Schroevendraaier spanningmeter weerstand?

dob

Helemaal in m'n (k)nopjes
Haai,

ik wil graag weten hoe ik het volgende kan nabootsen:
zat ff te freutelen in een analoge drummodule en nou vond ik een punt waarop ie echt iets heel tofs doet... het geluid ontstaat blijkbaar als ik het voetje van die potmeter aanraak met de schroevendraaier en mijn duim achterop die schroevendraaier zet.
Dus ik wil eigenlijk weten hoe ik deze situatie kan nabootsen met een switch, danwel wil ik weten hoe ik de weerstand v.d. spanningszoeker in de schroeverdraaier kan nabootsen.
Dan maak ik een "body contact" ervan. Maar ik heb liever een switch.

Het is 220V dus ik durf niet te kijken of het ook zonder weerstand gebeurd :), vandaar.

eeeeeeuh, 'n switch met 'n heeeele dikke weerstand in serie misschien ????
hoe hoog de weerstand van je spanningzoeker is, weet ik niet, maar misschien staat dat erop ?

Ik probeer in zo'n situatie altijd de simpelste oplossing te vinden: in dit geval zou ik zeggen: offer een spanningszoeker/schroevendraaier op en klaar is kees! Dit soort weerstand nabootsen met weerstanden is een ramp, heb ik gemerkt met kraakdoos-avonturen...

Als je een goede multimeter hebt kun je het doormeten. ;)
Alleen megaohms meten weet ik niet of je dit zonder speciale meters ook kunt doen.

Maar ehmm... heb je kinderen, of familie of zo? En is hun huidweerstand ongeveer gelijk aan die van jouw? :D

De spanningszoeker neemt een hele lage stroom op, hooguit enkele mA's, anders zou je het wel voelen, het neonlampje in de zoeker neemt ca. 70 volt op dus nog zo'n 160 volt staat over de weerstand, bij 1 mA zal dit een weerstand van 160kohm opleveren. Als je een weerstand van ongeveer 250kOhm neemt is de stroom door het circuit altijd heel laag en kun je de schakelbare aardverbinding die je eigenlijk maakt nabootsen door een switch in serie met de weerstand te maken.

De spanningindicator zelf opofferen... ik sla mezelf voor het hoofd dat ik dat niet zelf bedacht heb.

Maar toch, vind dat laatste interessanter want dan kan ik gewoon een switch ervoor bouwen...
Hebben ze die bij de electronica boer, een 250kOhm weerstand...???

ja je kunt gewoon een weerstand van ca. 260kohm kopen (1/4 watt), komt niet zo precies ze hebben wel iets wat dicht in de buurt ligt, kost je maar een paar eurocenten.

Origineel geplaatst door dob
De spanningindicator zelf opofferen... ik sla mezelf voor het hoofd dat ik dat niet zelf bedacht heb.

Maar toch, vind dat laatste interessanter want dan kan ik gewoon een switch ervoor bouwen...
Hebben ze die bij de electronica boer, een 250kOhm weerstand...???

Dude.... kijk aub uit met 220V... hou er rekening mee dat er bij die 250kOhm de weestand van je lichaam (rond de 10 MOhm geloof ik) er nog bij komt! Een weerstand van 250kOhm over 220V zetten geeft een harde knal en een rookpluimpje...

Daarnaast waarover wil je die weerstand zetten? Jij maakte via je spanningszoeker een weerstand van 220V naar de aarde. Als je daar een weerstand van 250k Ohm naar aarde gaat zetten gaat je aardlekschakelaar eruit.

Dus bij deze nogmaals, kijk uit met wat je doet. Vraag het aan iemand die echt verstand heeft van electronica (ik niet dus).

Groeten,
Soepkip

btw.. is het nie gewoon een 50hz brom je erbij hoort?

Origineel geplaatst door Soepkip
Dude.... kijk aub uit met 220V... hou er rekening mee dat er bij die 250kOhm de weestand van je lichaam (rond de 10 MOhm geloof ik) er nog bij komt! Een weerstand van 250kOhm over 220V zetten geeft een harde knal en een rookpluimpje...

Daarnaast waarover wil je die weerstand zetten? Jij maakte via je spanningszoeker een weerstand van 220V naar de aarde. Als je daar een weerstand van 250k Ohm naar aarde gaat zetten gaat je aardlekschakelaar eruit.

Dus bij deze nogmaals, kijk uit met wat je doet. Vraag het aan iemand die echt verstand heeft van electronica (ik niet dus).

Groeten,
Soepkip

btw.. is het nie gewoon een 50hz brom je erbij hoort?

Ja kijk, ik wil niet dood, dus wees gerust, mijn instincten zijn nog goed. Het is een voetje van een potmeter (de goedkoopste die ik ooit gezien heb, gewoon open!) op de printplaat die ik zo aanraak met de schroevendraaier... een dodelijk aantal volt zal het wel niet zijn. Trouwens het ding krijgt 110 volt, was ff helemaal vergeten dat het een Amerikaan is met adapter.
Brengt mij meteen op probleempje 2 met die switch van mij; ik heb geen aarde ter beschikking zo, of wel??? Moet het dadelijk toch nog een body contact worden.

Nouja, het geluid dat ik krijg... het is feitelijk een 'synth' geluid met noise, bedoeld om drumgeluiden mee te maken. En het wordt door dat contact te maken een overstuurd SYNTH geluid met noise, welke laatste ineens gecompressed door het synth deel lijkt te worden.
Dan sterft dus het synth geluid uit, en wordt de noise weer harder. Echt het compressie/side-chain fx, maar dan misschien wel vetter. Alsof ze vechten om de uitgang, maar de synth breder is geworden en de noise moet ff schuiven. En dat synth geluid kan ik zo draaien dat het een kick wordt.... Dus ik MOET dit effect gewoon met een switch gebouwd krijgen!! Hier zit misschien mijn nieuwe unieke kick in voor de komende... heel veel platen!! Het lijkt net of de 'synth' gecompressed wordt. Terwijl het niet zo is, heerlijk fx, ik gebruikte dat ook wel 's gewoon in dansplaten, met de basdrum telkens AL het andere geluid ietjes wegduwen met side-chain.

Duschh.... ik heb de weestand gekocht net.... Idd. 5 cent. Niet te geloven. Ik zeg: doe er dan maar 2, just in case.

Uhm... op potmeters staa meestal geen 220/110V... vooral niet in synths... Je zegt dat er een adapter bij zit... dus zal er 12 of 9 volt ofzo op staan... dat is wel veilig... en daar kun je ook beetje mee experimenteren met je 250k ohm weerstanden.. :) Ik weet niet of je een voltmetertje hebt ofzo... maar dan zou je kunnen meten (ten opzichte van de -) wat voor spanning erop staan. Let wel op dat je niets kortsluit... dat zou zonde zijn..

Jah een adapter van 220 volt naar 110..... 't is een Amerikaan.
Dus niet your regular synthadapter die van 220 volt naar 7,5 ofzo gaat....

Hey maar op printplaten zit meestal ook wel ergens een 'ground' he, moet ik die dan gebruiken voor de schakeling???

Origineel geplaatst door dob

Hey maar op printplaten zit meestal ook wel ergens een 'ground' he, moet ik die dan gebruiken voor de schakeling???

Ja

Origineel geplaatst door Soepkip
Uhm... op potmeters staa meestal geen 220/110V... vooral niet in synths... Je zegt dat er een adapter bij zit... dus zal er 12 of 9 volt ofzo op staan... dat is wel veilig... en daar kun je ook beetje mee experimenteren met je 250k ohm weerstanden.. :) Ik weet niet of je een voltmetertje hebt ofzo... maar dan zou je kunnen meten (ten opzichte van de -) wat voor spanning erop staan. Let wel op dat je niets kortsluit... dat zou zonde zijn..

Trouwens ik heb wel een cheapo voltmeter van een electronica beginners (that's me!) setje.
Op welke waarde moet ik dan die draaiknop zetten, hij kan voor volt geloof ik op 200, 20, 2, etc.

P = (U*U) / R

P = (220*220) / 270*10E+3

P = 0.18 Watt

Een simpel 1/4 Watt weerstandje is dus ok. Geen knal, geen rook... :geslaagd:

Dob,
leuk is ook als je in serie met de 250k weerstand een potmeter zet van bijv. 200k, dan kun je kijken of het effect nog enigszins regelbaar is, misschien heb je dan wel een unieke vinding gedaan. Soepkip heeft niet helemaal gelijk (wel dat je erg voorzichtig moet doen, je blaast zo iets op en het blijft inderdaad een dodelijke spanning, ook 110V) een weerstand van 250k over 230V neemt minder stroom op als 1mA, bij een vermogen van de weerstand van 1/4w komt er dus geen rookpluim. (U=IxR en P=IxIXR).
Het mooiste is om een aansluitsnoer met aarde te hebben (zal wel niet met een adapter) dan leg je nl. de 'onderkant' aan aarde en de 'bovenkant' van je schakeling aan de potmeter van je apparaat. Is dat er niet dan zul je toch iets moeten bedenken, denk er wel aan dat als je het signaal aan de body legt en de body dubbelgeïsolleerd is en dus niet aan aarde ligt (is nl. vaak het geval) je systeem niet werkt.
Overihgens aardlekschakelaars vliegen er niet uit bij deze schakeling omdat de lekstroom (1 mA) veel te laag is, de aardlek spreekt pas bij 30mA lekstroom aan.

Back