Refurbished macbook ervaringen?

Ilok is inderdaad behoorlijk irritant, ik moet voor 1 plugin dat ding heel tijd switchen tussen 2 computers. Regelmatig vergeet ik hem en kan ik weer dat ding ophalen. Ik heb ook besloten dat ik het bij die ene plugin laat, andere plugins die de fysieke ilok sleutel vereisen wil ik niet. Wat ik ook heel irritant vind, de waves licensies. Kun je een aparte usbstick voor gebruiken om de licensies op meerdere computers te gebruiken, gevolg: ik gebruik de waves plugins niet.

Maar goed we dwalen af, gefeliciteerd!

Beste mede-forumleden,

Ik gebruik momenteel een Mac Mini mid 2011. 2,7GHz i7, 16Gb DDR3, AMD Radeon HD6630M 256mb grafische kaart en sinds kort een whopping 1tb ssd.
Maar..... ik loop al snel tegen de beperkingen aan. Bij een project krijg ik al gauw gekraak en storingen door gebrek aan rekenkracht. Bovendien begint de vent behoorlijk te loeien.
Ik gebruik vooral Spectrasonics vsti's, drumlibraries, Kontakt libraries, e.d. En vrij veel plugins (Slate, Waves)

Tijd om eens rond te kijken naar een nieuwere en vooral snellere oplossing. Het liefst een MPB zodat ik die kan meenemen op lokatie en thuis gewoon met een groter scherm en extern keyboard kan gebruiken in de studio. Iemand die suggesties heeft op basis van de specs die ik hierboven heb genoemd. Ik ben bepaald geen nerd, dus alle advies is welkom.

Een Hackintosh lijkt me ook wel wat trouwens. Iemand die daar ervaringen mee heeft?

In video's zie ik dat de meeste hun Plugins bouncen naar een audio object,
Dat zal ook wel voor de CPU te verminderen zijn..?

Beste mede-forumleden,

Ik gebruik momenteel een Mac Mini mid 2011. 2,7GHz i7, 16Gb DDR3, AMD Radeon HD6630M 256mb grafische kaart en sinds kort een whopping 1tb ssd.
Maar..... ik loop al snel tegen de beperkingen aan. Bij een project krijg ik al gauw gekraak en storingen door gebrek aan rekenkracht. Bovendien begint de vent behoorlijk te loeien.
Ik gebruik vooral Spectrasonics vsti's, drumlibraries, Kontakt libraries, e.d. En vrij veel plugins (Slate, Waves)

Tijd om eens rond te kijken naar een nieuwere en vooral snellere oplossing. Het liefst een MPB zodat ik die kan meenemen op lokatie en thuis gewoon met een groter scherm en extern keyboard kan gebruiken in de studio. Iemand die suggesties heeft op basis van de specs die ik hierboven heb genoemd. Ik ben bepaald geen nerd, dus alle advies is welkom.

Een Hackintosh lijkt me ook wel wat trouwens. Iemand die daar ervaringen mee heeft?

met jou specs zou je al een heel eind moeten komen hoor! inderdaad bouncen naar audio is zeker een oplossing, maar als je dit elke 10 minuten moet doen fokt dat natuurlijk enorm met je workflow. aan je specs te zien kan ik me niet zo goed voorstellen dat het "al gauw" gebeurt. Om deze, maar ook vooral om heel veel andere redenen. raad ik je ook zeker aan het afmix en producer process apart te houden. libraries kosten nou eenmaal veel ram ja, een collega van me maakt film muziek die heeft 64gb ram haha. kijk ook of er niet een hele boel andere dingen open staan tijdens dat je bezig bent met muziek maken, dat vreet ook cpu en lijd toch alleen maar af. grtz

@OJS
Ik zou toch eens goed nazien of de oorzaak niet aan 1 specifieke plugin ligt.
Welke DAW gebruikt je, en welke soundcard?

Bij een project krijg ik al gauw gekraak en storingen door gebrek aan rekenkracht.

Zijn er misschien nog andere processen die op de achtergrond mee draaien en veel van je cpu vragen?
Misschien malware, een virus of wellicht dat een update van een of ander progje problemen veroorzaakt en onevenredig veel rekenkracht vraagt?
Al gekeken hoe je processor draait als hij idle gaat?

Misschien toch even checken of alles nog wel soepel draait.
Iemand een idee hoe ik dat het beste kan checken?

Ik heb alleen verstand van windows maar voor een mac kwam ik dit tegen waardoor je kan zien of alles soepel loopt.
Wellicht krijg je van andere apple gebruikers ook nog tips.
Het kan ook zijn dat er veel programma's automatisch mee opstarten, de laatste link vertelt je er meer over.
Nog een laatste tip: start eerst je mac gewoon op en zet de activity monitor aan en zet dan één vor één de plugins aan die je binnen je daw gebruikt, dan krijg je ook wel een aanwijzing misschien.

Ook op Apple-computers bestaat een dergelijk en eigenlijk onmisbaar programma. Tover het zoekveld tevoorschijn met Appeltje+SPATIE, zoek op Activiteitenweergave – of 'Activity Monitor' – en voilà.

Een iets snellere weg is de optie Appeltje+ALT+ESC. Je krijgt dan een klein overzichtje van alle actieve programma's en kunt deze naar wens geforceerd sluiten.

Ook is het mogelijk om in de menubalk rechts te klikken op een actief programma. Is het programma vastgelopen, dan kan je meteen 'Geforceerd afsluiten' kiezen. Is dat niet het geval, klik dan wederom rechts op het icoon en toets ALT in. In het keuzemenu wordt 'Afsluiten' dan in 'Geforceerd afsluiten' veranderd.

Hier nog een paar links ; https://www.appletips.nl/systeem-activiteit-monitoren-vanuit-het-dock/
http://www.apparata.nl/nieuws/7-stappen-om-je-trage-mac-sneller-te-maken-3512

Misschien toch even checken of alles nog wel soepel draait.
Iemand een idee hoe ik dat het beste kan checken?

Als je computer traag is, of je ziet vaak een kleurenwieltje draaien, of apps bouncen lang in de dock, apps crashen of apps willen helemaal niet openen is het het best om je OS schoon te installeren.

Maak een backup, start op in recovery mode (CMND R) met de backupschijf aangesloten en wis je opstartschijf. Installeer daarna het OS en importeer alle gegevens van je backupschijf via de installer of Migration Assistant.

Een iets snellere weg is de optie Appeltje+ALT+ESC. Je krijgt dan een klein overzichtje van alle actieve programma's en kunt deze naar wens geforceerd sluiten.

Wist ik nog niet. Handig!

Als je computer traag is, of je ziet vaak een kleurenwieltje draaien, of apps bouncen lang in de dock, apps crashen of apps willen helemaal niet openen is het het best om je OS schoon te installeren.

Maak een backup, start op in recovery mode (CMND R) met de backupschijf aangesloten en wis je opstartschijf. Installeer daarna het OS en importeer alle gegevens van je backupschijf via de installer of Migration Assistant.

Vaak is een falende hard disk oorzaak van een trage Mac. Even met Schijfhulpprogramma/Disk Utlility de boel checken. Backups maken is sowieso een goede gerwoonte :okdan:

Beste mede-forumleden,

Hackintosh is cool maar gebruik vooral hardware die lijkt op wat Apple gebruikt en je hoeft minder extra te installeren. Staat veel over online.

En je moet rekening houden dat je timemachine niet zo simpel werkt bij een HD crash zoals een normale mac. Je moet dan ook de mac boothack herinstalleren en daar zitten wat haken en ogen aan.

En lijkt mij dat je gewoon te veel plug-ins gebruikt.

Vaak is een falende hard disk oorzaak van een trage Mac. Even met Schijfhulpprogramma/Disk Utlility de boel checken. Backups maken is sowieso een goede gerwoonte :okdan:

Ja altijd effe checken maar dit lijkt echt gewoon max cpu power. Schijf oorzaak slome mac merk je met alles wat je op die mac doet. Niet alleen max aan cpu power effecten in een daw.

Wist ik nog niet. Handig!

Zeker! En ook al hangt een programma compleet dit reset de boel echt goed. Mijn macbookpro heeft soms wel een jaar niet hoevende te herstarten omdat deze functie bijna altijd werkt.

Laatst gewijzigd:
Een paar jaar geleden heb ik van dezelfde verkoper een identiek model gekocht, maar dan met 16GB RAM en dan 300 euro duurder. Dit is dus een hele goede deal voor zo'n snelle computer!

Vond het wel vreemd dat hij zei dat hij deze toen kocht voor zijn eigen muziekproducties, maar de advertentie bleef gewoon staan en nu weer. Vermoedelijk heeft hij gewoon een aantal van die bakken opgekocht bij een bedrijf en verkoopt hij die nu door. Is natuurlijk prima, maar toch doet het wat vreemd aan.

Klopt elekrovolt, Bij mij hetzelfde verhaal.
Ook zit er een goedkopere videokaart in dan die er standaard in hoort.
Maar ik vind die goed genoeg voor mijn toepassingen.

Ik heb het serienummer vooraf gecheckt en hij is in elk geval niet gestolen.
Wat mij betreft een kwesite van 'vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan'

Precies dat. Mijn exemplaar heb ik ook voor zover mogelijk gecheckt, maar niets vreemds. Dat vage verhaal is helemaal niet nodig, helemaal prima als iemand ergens goedkoop computers opkoopt en voor een redelijke prijs weer verkoopt.
Als ik nu 1000 had liggen, dan was ik er nu eentje met 32GB RAM gaan halen!
Zet er een SSD in en het knalt.

Weet je dat deze Mac Pro's sneller worden als je er minder RAM in stopt?
..tenminste 3 x 8 GB is sneller dan 4 x 8 GB.
Hij wordt nog sneller als je er 3 x 16 GB kaartjes in doet maar dat vind ik voorlasnog een iets te grote inverstereing voor een te kleine marge.

Ik heb ook nog het geluk op tijd een M.2 SSD kaart op PCI te kunnen aanschaffen.
Die zijn nu helaas uit productie genomen voor de Mac Pro.
Belachelijk snel!

Back