Nog geen geluid via kaart (deel 2)

Equo

Cheers !!!
Hi allemaal,

Nogal moedeloos ben ik nog steeds aan het ploeteren om de electribe met mijn geluidskaart en Cubasis te laten communiceren.

Heb al eerder een thread geplaatst en al aardig wat goeie tips gehad (en opgevolgd) maar ben nog altijd "geluidloos".

Nog even kort de situatie :
Electribe MX - aangesloten op de geluidskaart (Audiophile 2496) via Midi-in en Midi-uit EN via electribe (jacks) uit naar geluidskaart in (tulp - links en rechts), alles dubbel gecheckt (midi in op out en andersom en links op links en rechts op rechts)

Audiophile 2496 - aangesloten op een goeie stereo met Bose boxen. (werkt goed want vanuit Cubasis en alle andere programma's geen enkel probleem)

Probleem 1 = ik krijg geen direct geluid van de electribe naar stereo set (via de geluidskaart)
Ik moet echt de koptelefoon direct aansluiten op de electribe om wat te horen, werkt ook wel maar moet anders kunnen.

Probleem 2 = Als ik een miditrack in Cubasis selecteer, zou de electribe het ook moeten doen, ik krijg echter alleen geluid als ik GS wavetable selecteer maar dat lijkt dan meer op een gestoorde pianist en totaal niet op de werkelijke muziek.
Ik kan niet de electribe selecteren in de track zelf, wel de geluidskaart maar heb alles al geselecteerd en alleen gs geeft iets geluid.

Heeft iemand nog tips (vroeg hij smekend)

zo moet het:

electribe midi uit -> audiophile midi in
electribe midi in -> audiophile midi uit

electribe (audio) stereo uit -> audiophile stereo in

audiophile stereo uit -> versterker

in cubasis selecteer je een miditrack. ik weet niet welke versie je hebt maar de miditrack moet als output de audiophile midi uitgang hebben (dus niet een of andere MROS of vage interne GM synth)

als je je asio setup en je MME setup goed hebt ingesteld dan gaat er een midi-in-lampje branden op de transport bar als je aan de MX zit. op deze manier moet je de MX vanuit cubasis aan kunnen sturen en ook midi data op kunnen nemen (als je de sysex filter uit hebt gezet in je midi preferences)

Alles heb ik precies zo aangesloten als jij het zegt.
Ik heb overigens Cubasis 4.0
Ik heb nu in de track de "Delta AP MIDI" geselecteerd (is de Audiophile).
De transport bar geeft een signaal aan.
Maar niets helemaal geen geluid, zoals ik al zei alleen in die GS wavetable stand heb ik piano geluid.

Dat laatste wat je schreef (de sysex filter uitzetten in midi preferences) hoe doe ik dat of controleer ik dat ?

Origineel geplaatst door Equo
Dat laatste wat je schreef (de sysex filter uitzetten in midi preferences) hoe doe ik dat of controleer ik dat ?

bij je midi preferences (onder options geloof ik) vind je een tabel met "midi filters", waar je aan kunt geven welke midi-data door cubasis ontvangen wordt of genegeerd. sysex data staat standaard uit.
maar dit is niet belangrijk nu voor jou, alleen als je sysex wil opnemen.

maar je zegt dat je transport bar reageert als je aan je MX zit. ik neem dan aan dat de MX ook visueel reageert (via een of ander midi in lampje ofzo) als je vanuit cubase iets aanslaat of verstuurt naar de tribe.

dat betekent dat het midi gedeelte goed zit. dan moet het dus aan audio liggen. stuurt de MX wel audio naar de audiophile? sluit hem anders eens direct aan op je versterker en kijk wat je hoort. iets anders kan ik momenteel ook niet bedenken.

Heb je Cubase SX? dan moet je per track de midi input en de midi output selecteren.
En idd bij "start>programs>steinberg>asio setup /directx setup" de audiophile selecteren als geluidskaart.

Audiophile 2496 - aangesloten op een goeie stereo met Bose boxen. (werkt goed want vanuit Cubasis en alle andere programma's geen enkel probleem)

Dus als je een audiotrack afspeelt via de audiophile dan komt er wel degelijk geluid uit...

Als je de electribe laat spelen, zie je dan geluid binnenkomen op de audiophile?
Dan zou ik het mixerprogramma checken wat -als het goed is- bij de geluidskaart zit. (netals windows audiomixer maar dan voor de audiophile)

Misschien staat het schuifje "monitor input" of iets dergelijks wel naar beneden; dus dan hoor je niet direct wat er binnenkomt, maar wel wat naar buiten gaat.

Want als je direct hoort wat binnenkomt in de geluidskaart, en ook nogeens wat naar buitengaat dan hoor je alles dus dubbel...dus het kan zijn dat het standaard uit staat (tenminste, ik heb een soortgelijk apparaat ; motu 2408 mk2 en bij mij werkt het op deze manier)

Ik heb dit uitgezet anders krijg ik een verschrikkelijke feedback-piep voor m'n knijter als ik m'n pc aanzet :)

Laatst gewijzigd:
He man, je zit al dicht in de buurt hoor!

Je midi werkt nu wel volgens mij. Die GS wavetable is van windows zelf, die hoef je niet te gebruiken.

Wat je nu hebt is dat er een geluidssignaal van je MX je computer (via de Audiophile in gaat).
Alleen in Cubasis komt het niet verder. Want in Cubasis worden audio en midi apart behandeld.

Dus moet je ook een audiospoor aanmaken en daar de audiophile input selecteren en 'aanzetten' zodat hij dat geluid door de computer kan laten mixen. Het kan nog zijn dat je even met ASIO instellingen moet vogelen.
ASIO drivers zijn speciale Cubasis (cubase) drivers voor geluidskaarten. Zeg maar DirectX voor Cubase.
En voor je Audiophile heb je die ook geinstalleerd en moet je die kunnen kiezen in het rijtje ASIO drivers in je geluidsinstellingen in Cubasis.

Je zou trouwens ook direct je MX aan je stereo kunnen hangen, maar zo kan het ook. Want zo kun je je computer het geluid van je MX ook laten bewerken.

Dit gaat lukken!

Even over Cubasis 4.0 VST.
Ik werk nu ongeveer een maand met Cubasis en begrijp gelukkig het verschil tussen Audio- en Miditrack al aardig.
Ik heb er ook een Midiman Oxygen 8 aanhangen (via usb weliswaar) en dat werkt perfect, dat loopt natuurlijk via een miditrack.
Hetzelfde zou dus ook moeten gelden voor de electribe, ik heb geen settings veranderd of dingen aangepast.
Alleen heb ik natuurlijk de ASIO driver van de nieuwe geluidskaart geselecteerd in <options/audio setup / audio systems setup>.
Ik heb ook de mixer van de Audiophile gecontroleerd en alle kanalen staan open.

Zoals al gezegd ik krijg een piano geluid (wat in feite uitgestuurd wordt door de electribe) als ik de GS selecteer in de Miditrack als input, als ik de Delta AP MIDI (is Audiophile) selecteer in de miditrack krijg ik wel output te zien op de transportbar maar geen geluid (zelfs geen gestoorde piano).

Conclusie 1, het signaal komt binnen maar wordt door de één (GS wavetable) totaal vervormd
Conclusie 2, als ik de geluidskaart selecteer als input in de miditrack krijg ik geen geluid maar wel output op de transportbar
Conclusie 3, de electribe geeft geen geluid direct door via de geluidskaart naar de stereo

Heel raar allemaal, je zou bij 1 en 2 kunnen denken aan een Cubasis probleem (en dat zal ook wel), maar als je 3 neemt is het ineens een kaart(setting)probleem.

Ik hoop dat ondanks jullie eerdere pogingen me nog even willen helpen, maar tot nog toe vindt ik het al fantastisch wat jullie voor mij proberen te doen.

Geen van de 3 conclusies zal je verder helpen.

De audio in van je MX moet via de geluidskaart naar je stereo.

Dat kun je met direct monitoring doen of (software) monitoring.
Als je bij een audiospoor je audiophile inputs kan selecteren moet daar ergens een knopje voor de monitoring zitten.
(iets met een dicht rondje of zo)

Ti's moeilijk zo uit te leggen via posts.

EXTRA INFO - HEEL SPECIAAL

Ik ben nu al zover dat als ik in de miditrack een VST selecteer (bijvoorbeeld Reaktor Session) en vervolgens de electribe start speelt de electribe de song af VIA de Reaktor VST.

Dus ik krijg de song te horen via de settings van Reaktor Session !!, als ik dus Brother Gregory of de Delay Lama neem hoor ik een heel koor de song zingen.

Gekker moet het niet worden

Met deze info moeten de echte cracks wel wat kunnen hoop ik

Nu lijkt het erop dat er iets mis is in het rijtje audio van je electribe -> audiophile -> versterker.......
Het ziet ernaar uit dat het toch echt mis is in de instellingen van de mixer van je audiophile.
Probeer eens de audio-uit van je electribe rechtstreeks op de versterker aan te sluiten en dan de midi-file af te spelen in cubasis. Dan MOET je geluid hebben !! (WEL dus de midi-output van je audiophile selecteren in de cubasis-track, omdat daar je electribe aanhangt !)

Laat maar weten of je dan wel geluid hebt.

suk6

Ik geloof dat we met z'n allen nu onderhand 4 X hetzelfde op een andere manier hebben gezegd :halleluja

Misschien kan je proberen het 1 voor 1 te doen waardoor je sneller tot de oorzaak komt. (is ook leerzamer voor de volgende keer dat je van gear wisselt, nu krijg je hapklare brokjes antwoord)

Dus eerst uitsluiten of midi werkt zoals gemmetje zegt
Probeer eens de audio-uit van je electribe rechtstreeks op de versterker aan te sluiten en dan de midi-file af te spelen in cubasis. Dan MOET je geluid hebben !! (WEL dus de midi-output van je audiophile selecteren in de cubasis-track, omdat daar je electribe aanhangt !)

En dan pas de audio zoals Bikkel zegt, nou dan moet het echt wel werken!!

good luck :)

Tja guys,

Ik weet het inmiddels echt niet meer, heb alles geprobeerd wat jullie verteld hebben (en meer).
De electribe is niet het probleem, geeft een mega vet en mooi geluid via koptelefoon en versterker.
(kan inmiddels zelfs VST aansturen met de Electribe, je leert wat bij op zo'n dag)

Feit blijf hetzelfde, geen (electribe) geluid via de Audiophile of Cubasis.

Ik ga maar een oproep plaatsen of er iemand is in de omgeving van Oosterhout (NB) die bij mij langs kan komen om te kijken of het op te lossen is. (waar doe ik dat eigenlijk op dit forum ?)

Hoi allemaal

Als je dubbel-klikt op het luidspreker icoontje helemaal rechtsonderin je scherm in de taakbalk,

En je krijgt dat mixer scherm voor je, en je gaat in dat scherm naar "options/properties > recording

Dan zie je daaronder een lijst met opneemapparaten. staat de audiophile daartussen? selecteer hem en schuif het recording volume omhoog als hij naar beneden staat.

Als dit allemaal niet zo is, kijk dan eens bij start>programs>...het mapje van je geluidskaart als die er is... staat daar iets van mixer, of cuemixer of iets dergelijks? zoja, dan moet je het volume daar afstellen ipv via de windows mixer.

Heeft de audiophile geen led's op het 19" apparaat zitten waaraan je kan zien of er iets binnenkomt?

laat ik het toch maar vragen: Zit er een handleiding bij waar misschien nog nuttige info in staat?

niet zo snel opgeven joh :duivels: (ik weet hoe irri dit soort shit is)

He Sander,

Ik heb de Windows mixer nog even nagekeken, en is in orde, alles staat goed en open.
Bij de Audiophile zit natuurlijk ook een mixer, die geeft signaal als ik Cubasis geopend heb en in een miditrack GS wavetable of een VST instrument heb geselecteerd (master volume en WavOut 1/2, beide signaal) ik heb dan ook wel geluid maar zoals al gezegd worden alle electribe geluiden omgezet in een zelfde toon piano geluid.

Selecteer ik echter de Delta AP MIDI (waar dus de electribe aanhangt) in de miditrack, dan stopt alles en wordt het vredig rustig.
Geen signaal meer op de mixer, maar WEL een in en out signaal op de transportbar van Cubasis !, alleen geen geluid dus.

Maar de electribe zou toch zonder Cubasis ook direct via de geluidskaart naar de versterker moeten gaan ?

Selecteer eens de Delta AP Audio in een audiotrack als ingang en zet monitoring eens aan.

328,35% zeker dat dit het is nl.

Eehhhhh, ik kan in een audiotrack geen selectie maken, staat standaard op MASTER !
Alleen in een miditrack kan ik selecties maken.

Of zie ik wat over het hoofd.
De enige andere toegang is dan Audio Setup maar daar kan ik geen specificatie opgeven als midi of audiotrack

Cubasis heeft toch wel audio inputs waarmee je geluid kunt opnemen?
Het lijkt op Cubase 3.5 en daar kon het ook.

En je moet ook zoeken naar audio input. Want het geluid gaat van je MX in de computer.
Daar mix je het met evt softsynths of audiosporen van hardeschijf en dat geheel gaat naar die master.

Wat ik begrijp uit de handleiding is dat je bij audiotrack gebruik maakt van "VST inputs"(onder panels), als je dat aanklikt krijg je een aantal opties te zien
- Analoog in L Delta-AP (1) en Analoog in R Delta-AP (1) (je moet deze dan activeren door een button aan te klikken)
- SPDIF in L / SPDI in R (rest is zelfde)
- Mixer in L / Mixer in R (rest is zelfde)

Ik neem dan aan dat ik de Analoog moet selecteren, tenslotte zit de electribe daarop aangesloten.
Als ik RECORD in een Audiotrack hoor ik geen geluid, als ik daarna afspeel hoor ik heeeeel zwak muziek.
Ben dus gaan kijken in volume en zo maar alles staat vol open, en ook de electribe heb ik voor alle zekerheid maar vol open gezet, maar geen verandering in sterkte van geluid.

Is dit wat je bedoelde ?

Bingo!

En als je nou in je windows balk dat luidspreker icoontje dubbeklikt en daar de analoge input (lijningang?) ook aan hebt staan is stap 1 OK (dus niet mute).
Stap 2 is voor recording (Menu, opties->eigenschappen,recording) ook de analoge input te selecteren aanvinken.

Dan moet de analoge input van je geluidskaart naar Cubasis gaan en dat moet je kunnen horen.
Wellicht dat je het volume van die track nog aan moet passen maar dan moet het werken.

Back