Wie werkt er met referentietracks?

bombario

Gepokt en gemazeld
Dag forummers,

Ik lees een interessant boek over mixen en masteren. Daarin raden ze aan met referentietracks te werken. Dat klinkt op zich logisch, maar een professionele, gemasterde track klinkt toch altijd voller en harder? Vergelijk je dan geen appels met peren?

Ik ben benieuwd wie op deze manier werkt en hoe je dit aanpakt :okdan:

Ik doe dit ook regelmatig als ik even de weg kwijt ben met de mix.

1 of meerdere tracks die ik lekker vind klinken in de daw slepen, zelfde tempo gooien en A/Ben tussen eigen en referentie tracks.

Soms ben ik al te lang met een track bezig dat ik verkeerde mix keuzes maak die achteraf niet goed uitpakken. Een referentie track ernaast houden houd je scherp is mijn ervaring.

Dat een referentie track harder klinkt zou ik me niet te druk om maken, gewoon je gains in de gaten houden.

Ik luister ook vaak naar wat tracks om even te refreshen.. :)

Als je de balans qua klankkleur als leidraad neemt kun je er behoorlijk veel info uit halen. Je gehoor heeft last van gewenning. En heb je teveel keuzes gemaakt qua instellingen kom je er toch later weer achter dat die andere tracks die je zo te gek vind, anders klinken qua klankkleur.

Het masteren opzich speelt zich naast klankkleur ook af op het vlak van passages eruit laten springen of juist kleiner maken.. opbouw. En bv op hele kleine passages nare pieken of dippen op de frequentieschaal aanpakken, iets wat met 1 statische EQ instelling nooit valt te behalen.
Toch kun je al een prettig klinkende mix maken alvorens bovenstaand te hebben opgelost.
Maar, je hebt daarvoor wel iets nodig wat je met 'frisse' oren als prettig en lekker klinkend ervaart.

Het is ongetwijfeld allemaal te meten in je mix en de ruimte maar als deze optie er niet is werkt een referentietrack en je gehoor prima als hulpmiddel. Ook in een qua akoestiek minder goed aangepakte ruimte.

Laatst gewijzigd:
Altijd.

Ik rout mijn referentietrack naar een andere input op mn volume controller. Dan levellen zodat ze even hard zijn, en klaar. :)

Ik gebruik ze ook vaak en dan idd voor de globale klank en balans. Daarnaast ook vaak tracks of oudere mixes van mijzelf waar ik juist dingen kut aan vind. Teveel bass, te schel enz.

Of tracks waarvan de reverb tof is als referentie. Met die plugin Magic A/B werkt dit erg handig.

Back