Drums in Logic

alex921

Stamgast
Sinds kort ben ik begonnen met Logic. Ik heb ervaring met ableton

Het enige wat me een beetje tegenvalt in logic in vergelijking met ableton is de snelheid van een drumbeat maken

Wat ik tot nu toe het fijnst vond, is werken met ultrabeat, maar ook niet geheel ideal.

Ik ben benieuwd hoe jullie workflow is met drums in Logic.

Ultrabeat is vrij krachtig, ik gebruik het redelijk vaak.

Ik ben nog een beetje old skool.. Ik maak in het arrangement window gewoon de beat met losse samples en maak er later 1 event van zodat je er wat mee kunt slepen enzo. Deze manier is natuurlijk nogal tijdrovend maar ik ben zo gewend te doen. Wat natuurlijk ook kan is wat leuke plug ins gebruiken zoals nephethon oid.

Als je in Ultrabeat rechtsonder op "full view" drukt zie je de stepseq, (wel even aanzetten) en dan kan je heerlijk los gaan met je beats. Die kan je als je tevreden bent ook slepen (linksonder bij pattern knopje met puntjes) naar het arrangement en dan maakt ie er een region van.

Ja klopt. Dit wist ik met ultrabeat.
Zodra ik de pattern sleep naar de tijdlijn, en split by note pitch druk, dan gaat het allemaal goed. Maar wanneer ik bijvoorbeeld het volume van een hihat wil verlagen, dan verandert het hele gebeuren.

Dit is omdat die word aangestuurd word door ultrabeat natuurlijk. Dus dacht ik, ik maak een multi output ultrabeat, vervolgens alles netjes geroute in de mixer. Maar helaas als ik dan split by note pitch werkt dit weer niet, en maakt die er een apart vlak van.

Hoop dat het een beetje duidelijk is.

Maar, even uit mn hoofd, je kan dan toch alsnog gewoon de hihat zachter zetten in ultrabeat...

Ja klopt. In ultrabeat. Maar in de het arrangement veld weer niet ;).
Almede als in de mixer, waar ik dan ook weer graag per instrument een fx wil toevoegen

Als je split bij note pitch dan krijg je een x aantal tracks in je arrangement die overeenkomen met kanalen in je mixer. Elk kanaal kan je dus in je mixer harder/zachter zetten en FX overheen knallen. Het helpt overigens behoorlijk om ze even een naam te geven(als in HH, Kick enz)

Dit is de flow die ik toepas en eigenlijk oldscool : om te beginnen realtime inspelen op het klavier. Ik zoek trouwens een oude Octapad omdat ik het dan kan inspelen met stokjes en da's nog beter qua feel, want Quantize is mij vijand...(Quantize komt de feel niet ten goede) Ik speel zo juist mogelijk in (16 maten en knip dan het stukje met de beste groove, daarna copy)
Zodra een pattern klaar is, mute ik de diverse instrumenten en pas dan "bounce in place" toe. Ik zet trouwens alle instrumenten, ook outboard synths om naar WAV tracks. Lekker handig als je een jaar later nog eens wil mixen...
Zo maak ik dan diverse WAV tracks per (drum) instrument. (HH, BD, SN, ...) die je dan elk apart van EQ en FX kunt voorzien, reversen, knippen,muten ...en eigenlijk is mijn ARR window over diverse kanalen een rythmbox met WAV stukjes of zelfs apparte samples indien nodig.
Ik hou de midi patterns in elk geval bij die ik dan versleep naar NO OUTPUT kanalen.
Verder gebruik ik S5000 via spdif, NI Battery, Ultrabeat en eigen samples. Sommige loops uit de Logic Media bib zijn eigenlijk event patterns (dat zie je aan het icoontje naast de loop. Sleep deze in je ARR window en zo maak je een 'drumkit' kanaal. Tweak. Speel bij, delete events naar eiegn smaak. En opnieuw bip.

Je kan ook Brian Trifonic bekijken op YouTube. Hij is een redelijk straffe programmeur in Logic.

Laatst gewijzigd:
Als je split bij note pitch dan krijg je een x aantal tracks in je arrangement die overeenkomen met kanalen in je mixer. Elk kanaal kan je dus in je mixer harder/zachter zetten en FX overheen knallen. Het helpt overigens behoorlijk om ze even een naam te geven(als in HH, Kick enz)

Ja als ik split note by pitch doet, maakt hij geen aparte kanalen aan. Dan heb ik namelijk het probleem dat ik als ik de HH, of clap zachter wil zetten de rest van mijn drums ook meevolgen met het volume. Ik heb al geprobeerd eigen kanalen aan te maken, maar dan werkt ik dus met audio. Niet met midi. Waarschijnlijk is er geen andere manier.

Dit is de flow die ik toepas en eigenlijk oldscool : om te beginnen realtime inspelen op het klavier. Ik zoek trouwens een oude Octapad omdat ik het dan kan inspelen met stokjes en da's nog beter qua feel, want Quantize is mij vijand...(Quantize komt de feel niet ten goede) Ik speel zo juist mogelijk in (16 maten en knip dan het stukje met de beste groove, daarna copy)
Zodra een pattern klaar is, mute ik de diverse instrumenten en pas dan "bounce in place" toe. Ik zet trouwens alle instrumenten, ook outboard synths om naar WAV tracks. Lekker handig als je een jaar later nog eens wil mixen...
Zo maak ik dan diverse WAV tracks per (drum) instrument. (HH, BD, SN, ...) die je dan elk apart van EQ en FX kunt voorzien, reversen, knippen,muten ...en eigenlijk is mijn ARR window over diverse kanalen een rythmbox met WAV stukjes of zelfs apparte samples indien nodig.
Ik hou de midi patterns in elk geval bij die ik dan versleep naar NO OUTPUT kanalen.
Verder gebruik ik S5000 via spdif, NI Battery, Ultrabeat en eigen samples. Sommige loops uit de Logic Media bib zijn eigenlijk event patterns (dat zie je aan het icoontje naast de loop. Sleep deze in je ARR window en zo maak je een 'drumkit' kanaal. Tweak. Speel bij, delete events naar eiegn smaak. En opnieuw bip.

Je kan ook Brian Trifonic bekijken op YouTube. Hij is een redelijk straffe programmeur in Logic.
Trifonic: Using Flex Time in Logic 9 - YouTube
Cool filmpje. Met die groove extraction zo.

Snap niet precies wat je bedoelt met ARR window(ben vrij nieuw met logic)

Maar, dus zelf drums inspelen zal ik maar is moeten gaan proberen dan haha.
Voorheen tekende ik het altijd in met ableton.

Maar vind logic wel echt superieur aan de kwaliteit van plugins en effecten. Maar ik ben nog niet geheel verkocht met de workflow in logic.

Gebruik zelf altijd EXS24, zie hier een overzicht van mogelijke manieren om EXS24 te gebruiken als drumsampler. Sommige zijn wel erg omslachtig moet ik zeggen:
5 ways to use EXS24 for programming drums

Ultrabeat zelf vind ik helemaal niks. Ziet er afschuwelijk uit en een overkill aan features. Heb nooit gesnapt waarom een DAW, wat tenslotte geëvolueerd is uit iets wat vroeger sequencer heette, nu een step-sequencer zou moeten hebben.

Er is trouwens ook zoiets als drumkit designer in Logic. Ook onder de Library vindt je een flik aantal drumkits. Vaak combinaties van drumkit designer, EXS24 en Ultrabeat.

Have fun!!!!

De drumtrack van Logic gebruik ik vaak als uitgangspunt of een drumloop die ik Logic laat volgen en dan zelf verder bewerk.

Ik heb vroegah ook altijd de xs24 gebruikt. Het liefste gebruikte ik voor elke drum sound een losse xs24. Op den duur bouw je je eigen sample lijsten op en heb je zo een arrangement met drums. Het is tijdrovend en het kost even wat tijd voor je wat sample lists hebt gemaakt. Vrij old-scool manier van werken ook, maar het geeft erg veel processing vrijheid en het is op zich erg overzichtelijk en geeft je veel tweakability per drums.

Op den duur ben ik Maschine als drumcomputer gaan gebruiken. Multi output routing in Logic zodat je 16 sounds los kunt aarrangeren in logic en de audio kunt processen zioals je wilt. Wint het toch wel van xs24 moet ik zeggen qua workflow.

Back