Rachid
Ouwe rot
De twee meningen zijn halve waarheden van eenzelfde complexer verhaal:
Hogere densiteit werkt inderdaad op lagere frequenties, maar tot zekere hoogte; naarmate de densiteit stijgt, wordt ook de 'gas flow resistivity' groter, de plaat harder en gaat het materiaal weerkaatsen i.p.v. absorberen.
Neem bijvoorbeeld een betonnen plaat; deze is zeer dense, maar zal absoluut niet absorberen.
Dikkere panelen werken op lagere frequenties doordat de voorkant verder van de muur komt te liggen en daarmee op de 1/4 golflengte van een lagere frequentie.
Maar naarmate de absorber dikker is, moet de densiteit lager zodat de luchtdeeltjes wel kunnen blijven bewegen (lagere Air flow resistivity) en zo, door de wrijving hun energie kwijtraken (=absorptie).
Dus hogere densiteit is, tot zekere hoogte (zolang niet te hoge air flow resist), zeker effectiever voor lagere frequenties, maar zo is ook dikkere absorber, maar dan wel met een lagere densiteit (genoeg air flow resist).
Weer anderen zullen hierdoor van mening zijn dat het allemaal draait om de 'air flow resistivity', maar het gaat dus om de juiste combinatie van densiteit, dikte en de luchtstromingsweerstand.
Betreffende jouw vraag:
Een gordijn zal niet veel kunnen doen als je zang wilt opnemen in dezelfde ruimte.
Met hoofdtelefoons zal zeker mogelijk zijn om in de ruimte zang opnames te maken.
Wanneer alles klaar is, kun je, al zingend, door de ruimte lopen om uit te zoeken op welke plek het meest acceptabel klinkt.
Waarschijlijk kom je dan uit op een plek in de buurt van een kale stuk muur voor een iets levendiger geluid en in de buurt van een absorber zal het droger klinken.
Zou de absorber dan zo hard zijn dat het zelfs lage frequenties zou weerkaatsen? Dat lijkt me sterk.
1/4 golfllengte van bijvoorbeeld 60Hz golf is 1.4 meter. Men zou dus de absorber op 1.4 meter van de muur moeten plaatsen, dat is bijna niet te doen.
Maar goed, de door jou voorgestelde steenwol zou precies goed moeten zijn. Trouwens, wat is er mis met steenwol van de Gamma (46kg/m3)? Te lage densiteit?
Wij hebben altijd met hoofdtelefoons gewerkt, ivm bleed naar de mic toe. Desondanks nemen sommige vocalen op met de monitoren aan, met een of ander foefje.
Ok, dus gordijnen gaan niet werken? Ik dacht eraan om theoretisch een gordijnenspoor te maken die in een rondje loopt, zodat alles om de artiest afgedekt wordt met dikke gordijnen. En na afloop de gordijn weer terug open trekken. Maar goed, ik zal daar me daar wat meer in moeten verdiepen dan (booth).
Ik geloof dat dit het was voor nu. Je tips neem ik mee in de plan
Mocht de tijd aar zijn van het bouwen, open ik een nieuw thread.