Ik heb een Macbook Pro 13 inch 2016 model zonder touchbar, 256 GB SSD, met Logic Pro X en wat audio units erbij, en een draadloos midi keyboard over bluetooth.
Heerlijke laptop. 15 inch vind ik niet nodig, scherm is heel scherp, en 13 inch is compacter om mee te nemen.
Gekocht voor 1700 bij de Apple store, en later bleek dus dat Media Markt en anderen deze versie voor 1544,- aanbied. Ik dacht dat Apple altijd vaste prijs hanteerde. Dat was heel jammer.
1 nadeel, slechts 2 USB-C poorten. Ik heb een HDMI stekker gekocht, en daar zit een USB-C poort op,alleen om op te laden, en een gewone USB poort, dus ik heb nu 3 ingangen, 1 voor opladen, en 2 voor een audio interface en nog wat anders.
Mijn advies, koop die MBP voor 1544,-, zeker niet goedkoop, maar daar ga je nog jaren plezier van hebben. De MBP 2016 zonder touchbar heeft iets minder CPU power dan de MBP 2016 met touchbar, maar daar merk je in de praktijk weinig tot niets van. Alleen als je in Logic of andere DAW heel veel zware plugs draait, dan kan de CPU wat eerder zijn max bereiken. Dat zal niet vaak gebeuren, en er is vast wel weer een oplossing voor, b.v. tracks bouncen of freezen.
En 256 SSD is voldoende als je geen grote sample libraries installeert.
En over die CPU power, het model uit 2015 is wat CPU power betreft ongeveer gelijk (of beter?) dan de MBP 2016 zonder touchbar, en heeft meer poorten en ingangen. Een 2015 model MBP met 13 inch is ook een goede koop voor va. 1250,- , alleen is in de standaard versie de SSD maar 128GB groot.