Pakketverzend bedrijven en hun diensten

Bij mijn weten bij particulier verkoop heb je enkel een geldende overeenkomst als deze geregistreerd is via notaris.

Anders is het lucht.

Maw of de verantwoordelijkheid dan bij de verkoper of koper zou liggen is een non-discussie.

Het is dus totaal zinloos om in een advertenetie te plaatsen,risco bij koper, blah blah.

De koper is zijn geld kwijt en that's it.

Bij mijn weten bij particulier verkoop heb je enkel een geldende overeenkomst als deze geregistreerd is via notaris

Nee, zeker niet. Overeenkomsten worden beheerst door aanbod en aanvaarding en zijn in hoge mate vormvrij. Zelfs een mondelinge overeenkomst is bindend, al zul je voor de bewijslast vaak graag iets op papier willen zetten. Notariële aktes zijn een grote uitzondering, bijvoorbeel bij koop onroerend goed of opstellen testament.

Korte intro verbintenissenrecht:

Laatst gewijzigd:
Verzekering is ook zoiets, bij bv bpost kon ik tot 500 euro verzekeren. Nuttig, als het 10k waard is.

Bij post.nl tot maximaal 5500 euro. Wel goed opletten dat je bewijsstukken hebt en let ook op voorwaarden rond waardering van de inhoud.

Bij DHL Express kun je vrij onbeperkt verzekeren tegen 1% van.de verzekerde waarde.

Nee, zeker niet. Overeenkomsten worden beheerst door aanbod en aanvaarding en zijn in hoge mate vormvrij. Zelfs een mondelinge overeenkomst is bindend, al zul je voor de bewijslast vaak graag iets op papier willen zetten. Notariële aktes zijn een grote uitzondering, bijvoorbeel bij koop onroerend goed of opstellen testament.

Korte intro verbintenissenrecht:

En zelfs bij aankoop onroerend goed is de voorlopige koopovereenkomst (voordat je naar de notaris gaat) behoorlijk vormvrij.

UPS is nog steeds drama.
Ze doen tegenwoordig standaard geen bezorgpoging meer, maar droppen alles bij een obscuur supermarktje waar je het magazijn in wordt gejaagd en je zelf je pakketjes mag gaan zoeken.
Legitimatie vragen doen we niet aan, dus het is meer een soort grabbelton.

Gelukkig kun je bij Thomann al een tijdje voor DHL kiezen.
Die is hier op het moment vrij consistent en betrouwbaar.
Sh*t,.. moet iets terugsturen naar Thomann via UPS.. nu maar hopen dat dát goed gaat.. :erm:

@ishi en anderen dank,
Ik heb er even over geslapen en 1 ding blijft hangen en dat is het fundament van verantwoordelijkheid die een brief/pakketbezorger bedrijf heeft. Briefgeheim staat nog hoger maar een pakket kwijtraken is een goede tweede.

Dit kun je melden bij o.a. Doe uw melding bij ACM ConsuWijzer | ACM ConsuWijzer

De verkoper heeft mij inmiddels uit zichzelf aangeboden om de helft terug te storten en dat is erg aardig. Zelf heb ik toch even met behulp van LLM deze tekst samengesteld voor een eventuele reactie aan post.nl

“Als postbedrijf heeft PostNL een aanzienlijke verantwoordelijkheid ten aanzien van de veiligheid en vertrouwelijkheid van zendingen. Dit geldt zowel voor de fysieke bescherming van de inhoud als voor de gegevens van de afzender en geadresseerde. Als consument vertrouw ik erop dat PostNL haar verplichtingen nakomt, ook in gevallen waarin er sprake is van verlies of schade aan een pakket.

In dit geval zie ik het verlies van mijn pakket, ondanks de verstrekte Track & Trace-code, als een ernstige tekortkoming van de dienstverlening. De informatie die door uw systeem wordt verstrekt, is onvoldoende om de situatie op te lossen, en ik ben van mening dat PostNL de verantwoordelijkheid moet nemen voor het verlies van mijn pakket.

Ik verzoek u vriendelijk om:

Een grondig onderzoek in te stellen naar de locatie van mijn pakket en de reden van het verlies.
Een duidelijke verklaring te geven over de verantwoordelijkheid die PostNL in deze situatie op zich neemt.
Een passende oplossing aan te bieden, zoals een compensatie voor het verlies van het pakket, aangezien de schade zowel financieel als emotioneel groot is.
Ik verwacht een spoedige reactie van PostNL en een oplossing voor dit probleem binnen [bijvoorbeeld: 10 werkdagen]. Indien ik geen bevredigende oplossing ontvang, ben ik genoodzaakt om verdere stappen te overwegen, zoals het indienen van een klacht bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM) of het nemen van juridische stappen.

Ik vertrouw erop dat PostNL haar verantwoordelijkheid zal nemen en dit probleem naar tevredenheid zal oplossen.

Met vriendelijke groet,

[Jouw Naam]”

Laatst gewijzigd:
Sh*t,.. moet iets terugsturen naar Thomann via UPS.. nu maar hopen dat dát goed gaat..

Ik heb 2x een workstation naar Thomann moeten sturen voor reparatie en dat is soepel en probleemloos gegaan.
Ik moet daarbij wel opmerken dat ik hem niet bij de lokale shoarmaboer heb ingeleverd, maar bij een UPS vestiging.

Ik heb 2x een workstation naar Thomann moeten sturen voor reparatie en dat is soepel en probleemloos gegaan.
Ik moet daarbij wel opmerken dat ik hem niet bij de lokale shoarmaboer heb ingeleverd, maar bij een UPS vestiging.
Goeie tip; zal eens kijken of er zoiets in de buurt zit hier

Ik snap het niet als mensen iets onverzekerd versturen, die paar euro extra kunnen zo'n claim toch een stuk makkelijker maken. Ik heb ook wel eens iets aan iemand verkocht die de verantwoordelijkheid zelfs nam om de verzendsticker aan te maken: ik hoefde het alleen maar af te geven en bij problemen bij de post zou ik er ook niet meer tussen hoeven zitten. Ook een goed idee.

Nou als ex ondernemer moest ik ook verzekerd zijn en verantwoordelijkheid nemen voor eventuele gevolgen en wet product aansprakelijkheid bijvoorbeeld . Hoe meer ik erover nadenk hoe slapper ik post.nl vind. Maak alles gewoon standaard verzekerd door aan te geven wat de waarde is bij het aanmelden. Waarom moet ik gokken of iets wel of niet aankomt?

Gratis geld bestaat niet, als alles standaard verzekerd zou moeten zijn, zouden de tarieven ook hard stijgen. Niet alleen vanwege de uitgekeerde bedragen maar ook vanwege de enorme administratie die er aan komt te hangen. Nu heb je de keuze om extra te betalen voor het verzekeren van kostbare zendingen en hoef je niet extra te betalen als je een paar rijstwafels verstuurt. Bij mij vragen kopers bijna nooit om verzekerde verzending dus schijnbaar vinden ze het risico niet groot genoeg om die 3 euro voor verzekerd verzenden extra te betalen. Overigens ben ik het wel eens dat de opvolging bij vermiste pakketten vaak niet best is.

Laatst gewijzigd:
Bij echt kostbare zendingen stop ik er een tracker bij in die dan door de koper wordt teruggestuurd op mijn kosten.
Als het om iets van 4 cijfers gaat zijn die kosten verwaarloosbaar.

Voor wat betreft het schrijven van formele brieven aan dit flutbedrijf met een directeur die 1.330.000 verdient en intussen brievenbussen wegsloopt.
Voor ALLES hebben ze een standaard antwoordje klaarliggen.
Stuur ik een factuur ivm dubbel betaalde btw
Krijg ik een mailtje terug dat mijn bezwaarschrift niet terecht is.
Welk bezwaarschrift? Het was een factuur.

Intussen houd ik alle gemaakte kosten gewoon in op de frankeringen.
Om nog maar te zwijgen over de wettelijke oneerlijke handelspraktijk mbt de postzegels.
20 gram 1 postzegel
tot 50 2
en hoger dan 55 3,92
Dus als je iets van 51 gram verstuurt moet je niet 1 maar 2 postzegels bijplakken.
Dat de ik dus gewoon niet, 2 is meer dan gewoon.
Internationaal brievenbuspakje, het tarief tot 100 gram is botweg verdwenen

Ga een sklagen in den haag
ze flikkeren je gewoon de straat op

Gratis geld bestaat niet, als alles standaard verzekerd zou moeten zijn, zouden de tarieven ook hard stijgen. Niet alleen vanwege de uitgekeerde bedragen maar ook vanwege de enorme administratie die er aan komt te hangen. Nu heb je de keuze om extra te betalen voor het verzekeren van kostbare zendingen en hoef je niet extra te betalen als je een paar rijstwafels verstuurt. Bij mij vragen kopers bijna nooit om verzekerde verzending dus schijnbaar vinden ze het risico niet groot genoeg om die 3 euro voor verzekerd verzenden extra te betalen. Overigens ben ik het wel eens dat de opvolging bij vermiste pakketten vaak niet best is.

Ik hoef geen keuze, wil gewoon dat m’n pakket aankomt. Ik hoef ook een zorg verzekering keuze, ik wil gewoon zorg.

Je verward onbelangrijke afwegingen, geld en gokken op een dienst. Als álle pakjes gewoon standaard verzekerd zijn is gewoon logisch en kost wat het kost.

Ik verwar niets. Als je extra wil betalen voor verzekering dan heb je die optie nu al. Voor alle pakketten extra moeten gaan betalen wegens verplichte verzekering omdat er af en toe eens één bij grote uitzondering kwijtraakt is de omgekeerde wereld en onderbuikgeklets.

Als het post nl lukt om een pakket te verliezen wil ik weten via een update waar het verloren is. Dus gewoon waar de track and trace verward is geraakt.

Wie zegt dat als àlles verzekerd is het duurder moet worden. Misschien wordt het wel goedkoper en efficiënter.

Verzekering is maar een woord.
Als ik iets verlies of kapot maak van een ander komt er een compensatie simpel

Ik zet altijd duidelijk in mijn advertenties dat ik bij verzending aangetekend verzend en dat heeft weleens tot discussie geleid over de kosten.
Sommige/veel mensen willen dus voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Als álle pakjes gewoon standaard verzekerd zijn is gewoon logisch en kost wat het kost.

Afgezien van alle juridische aspecten (die ik niet goed ken), hoe wil je gaan bewijzen dat er nu juist in het pakketje van jou dat zoek is geraakt een apparaat van € 4000,- zat?
En is het redelijk zulk een dure zending zonder aanvullende informatie/service te verzenden?

Verzekerd...
Bij pistnl

moet je eens proberen je geld te krijgen.
na eeuwen wachten en romanschrijven krijg je de inkoopkosten hoogstens terug
ook al is het een toestel wat je gemodificeerd hebt en waar talloze uren arbeid in zitten.

Back