op mijn oorspronkelijke 'wil-ik-nog-hebben' stond een Yamaha CS-30 en/of Roland SH-5, maar aangezien ik al genoeg vintage spul heb en een tijdje 'onderhoudskosten vrij' wil genieten, heb ik deze (voorlopig?8)) geschrapt...

JurgeN

Ik heb er twee keer mee gespeeld, maar de fabriekspresets konden me, zeker in vergelijking met de Prophet 6 die er ook stond, niet echt overtuigen.

Grappig...want de presets die voorbij komen in de review vond ik juist weer erg gaaf klinken. Echt anders dan de prophet sound.

Grappig...want de presets die voorbij komen in de review vond ik juist weer erg gaaf klinken. Echt anders dan de prophet sound.

Ik weet niet of er bij deze review gebruik is gemaakt van een fabriekspreset, Er zal bij mij ook een flinke dosis 'verwachting' meespelen (het is de eerste (polyfone VCO) synth die ik ga aanschaffen sinds jaren) die de eerste indruk beïnvloedde.

Ik ga waarschijnlijk nog wel 1 of 2 keer luisteren voordat ik de knoop doorhak (deze review heeft mij zeker een duw in de kooprichting gegeven. De € 2600,- die hij nu kost kan ik tenslotte maar 1x uitgeven).

JurgeN

Brakke toetsen?

Het is toch geen Nord Lead 4? ;)
Een NL4 speelt extreem licht, maar zover ik weet gaan de toetsen niet sneller stuk dan normaal. Een Oberheim/DSI is vaak (lees: meer dan normaal) al stuk als deze uit de doos komt, gewichtjes die spontaan uit de toetsen vallen en meer uitval dan normaal. En dan moet alles terug naar de USA en duurt het maanden voordat je 'm terug hebt. En het komt voor dat je 'm stuk terug krijgt :( Hun service is echt waardeloos! Echt balen dat het zulke mooie synths zijn, want je wilt zo'n gammele bak tóch graag hebben :okdan:

Een NL4 speelt extreem licht, maar zover ik weet gaan de toetsen niet sneller stuk dan normaal. Een Oberheim/DSI is vaak (lees: meer dan normaal) al stuk als deze uit de doos komt, gewichtjes die spontaan uit de toetsen vallen en meer uitval dan normaal. En dan moet alles terug naar de USA en duurt het maanden voordat je 'm terug hebt. En het komt voor dat je 'm stuk terug krijgt :( Hun service is echt waardeloos! Echt balen dat het zulke mooie synths zijn, want je wilt zo'n gammele bak tóch graag hebben :okdan:

Eh, ik heb een OB-6 en ken nog een aantal mensen met n OB-6, zit in een fb group met OB-6 eigenaren en ik hoor niets over OB-6en die stuk uit de doos komen of de omschreven mankementen vertonen. Kan je vertellen waar je dit op baseert?

En over de service van DSI. Een vriend van me had per ongeluk een toets van zijn OB-6 beschadigd en ze hebben hem gratis een nieuwe toets toegestuurd.

@ Synergist...
Heel begrijpelijk dat je deze vraagt stelt. De info komt van een échte muziekwinkel [vraag me niet: welke?] waar je nog een eerlijk (én ook deskundig) advies krijgt. Ik twijfel ook geen moment aan de juistheid van deze info. Ze verkopen je liever niets dan iets waarvan zij weten dat er vaak problemen mee zijn. Ze verkopen het wel, maar wel mét de info die ik genoemd heb. Op grond van deze info gaat mijn voorkeur naar de OB-6 desktop uit, hoewel ik 'm liever met toetsen zou willen hebben.

Het is sowieso niet onverstandig om kostbare muziekspullen uitsluitend bij een goede muziekwinkel te kopen, maar in dit geval helemaal. Dan controleren ze 'm eerst even voor je in de winkel en krijg je niet direct met de problemen te maken die ik genoemd heb. Maar het is ook niet zo dat elke Oberheim/DSI direct stuk uit de doos komt, maar zoals ik al noemde wél meer dan normaal.

Kennelijk heeft de fb groep, waarin jij ook zit, (nog) geen problemen gehad met hun OB-6. Gelukkig maar! En het is mooi als ze (gratis) een nieuwe toets toesturen, maar hoe is de service als die vriend 'm op had moet sturen? En buiten de garantie komen de verzendkosten voor eigen rekening en dat is een dure grap.

Stel ons svp op de hoogte als je over problemen met OB-6's hoort, maar ook als iedereen - van de fb groep - over een half jaar nog tevreden is. Misschien koop ik 'm dan nog wel met toetsen. :)

Ik weet niet waar de verhalen vandaan komen dat DSI service 'waardeloos' is, maar dat is in elk geval niet mijn ervaring. Ik heb een Prophet '08 gehad met het bekende encoder probleem, en ze hebben toen echt wel de nodige moeite gedaan om te helpen en het op te lossen. Ook emails met vragen en bug reports/feature requests werden meestal binnen een dag netjes beantwoord. Welliswaar was dat hele encoder verhaal natuurlijk een drama, maar mijn ervaringen die ik direct met DSI after sales heb gehad zouden me er zeker niet van weerhouden opnieuw iets van ze te kopen - mijn bezwaar is eerder dat ik hun laatste producten erg duur en toch wat minder spannend (te conservatief) vind.

Daarnaast zou ik nooit iets bij een winkel kopen die de spullen van tevoren uit de doos halen om te 'controleren'. Als ik iets nieuws koop doet niemand de unboxing behalve ikzelf, anders verkopen ze het maar als B-stock.

Laatst gewijzigd:
@ Synergist...
Heel begrijpelijk dat je deze vraagt stelt. De info komt van een échte muziekwinkel [vraag me niet: welke?] waar je nog een eerlijk (én ook deskundig) advies krijgt. Ik twijfel ook geen moment aan de juistheid van deze info. Ze verkopen je liever niets dan iets waarvan zij weten dat er vaak problemen mee zijn
.

Mijn enige vraag hierop: is die winkel een officieel Dsi Dealer?

Ik zal de laatste zijn die claimt dat DSI perfect is (de kwaliteit en ondersteuning van hun firmware/OS afdeling zou namelijk behoorlijk veel beter kunnen) maar met ondersteuning heb ik toch wel erg goede ervaringen. Ik heb al meerdere keren gratis onderdelen opgestuurd gekregen uit de US.

Over in de doos defecte DSI units hoor ik echt voor het eerst. Het kan best zo nu en dan voorkomen maar het is zeker geen algemeen gegeven.

Ik moet zeggen dat ik ook een tikkeltje meer vertrouwen heb in de ervaringen van gebruikers - je weet wel, mensen die echt geld hebben uitgegeven aan zo'n ding en er ook echt iedere dag mee werken - dan de marketingpraat van een "échte winkel" die ook ongetwijfeld haar eigen belang, mening en margelijst hanteert. Het probleem met veel "experts" is dat ze een dusdanige hoge dunk van hun eigen kunnen hebben - doorgaans inclusief goed onderhouden vergulde oogkleppen - dat vooringenomen en/of anekdotisch bewijs al gauw als universeel geldend en gezaghebbend wordt gepropageerd.

Marketingpraat in een muziekwinkel hou ik al helemaal niet van, dus dan zien ze mij niet meer terug in die winkel.

De aftersales van DSI en dan m.n. hun ondersteuning via de mail en het opsturen van spullen mag dan misschien - ik heb daar geen mening over - goed zijn, maar je leest en hoort té veel over allerlei problemen met hun producten. Het zijn dure synthesizers en daarvan mag je denk ik verwachten dat ze van een hogere (bouw)kwaliteit zijn als dat ze nu vaak het geval zijn. Op moeten sturen betekent een drama, want je bent 'm maanden kwijt voor (een dure) reparatie. En in een professionele situatie vind ik dat onacceptabel.

Spullen die niet meer verzegeld zijn en/of van tevoren zijn uitgepakt mogen ze van mij ook zelf als B-stock houden. Maar bij sommige producten vind ik het prettiger/verstandiger om deze eerst (zelf) in de winkel te controleren op eventuele gebreken. Unboxen thuis is leuk, behalve als je gelijk een gebrek constateert.

Over support in het algemeen --- Nieuwe TV (via internet besteld) --- Op de 2e dag al stuk gegaan --- Aftersales: 100% positief --- Zonder kosten omruilen voor een nieuwe --- Wél lange tijd aan de telefoon en dagen zonder TV. Ik heb veel liever een goed product, dan een hoop gedoe en de 'gezellige' praatjes met een in dit geval uitstekende aftersales.

.

Mijn enige vraag hierop: is die winkel een officieel Dsi Dealer?
Ja, die winkel is officieel DSI dealer.

idd, soms kan het probleem wel liggen bij de verdeler,dan mag je nog een zo goede service leveren als je wil. Overbekend is bvb de verdeler voor Kurzweil in benelux,overbekende verdeler die ook een winkel keten heeft..,de service bij Kurzweil USA is top maar bij de EU verdeler destijds was het een enorme ramp.

Back