SC Prophet600 frequency pots hebben vreemd bereik

MonoTron

Initiating Sequence..
Ik wil al een tijdje mijn prophet 600 open maken om de potmeter van het pitch wheel schoon te maken en/of te calibreren omdat deze totaal niet klopt.
Nu blijkt dat het pitchwheel gewoon met een functie te calibreren is (double facepalm) dus dat was snel gefixt!
Maar het valt me op dat de frequency potmeters niet de volledig range gebruiken.

Ik ben benieuwd of anderen met P600 dit ook hebben. Beide frequency pots beginnen met pas vanaf 1,5 en veranderen de frequentie maar tot 7. Nogal vreemd en onhandig dat dus 4 op een schaal van 10 geen effect heeft op de frequentie van de OSC's. Dat is toch bijna de helft van het bereik van de potmeters...

Als ik de OSC A en OSC B procedure volg die wordt beschreven in de service manual (1-3 en 1-4) dan kloppen minimale en maximale waarden wel, dus een range van 4 octaven.
Het lijkt er dus op dat ze gewoon een beetje vreemde waardes potmeters hebben gekozen, waardoor niet het volledige bereik wordt benut.

Herkent iemand dit?

Ik ben niet bekend met de Prophet600, maar heeft dat niet gewoon een mechanische reden? Ik bedoel dan de mechanische overbrenging van de pitchwheel naar de potmeter. Soms benut die niet het gehele bereik van de potmeter.

Nee het pitchwheel werkt zoals het hoort.
En blijkbaar de frequency pots van beide Oscillatoren ook, want er zit exact 4 octaven bereik van geheel links naar geheel rechts. Dit is iig wat er ook in de service manual staat.

Echter zo raar dat maar een beperkte gedeelte van de range van de knoppen wordt gebruikt...

het is alweer een geleden dat ik m had, maar volgens mij klopt wat jij schrijft, dat was in ieder geval zo op de prophets die ik heb gehad. maar ik herinner me ook dat ie niet heel vloeiend de frequency aanpaste, maar dat er een paar flinke sweetspots zijn binnen dat bereik.

maar wat ik al zei, het is alweer even geleden.

het bereik en resolutie van de freq en tune pots op de 600's is het enige wat er ZO slecht is op deze synth,lastig in gebruik

Nou de resolutie is nog niet eens het probleem, per semitone stappen vind ik nog niet zo erg.
Maar over niet al te lang stop ik een Teensy met Gligli FW erin en gaat er wslk een hele wereld voor mijn P600 open.

@ Leo; Thanks! Ik ga er ook maar vanuit dat het 'zo hoort' op deze manier.

Ik heb er hier ook sind kort eentje staan met gligli en de osc frequency pots gaan per octaaf omlaag/omhoog. Dus geen tussenwaardes. Bedoel je dat?
Wat me verder opviel is dat ik geen oneven preset nummers kan kiezen vanaf 35 en hoger:?

In de FW van GliGli kan je het gedrag van de FREQ pots zelf instellen, volgens mij per semitone, octaaf of free.
Als je op "to tape" en dan 2x op de 8 drukt kun je met de speed knop deze instelling wijzigen (staat op pagina 13 en 18 beschreven).

Ik denk dat jij niet in preset mode zit ofzo, want het is wel erg raar dat je niet oneven boven de 35 kan kiezen..
Doen de numeral knoppen het wel? Daar zou het aan kunnen liggen dat je onderliggende membraam toetsen gaar zijn.

De FREQ potmeters gaan van 0 tot 10 maar de frequentie veranderd niet als je draait tussen 0 en 1.5 en tussen 7 en 10.
Duswel alleen tussen tussen 1.5 en 7 hoor de frequentie van de OSC in semitonen omhoog of omlaag gaan.
In de servicemanual staat dat het verschil tussen 0 en 10 precies 4 octaven moet zijn en dat is bij mij wel het geval, dus min en max waarde van de pots kloppen iig wel.

Die manual is nog slechter dan de slechste vertaalde manual van Roland.
:/

heb liggen klooien maar begrijp er geen bal van

Inderdaad! Stond in octaaf. De pots gebruiken bij mij ook niet hun hele bereik. Ik zie dankzij gligli als ik er aan draai, de values ook op de display als je niet in presetmodus staat. 0 - 255 maar dan wel binnen het bereik van de pot vanaf 1,5 tot 8,5 ongeveer.

En het preset mysterie is opgelost na het laden van een sysex met factory sounds :peukie: Nu gewoon weer 99 keuzes.

Ik zie bij het opstarten dat ik gligli versie 2,00 heb. Ik dacht ook nog een 2,10 gezien te hebben maar dat bereik van die potten zal wel een design ding zijn op hardware vlak gok ik.

Thanks Elbee! Dat was idd mijn verwachting al. Ach straks met GliGli heb ik er zeker minder last van.
Dacht eerst ook dat mijn tuning vet om zeep was, maar dat bleek de calibratie van mijn pitchwheel te zijn. 2 knoppen tegelijk indrukken en weg probleem.

Goed om te lezen dat je problemen zijn verholpen. Versie 2.1 heb ik idd ook gelezen. Alle nieuwe functies (volgens mij voornamelijk de sequencer!!!) zijn nog niet in een manual beschreven, maar ik ga 2.1 zeker proberen, want ik wil juist de interne sequencer erbij gebruiken en die is nu polyfoon in 2.1 :halleluja:okdan:

verdorie,ik zat hier te kloten met manual van de beta 1 versie :stupid

die free tune op de vco's is gaaf zeg,wat een vrijheid nu!

Ik ga eens bestuderen of ik die schuifschakelaars kan vervangen door zwarte toggles.

Back