Jupiter 8 bouwen met Raspberry Pi en Boutique JP-08 ?

DungBeatle

Ouwe rot
Zou dit een mogelijk project zijn?

Een Roland Boutique JP-08 via MIDI koppelen aan een Raspberry PI, en deze laatste interfacen aan al de knoppen, pots, sliders en display die je nodig hebt om een "echte" Jupiter 8 interface te bekomen?

Ik veronderstel hierbij in de eerste plaats dat de JP-08 via MIDI alles kan controleren wat je via de fysische interface kunt veranderen.

Indien theoretisch mogelijk zou het natuurlijk ook wel een opgave zijn om al de look van het origineel zo nauwkeurig mogelijk na te bootsen..

En dan zijn er nog de vrienden in het Roland legal dept... 't zou een mss een hobby project moeten blijven. ;{

Waarom zou je een Raspberry PI interface willen maken en alle gedoe eromheen, als je ook gewoon een simpel midi controller/ paneel kunt kopen? Zo te zien is de midi implementatie op de JP-08 best uitgebreid.

Omdat de MIDI controller er niet uit ziet als een Jupiter.. de bedoeling zou zijn om heel de look (én bruikbaarheid) te kopiëren. Dus ja, heb het toetsenbord vergeten te vermelden in mijn vorige post. Het project zou ook een 5-octaaf toetsenbord nodig hebben (alleen de toetsen.. weeral gekoppeld naar de Rpi.. en zo verder naar de JP-08 - die totaal onzichtbaar zou zijn).

Technisch kan het allemaal best. Maar onderschat niet hoeveel tijd en geld het kost om dit alles te maken..
Vooral qua hardware zal het niet simpel worden.
Maar, als je enthousiast bent, beetje ervaren bent, en tijd en geld genoeg hebt dan zou ik zeggen go for it. :)

Je hebt gewoon universele 'kale' MIDI controller doosjes waar je zelf je knoppen aan kan hangen etc. Doepfer heeft/had zoiets de Pocket controller kost niks
http://www.doepfer.de/pe.htm

Dan kan je die gewoon direct aan de MIDI van de JP08 koppellen. Een Jupiter 8 behuizing maken is wel te doen denk ik...is toch veel metaal, als je een beetje gereedschap hebt...likkie verf, wat stickertjes printen met de decals.

ik denk dat de sliders/knoppen enzo nog het moeilijkste wordt om exact te vinden.

Lijkt me wel een leuk project dus ik zeg doen (en nieuwsgierig naar het resultaat) :okdan: :D

waarom toch per se altijd willen de look kopieren.. hang er gewoon een stel behringer bcr's aan met een custom overlay en klaar.

tja dat is toch cool? Een Jupiter 8 ziet er supergaaf uit, is een cult machine, is vrij onbereikbaar voor de meeste mensen...de look en feel van een synthesizer kan de helft van de inspiratie zijn....en met Behringer BCR2000's tja die dingen hebben toch echt een hoog gereformeerd ALDI gehalte.

het lijkt me ook een leuke 'challenge', avontuurlijk om te bouwen, en als je dat hebt ben je natuurlijk helemaal de MAN, hoogst gerespecteerd binnen de synth community ;p

een paar jaar geleden wou ik zo een soort van interface maken voor mijn Rhodes Chroma, met de looks van een ARP 2600 ook met zo een Doepfer Pocket controller, nuja ik had daar helemaal niet het geduld voor en met 2 linkerhanden was het technisch ook een dompert.

owja je moet wel ff kijken welke JP08 je hebt...volgens mij hadden de eerste versies geen goede MIDI ccs/sysex maar dat zit er nu wel in (of kan je doen met een update?)

:koffie:

tja dat is toch cool? Een Jupiter 8 ziet er supergaaf uit, is een cult machine, is vrij onbereikbaar voor de meeste mensen...de look en feel van een synthesizer kan de helft van de inspiratie zijn....en met Behringer BCR2000's tja die dingen hebben toch echt een hoog gereformeerd ALDI gehalte.

100% akkoord.. maar het is maar een boutique VA synth.. verdient dat dan veel beter als iets van het ALDI niveau? :)

100% akkoord.. maar het is maar een boutique VA synth.. verdient dat dan veel beter als iets van het ALDI niveau? :)

wat smackos poste: 'de look en feel van een synthesizer kan de helft van de inspiratie zijn'

tja maakt niet uit is dan toch helemaal cyberpunk 8)
kan je de jupiter 8 meteen een andere kleurtje geven roze ofzo
metallic paars misschien!?

Raspberry? Omdat ik het allemaal in Java zou schrijven (ja, sorry).. en Arduino-type platformen Java niet aankunnen.

Overkill? Natuurlijk.. maar dat is totaal de richting waarin de wereld gaat, nietwaar? Heb hier een mooie LED clock staan die ik ook met Raspberry + Java gemaakt heb. Mega overkill (maar 't is allemaal hobby - ik hoop dat Roland/Korg/Yamaha etc.. de dingen ietsje optimaler aanpakken).

Last but not least, mijn ingebeelde aanpak zou ook het volgend pad mogelijk maken: een klassiek desktop programma schrijven dat de synth interface emuleert (zoals wat Arturia doet), en achter de schermen alles naar zo'n JP-08 sturen. Zo zou je quasi heel de programmatuur kunnen "bewijzen" alvorens te gaan investeren in het namaken van een replica.

Maar zoals mijn vrouw al zei: zou je niet beter wat meer muziek maken ? ;-)

Raspberry? Omdat ik het allemaal in Java zou schrijven
Java terwijl je alleen 'knopjes -> midi' wilt doen?

Ik denk dat je beter terug naar de tekentafel kunt gaan :P

Voordeel van een microcontroller is dat je geen operating system hebt.
Dus gewoon 'knop aan -> spelen' en veel minder dat er mis kan gaan dan bij het booten van een OS.

Daarnaast is het gewoon oneindig veel makkelijker om met I/O-pins te werken tov een full OS waar userland beter geen directe toegang tot de hardware hoort te hebben.

Last but not least, mijn ingebeelde aanpak zou ook het volgend pad mogelijk maken: een klassiek desktop programma schrijven dat de synth interface emuleert (zoals wat Arturia doet), en achter de schermen alles naar zo'n JP-08 sturen. Zo zou je quasi heel de programmatuur kunnen "bewijzen" alvorens te gaan investeren in het namaken van een replica.
Is er niet al een plugin die met de boutiques praat? Dan heb je echt alleen een midi-controller nodig.
(welke je dan alsnog mooi met een teensy kan maken omdat die direct midi-usb-device kan spelen ;))

@Dreamer: I know, I know.. ben mijn carriere begonnen met 100% assembler video games.. dat was dus ook nul OS, nul device drivers, en alles direct naar de hardware.. met 8Mhz CPUs en enkele 100K RAM. Maar de tijden zijn geevolueerd.. als ik even reclame mag maken voor Java, in die taal heb je weinig interactie met het OS. Voor I/O poorten aan te spreken heb je libraries, dus allemaal inderdaad heel high level. Met mijn ouder brein vind ik leesbaarheid van code ook heel belangrijk, dus voor mij is Java een heel interessante trade-off. En zoals ik eerder schreef, ik zou sowieso "en passant" een on-your-PC synth interface maken voor ik een seconde in de hardware duik, om een proof-of-concept te bekomen naar de JP-08 toe.

...Voordeel van een microcontroller is dat je geen operating system hebt.
Dus gewoon 'knop aan -> spelen' en veel minder dat er mis kan gaan dan bij het booten van een OS.

Daarnaast is het gewoon oneindig veel makkelijker om met I/O-pins te werken tov een full OS waar userland beter geen directe toegang tot de hardware hoort te hebben.
Zonder operating system dan moet je toch in assembler gaan programmeren ?

Verder zijn die dingen zo 'goedkoop' dat je, eenmaal de setup in orde is, userland geen directe toegang meer behoeft. Updates en al de bijkomende zever is dan achter de rug...

Lekker he blowen ;)

Ik zou gewoon die 8k neerleggen als ik jou was. Is sneller en scheelt je dus een hoop hoofdpijn en tijd. En het klinkt ook veel meer als een echte ;)

Zonder operating system dan moet je toch in assembler gaan programmeren ?
Nee joh. Arduino is gewoon c/c++ met eindeloos veel abstractie voor de programmeur.
Bovendien zijn er stapels met libraries waar je uit kunt putten.

Verder zijn die dingen zo 'goedkoop' dat je, eenmaal de setup in orde is, userland geen directe toegang meer behoeft. Updates en al de bijkomende zever is dan achter de rug...
Ehm .. punt is dat 'userland' (waar je applicatie in draait) dus juist wel toegang tot je gpio nodig heeft, wat met een OS dus extra issues geeft qua permissies (ja hier zijn ook wel libraries voor, maar dat zijn ook maar vieze hacks).
Bovendien is een OS nooit klaar met updaten ..

Mij lijkt het in ieder geval sowieso een stuk handiger als je synth na 1 seconde gewoon aan staat, in plaats van dat er eerst een heel OS moet booten, je applicatie op moet starten, en alles in de juiste volgorde geladen/aangesloten moet worden voordat er ook maar 1 piepje uit komt.

Naast dat het gewoon complete overkill is natuurlijk :P

Maar doe vooral waar je zin in hebt, want het is jouw project PoepKevertje ;)

Back