[synths] filter drive?

fuse

Gepokt en gemazeld
Ha,

Vandaag was ik eens aan het lezen en toen kwam ik tegen dat er op de Moog Rogue een filter drive zit.
Een soort distortion op de feedback lus van het filter zeg maar. (toch?)
Toevallig dat er op de K-station ook eentje zit.
Misschien niet vergelijkbaar omdat het analoge en VA synthese is. Maar filters wordt er wel 'ruiger' door.

Maar nu vroeg ik me dus af op welke synths dit allemaal nog meer zit. Want deze twee zijn de enigen waar ik dat van weet.

Volgens mij zit dat in het vca circuit. De Minimoog heeft dit nog sterker dan de Rogue die ik eigenlijk nogal vond tegenvallen in overdrive.

Nou ja, bij de K-station is het ook redelijk subtiel. Maar je merkt het vooral als je de freq van het filter heen en weer gaat rossen. Dan krijg je een harder filtergeluid zeg maar. En in mixen kan dat soms nou net dat ene beetje zijn waardoor die net makkelijker past vanwege die extra overtonen.

Re: [synths] filter drive?

Origineel geplaatst door fuse
Vandaag was ik eens aan het lezen en toen kwam ik tegen dat er op de Moog Rogue een filter drive zit.
Een soort distortion op de feedback lus van het filter zeg maar. (toch?)

Hmm.. dat is niet wat normaalgesproken met 'drive' bedoeld wordt. Filter Drive is het oversturen van je filter door het ingangssignaal op te krikken.. en dus gewoon te hard in te sturen. Hierdoor onstaat vervorming.. bij veel synths (zoals de Nord Lead) wordt het ook wel nét voor de VCA gedaan.. maar dan meestal betiteld als 'Gain' of 'VCA Gain'.

Waldorf Q-serie

Waldorf Q-serie

Op de Waldorf Q's (en MicroQ's) zit het ook, alleen naarmate je het signaal er harder doorstuurt wordt het volume zwakker en daarom gebruik ik het maar weinig of heel minimaal.

Er zit helemaal niks in de feedback van het filter van een Rogue. Alleen te hard in sturen van de oscillators zorgt voor de drive.

Op de Minimoog is het toch ook een trucje door de output weer ergens op een input te prikken? (met een kabeltje dus)

minimoog was denk output naar filter input routen met een kabeltje (je hebt 2 outputs)

de A6 heeft ook een filterfeedback knob die hetzelfde doet.

Supernova 2 heeft ook een drive.

Dan gaat het filter lekker over zijn nek zonder dat het hinderlijk wordt. Is ook fijn voor bv. de carrier van een vocoder soundje :D

Origineel geplaatst door Toon
minimoog was denk output naar filter input routen met een kabeltje (je hebt 2 outputs)

de A6 heeft ook een filterfeedback knob die hetzelfde doet.

Ik herinner me dit trucje nog van de eerste echte synthforum meeting. Met overweldigend resultaat..

Met een Arp Axxe en Odyssey is dit ook goed te realizeren
Je heb ook daar namenlijk een low en high output en een audio input :p
Je kan er idd lekker mee feedbacken je filter in

Origineel geplaatst door mono-poly
Met een Arp Axxe en Odyssey is dit ook goed te realizeren
Je heb ook daar namenlijk een low en high output en een audio input :p
Je kan er idd lekker mee feedbacken je filter in [
Op de Octave Cat trouwens ook oe oe oe wat een monsterbak is dat zeg/B]

Op m'n cs30 met z'n output per osc is dit ook erg leuk. osc1+2 output in het mengpaneel, osc 1 ouput in de ext in en gaan met die banaan... Rrrrrrrrrrrruiggggggggggg! :halleluja

Back