Focusrite Scarlett vs Steinberg UR

r.5

Vers lid geweest
Ik zoek een externe geluidskaart voor mijn laptop met minstens 2 in en 4 uit.

Wat belangrijk voor me is, is vooral de overall latency, stabiliteit, goede AD/DA conversie en goede drivers. Pre-amps zijn eigenlijk van minder belang want ik werk voornamelijk op lijn-niveau.

Mijn shortlist was voorlopig de Focusrite Scarlett 2i4 (2nd Gen) en bvb de Steinberg UR242.

Ik vind echter tegenstrijdige reviews. Sommigen prijzen de Focusrite de hemel in terwijl anderen niks dan last hebben (rotte drivers, hoge latency, gekraak...). Idem bij Steinberg. Blijkbaar goede pre-amps, AD/DA en drivers dankzij Yamaha maar vaak build issues (met ruis op het laag).

Ik heb ook de Native Instruments Audio 6 overwogen maar die is al wat ouder en hebben blijkbaar issues met USB3. Het is toch vooral een software en controller bedrijf en niet echt een bedrijf met veel ervaring in analoog spul...

Wat is jullie ervaring?

Ik lift even mee, ben ook opzoek naar een kaart voor aan de laptop. Ik had zelf eigenlijk de komplete audio 6 hoog in mijn lijstje staan vanwege midi io, en 4 ins en outs en nog digi in en outs. De form factor als desktop model op mijn bureau lijkt me ook ideaal, maar nou blijkt dat de koptelefoon amp niet geweldig is en inderdaad problemen met usb3. Dus jammer genoeg valt deze dan eigenlijk voor mij af denk ik.

Over de budget focusrite serie kom ik weinig goeds tegen op het internet, daar begin ik al helemaal niet aan. De steinberg ur serie lijkt mij ook nog te doen.

Heb ook nog zitten denken aan een tweedehands motu ultralite, lekker veelzijdig en adat in en out, maar weer wat aan de dure kant voor wat ik ermee wil.

Heb jij ondertussen al wat gevonden?

Ik dacht dat die Steinbergs ook last hadden met USB3, net als die van NI.

De negatieve feedback op de Focusrite was volgens mij toch vooral op de 1ste generatie Scarletts, ik dacht dat de 2de generatie met nieuwere drivers net vrij goed waren (en zelfs als je die drivers gebruikt met 1st Gen Scarletts). Tip: je kan ze nu ook bij abtmusic.eu bestellen; duurt iets langer maar altijd goed advies en 15% korting.

Heb ook MOTU en Audient overwogen maar ik dacht dat die vrij brakke Windows drivers hadden...

Als geld geen issue is, is voor Windows RME een van de betere spelers: goede kwaliteit, goede drivers en jarenlange ondersteuning...

USB is sowieso al suboptimaal qua latency, alleen RME blijkt het op Windows wat treffelijk te doen, FireWire was hierin veel beter maar is op sterven na dood. Als je Thunderbolt hebt kan je het leven van je FireWire interface nog wel wat rekken via een TB-FW converter maar vroeg of laat worden die FireWire drivers toch niet meer ondersteund. Dus nog effe afwachten naar goede, betaalbare TB interfaces voor Windows en voorlopig een goede budget USB interface...

Ja moeilijk, ook nog eens een keer met de namm in aantocht en de ni audio 6 is alweer van 2010 geloof ik. Misschien komt er het een en ander leuks uit tijdens de namm en moet ik geen haast hebben maar op dit moment heb ik helemaal geen interface aan de laptop. Wat ik zelf lees zijn de focusrite kwa converters toch een stapje lager als een hoop andere en op gearslutz trappen ze die dingen helemaal de grond in.

Heb zelf trouwens motu aan de studio mac hangen en geen problemen mee, en ook jarenlange ondersteuning. RME wordt al weer een stuk duurder, en een motu ultralite mk4 of avb is ook niet al te goedkoop.

Wil toch het liefste usb, usb is toch al jaren standaard. Heb wel 2 keer thunderbolt op de macbook pro maar firewire is ook dood aan het gaan terwijl usb het lijkt te overleven.

Een iConnectAUDIO4+ lijkt me ook erg leuk, heeft meteen een usb host poort waar je 8 class compliant midi controllers aan kan hangen door middel van een usb hub, daarnaast nog een normale midi in en out poort. Nog een leuke feature, ondersteunt 2 computers of een computer en iPad tegelijk, en laat je audio en midi tussen die twee computers routen. Wel heel erg jammer dat 2 van de 4 inputs alleen maar mic of gitaar accepteren en geen line in, ook weer een dikke tegenvaller.

Ik denk dat ik ga proberen een tweedehands ni komplete audio 6 te bemachtigen en de namm afwacht, mocht hij alsnog niet bevallen kan ik er ook weer makkelijk vanaf.

Stond 2 maand geleden ook voor die keuze Was uiteindelijk voor de Audio 6 gegaan.

Had dit op mijn oudere computer geinstalleerd en dat was niets dan miserie (constant gekraak op de output met welke insellingen dan ook). Ik las dat dit idd te maken kon hebben de USB poorten.

Ondertussen nieuwe computer en nu werkt de audio 6 perfect.
Geluid iig beter dan de Maudio die ik voorheen gebruikte.

Dat het op de nieuwe pc welk goed werkt, lijkt te bevestigen dat er een compatibiliteits probleem is met sommige USB controllers...

gebruik nog een Scarlett 2i2 van de 1e generatie, zowel met Sonar platinum op windows 7 als met Logic Pro X op macbook air van 2011. In beide gevallen solide drivers, lage latency en fijne sound. Ik had vroeger RME fireface maar vond het beperkte verschil in geluidskwaliteit het prijsverschil niet rechtvaardigen. Zeker als je vooral in the box werkt en af en toe eens een oude juno60 opneemt (die van zichzelf toch al ruisen, in ieder geval patches met de chorus) dan maakt zo'n RME of Scarlett echt niet veel uit.

Ik zit zelf te kijken naar de Clarett range van focusrite als mogelijke toekomstige interface, om een paar meer line-inputs te hebben.

Ik heb nu een apogee duet 2 gekocht. Ga hem nu installeren ben benieuwd...

Ik ben sinds afgelopen weekend in het bezit van een Focusrite Scarlett 2i4 (2nd Gen). Ik heb even over een Steinberg UR242 getwijfeld, maar deze is duurder, de bijgeleverde software naar mijn mening minder interessant en het lijkt er op dat ook voor macOS een driver noodzakelijk is. De ervaringen met de Focusrite Scarlett serie zijn over het algemeen zeer positief. Ik kan me daar in die paar daagjes dat ik de audio interface heb alleen maar bij aansluiten, maar vraag het me over een jaar nog eens. ;)

Oké, hier werkt de duet 2 ook erg mooi. Verschil tussen motu of de duet 2 wat betreft de converters is moeilijk waar te nemen omdat a/ben lastig gaat tussen laptop en studio.

De audient d14 leek me trouwens ook nog interessant. Schijnt goede converters te hebben en ook nog 8 extra digi inputs met adat en is behoorlijk goedkoop. Latency schijnt wel minder te zijn.

Ik ben sinds afgelopen weekend in het bezit van een Focusrite Scarlett 2i4 (2nd Gen). Ik heb even over een Steinberg UR242 getwijfeld, maar deze is duurder, de bijgeleverde software naar mijn mening minder interessant en het lijkt er op dat ook voor macOS een driver noodzakelijk is. De ervaringen met de Focusrite Scarlett serie zijn over het algemeen zeer positief. Ik kan me daar in die paar daagjes dat ik de audio interface heb alleen maar bij aansluiten, maar vraag het me over een jaar nog eens. ;)

Arie, bedankt voor het delen van je ervaring.
Wat voor een werkstation heb je en welke latency haal je daar bvb mee?
Nog geen last van crashes of gekraak gehad?

Ik gebruik een MacBook Pro (Mid-2010). De latency schijnt zeer laag te zijn, maar hoe laag kan ik je nog niet vertellen, want ik heb tot op heden helaas geen tijd gehad om het ding door de mangel te halen. In ieder geval geen gekraak, crashes, et cetera. Ik kom van een Roland UA-25EX, maar die werd niet meer ondersteund onder macOS Sierra.

De bouwkwaliteit is zeer goed, stevige draaiknoppen en de lichtgevende gain knoppen zijn handig. Ik vond het belangrijk dat er een MIDI in- en output op zat, daarom dat ik voor het 2i4 model gekozen heb en niet voor de 2i2 bijvoorbeeld.

En een groot pluspunt, het ding is rood! ;) Past mooi bij mijn AKAI dingetjes, kleurt ook leuk bij mijn KORG volca sample en bij mijn trots; een rode Sony PS-Q7 :)

Back