Refurbished macbook ervaringen?

Volgens mij is dat niet zo slim, je systeem op een raid schijf draaien waar ook al je data heen en weer wordt geschreven. Dan kun je misschien beter een externe raid kopen zoals een Pegasus R2 (heeft ook als voordeel dat je raid hardware controlled is ipv softwarematig). Met meer dan 2 schijven in je raid zal (op de mid-2012) de usb3 port dan wel de bottlneck zijn.

Of het slim is kan je over discussiƫren, dat het prima werkt en stabiel ook kan ik wel vertellen.

Meer RAM is niet alleen handig voor het laden van veel/grote samples maar ook als je meerdere apps tegelijk open hebt. Het werkt gewoon sneller en lekkerder. Ook als je je Mac langer gebruikt en je apps opent en sluit raakt het RAM verstopt. Je hebt daar wel apps voor waarmee je je RAM weer kan leeg maken maar is gedoe want duurt best lang en meer RAM is gewoon beter.

Ik heb extra opslag via een NAS, thuis. MBP met 256GB SSD is voor mij voldoende. Ook wel prettig dat Timemachine automatisch een backup maakt naar de NAS, als de MBP aan de oplader hangt.

Over meer RAM, lijkt me wel dat als je muziek maakt, je juist geen Pages, Safari en andere apps voor afleiding open hebt staan.

Voor Rewire-en zal het wel weer nuttig zijn, meer geheugen, b.v. Ableton als slave in Logic.

En ik begrijp ook dat apps om geheugen te schonen e.d niet helpen, OSX is prima in staat om dit zelf te regelen.

http://rixstep.com/2/20150728,00.shtml

Laatst gewijzigd:
Over meer RAM, lijkt me wel dat als je muziek maakt, je juist geen Pages, Safari en andere apps voor afleiding open hebt staan.

Audio Editor, MIDI Setup, Soundcard app, Calculator, Audio converter ed. zijn toch wel apps die je soms opent tijdens werken in je DAW.

Maar ook Text Edit, Calendar, Contacts, Torrent app, Photoshop. ik heb altijd wel wat apps open staan.
..en Firefox staat bij mij bijna altijd open. Hoe kom ik anders op synthforum??? :D

En ik begrijp ook dat apps om geheugen te schonen e.d niet helpen, OSX is prima in staat om dit zelf te regelen.

Niet echt.. Ik gebruik 'Clean My Mac', daar kan je zien hoe vol je RAM is.. loopt altijd vol en kan je na een tijdje aardig opschonen.
Gebruik het nauwelijks want ik heb aan 24GB genoeg RAM

8GB is prima tenzij je echt met grote bestanden of veel bestanden tegelijk werkt. macOS kan ontzettend goed om gaan met geheugendruk. Het was vroeger ooit een systeem wat met 128MB RAM genoeg had, vandaar dat het ook prima op een telefoon kon draaien.

Laatst gewijzigd:
Als ik nu in mijn RAM appje kijk is er meer dan 8 GB in gebruik en ik heb momenteel alleen iTunes, Firefox, audio coverter en mijn Audio interface APP open.

Mac OS is gek op RAM en je moet lief zijn tegen je OS.

ik weet niet hoor, maar ik begrijp dat Unix en OSX het geheugen gewoon vol zetten, omdat het kan.

https://www.reddit.com/r/mac/comments/31h3sp/best_way_to_optimize_and_decrease_ram_usage_on/

Die 8 GB met een paar apps in gebruik is een soort van vertekend beeld?

Ik stel me ook zo voor, en dit is off topic, dat als SSD's sneller worden, het onderscheid tussen RAM en harddisk een beetje verdwijnt. Voor de gebruiker blijft het systeem gewoon responsive, en op de achtergrond wordt data uitgewisseld, zonder dat je het merkt.

Laatst gewijzigd:
Wat in je RAM staat is direct opvraagbaar.
Anders kost het weer processorkracht en schijf acties.
Tegenwoordig zijn SSD's supersnel en processoren ook snel genoeg maar zoals ik al zei: het OS gebruikt liever RAM dus dan is het fijner voor jou en je OSje om genoeg RAM te hebben.

tja, volgens mij is dat een Windows idee, of uit een tijd dat HDD's nog langzaam waren.

Ik ben het eens hoor, meer RAM is altijd goed als het past en je hebt er ook budget voor, de vraag is of het echt een performance boost geeft.

Als je in de Activiteitenmonitor kijkt, dank zie je een grafiekje, Memory Pressure. Als die groen is, zit je goed.

dit is een aardige link:

http://www.gottabemobile.com/why-you-dont-need-16gb-macbook-ram-upgrade/
http://www.techspot.com/article/1043-8gb-vs-16gb-ram/

in de context van normaal gebruik dan. Een DAW met veel samples en audio files zal iets soepeler draaien met 16GB.

Laatst gewijzigd:
Wat in je RAM staat is direct opvraagbaar.

Maar welke dingen moet je direct op kunnen vragen en welke dingen heb je pas nodig bij een context switch? Alleen de processen die Ʃcht draaien staan volledig in het RAM. Dat gaat lang goed tot je een file moet bewerken die groter is dan wat er beschikbaar is in je RAM geheugen. Daarom wil je voor grote bestanden het liefste ook een groot geheugen hebben. Maar niet voor 8 programma's die ieder 4GB gebruiken.

Toevallig ben ik er eigenhandig achter gekomen dat wav file's groter als 2 gb niet aangemaakt worden. Dus bestanden groter als het ram geheugen zal niet snel gebeuren tenzij je een aantal 2 gb wav files laad. Er zijn natuurlijk wel meer audio formaten als alleen wav maar toch.

Misschien heb je aan een Macbook Air wel genoeg.
een 13" met 256 GB opslag is 1350 euro nieuw.
Als je de 128 GB versie neemt zelfs 1099 euro alleen die harddrive schrijft een stuk langzamer.
Ik heb die zelf namelijk en ik had beter voor de 256 GB versie kunnen gaan achteraf gezien.

Ik heb hem nog niet voor muziekdoeleinden gebruikt dus daar kan ik nog niets over melden behalve dat het een aardig krachtig dingetje is en ik er geen problemen mee verwacht. Ik zal binnenkort Ableton Live erop installeren en zien hoe dat bevalt. Tzt geef ik dan wel een uppdate indien gewenst.

De volgende modellen supporten MacOS Sierra 10.12:

MacBook Pro (2010 and later)
MacBook Air (2010 and later)
Mac Mini (2010 and later)
Mac Pro (2010 and later)
MacBook (Late 2009 and later)
iMac (Late 2009 and later)

Nu is dat misschien nog niet zo belangrijk gezien je nog prima met oudere OSsen vooruit kan maar in een jaar of 5 zou dat wel eens anders kunnen zijn.

Air is niet geschikt om muziek mee te maken. Ik zou krachtigste MB pro kopen die je budget toe laat. Daar heb je het langste plezier van.

Air is niet geschikt om muziek mee te maken.

Spreek je uit ervaring?
Ik denk dat de laatste modellen best krachtig genoeg zijn, helemaal als je een i7 model hebt.
Maar zelfs de i5 is maar iets minder krachtig als een Macbook Pro i5 (16%) dus je zal het flink bont moeten maken wil je tegen de max aanlopen.

Ik heb het alleen zelf nog niet getest maar dat zal ik tzt wel gaan doen.

Laatst gewijzigd:
Heb op de link gekeken en volgens mij is het een 2012 mac en kan je het geheugen nog zelf uitbreiden.

Volgens mij en wiki niet. Het gaat om het pre retina model uit 2012 waar dat wel kan. En die heb ik drm ook gekocht destijds. ;)

Laatst gewijzigd:
Spreek je uit ervaring?
Ik denk dat de laatste modellen best krachtig genoeg zijn, helemaal als je een i7 model hebt.
Maar zelfs de i5 is maar iets minder krachtig als een Macbook Pro i5 (16%) dus je zal het flink bont moeten maken wil je tegen de max aanlopen.

Ik heb het alleen zelf nog niet getest maar dat zal ik tzt wel gaan doen.

Ja ik had een MacBook air van 2 jaar geleden. Was een i5 dual core. Ik had deze ook niet voor muziek gekocht maar had er wel logic x opgezet om af en toe wat ideeen te maken. Al vrij snel lijkt het alsof de laptop gaat opstijgen. Als dit op de projecten gebeurt die ik daar op draaide dan wil ik niet weten wat er gebeurt als er een echt project op loopt. Ik heb nu een MB pro en dat draait probleemloos en geluidloos. Kost wel het driedubbele.

Ja ik had een MacBook air van 2 jaar geleden. Was een i5 dual core. Ik had deze ook niet voor muziek gekocht maar had er wel logic x opgezet om af en toe wat ideeen te maken. Al vrij snel lijkt het alsof de laptop gaat opstijgen. Als dit op de projecten gebeurt die ik daar op draaide dan wil ik niet weten wat er gebeurt als er een echt project op loopt. Ik heb nu een MB pro en dat draait probleemloos en geluidloos. Kost wel het driedubbele.

Was dit een 2015 model?
Die was namelijk pas uit toen dus grote kans dat het een ouder model is met beduidend lagere specs.

..en ik weet natuurlijk niet hoe zwaar je documenten doorgaans zijn.

Ik werk overigens niet met Logic maar met Ableton Live, weet niet of dat veel veschil maakt.

Was dit een 2015 model?
Die was namelijk pas uit toen dus grote kans dat het een ouder model is met beduidend lagere specs.

..en ik weet natuurlijk niet hoe zwaar je documenten doorgaans zijn.

Ik werk overigens niet met Logic maar met Ableton Live, weet niet of dat veel veschil maakt.

2014 model. Was 1,2 of 1,4 ghz processor geloof ik. Projecten zijn redelijk zwaar denk ik. Ik werk volledig in the box. Op de air had ik echter alleen Logic X en wat samples. Zware vst's en effecten stonden er dus niet op. Logic of Ableton maakt niet uit.

2014 model. Was 1,2 of 1,4 ghz processor geloof ik. Projecten zijn redelijk zwaar denk ik. Ik werk volledig in the box. Op de air had ik echter alleen Logic X en wat samples. Zware vst's en effecten stonden er dus niet op. Logic of Ableton maakt niet uit.

Dank voor de info.

2014 model heeft een Haswell 1,4 gHz en 2015 een Broadwell 1,6 gHz. Ook is standaard 4GB RAM in de 2014 tov. 8 GB in de 2014.
Zou wel een verschil moeten maken, hopelijk groot genoeg. Het 2015 model heeft een nettere Geekbench score.
Ik ben as we speak Ableton Live aan het installeren dus binnenkort mijn bevindingen, ik ben benieuwd.

Even een update vanaf mijn nieuwe macbook.

Ik ben enorm tevreden over Iused.nl..
er zat slechts 1 krasje op de onderkant (dus dat boeit me al helemaal niet) en voor de rest geen gebruikerssporen niks, en dat nog wel bij 4 sterren. Hij is belachelijk snel, Ik heb echt het gevoel dat ik gewoon een splinternieuw apparaat heb. Ik ben ook erg blij dat ik voor een 15 inch ben gegaan. Wat betreft de RAM heb ik even een testje gedaan. Ik heb de demo track van Pro Tools afgespeeld (vrij uitgebreid). en hier werd 30% van mijn RAM Benut. vanaf pro tools 11 werkt avid met een totaal nieuw geschreven code, Deze maakt enorm efficient gebruik van de ram. Meer dan het dubbele van Het demo project zullen mijn projecten denk ik niet zo snel zijn. Dus volgensmij zit die 8gb echt wel snor.

wat wel helemaal K*t is, maar dat heeft niet per se met de macbook zelf te maken. Is dat ik protools alleen kan runnen als de Ilok usb in het apparaat zit. De mogelijkheid om de licentie op de laptop/computer te zetten heeft avid uitgeschakeld. Dit is natuurlijk belachelijk, zij hebben een security probleem en wij betaalde gebruikers zijn hier de dupe van.. Top dit. Hierom ben ik enorm blij dat ik niet " gewoon" een 2016 model met 2 usb C poorten had gekocht. Dat zou enorm naar geweest zijn.

in ieder geval. Ik ben hartstikke tevreden. Thanks iedereen voor de zeer nuttige adviezen!

Dank voor de info.

2014 model heeft een Haswell 1,4 gHz en 2015 een Broadwell 1,6 gHz. Ook is standaard 4GB RAM in de 2014 tov. 8 GB in de 2014.
Zou wel een verschil moeten maken, hopelijk groot genoeg. Het 2015 model heeft een nettere Geekbench score.
Ik ben as we speak Ableton Live aan het installeren dus binnenkort mijn bevindingen, ik ben benieuwd.

Succes. Hoe zwaarder je systeem hoe beter natuurlijk. Ik had op mijn oude studio pc altijd al problemen bij projecten. Tot op heden met MB pro geen problemen.

Back