Portable Eminent 310

Volgens mij hadden wij eerst een solina orgel ( ca 1970) en werd later de firma eminent ?
Als ik orgelwiki moet geloven werden de zwitserse solinaorgels onder licentie bij eminent gebouwd ( met als naam solina's). Hoe meer ik erover opzoek hoe meer een en ander door elkaar heen loopt...:-(

Klopt, Solina lijkt inderdaad een firma te zijn die orgels ontwierp maar niet in staat was ze zelf massaal te produceren en daarvoor Eminent inschakelde.

1. Voor de mensen die zich afvragen hoe het nu zit met het Nederlandse bedrijf Eminent, de 310, de Solina en ARP zie dit artikel op SondOnSound.com: http://www.soundonsound.com/reviews/eminent-310-string-synthesizer

2. Jarre heeft deze Eminent op zijn lijstje met favoriete Sunths staan (link). Op deze video laat hij "even" waar alle klassieke geluiden op Oxygen en Qquinoxe op gemaakt zijn. Ik werd gek toen ik het zag. Zeker toen ik zag dat hij een stuk of 6 VCS3's heeft! Zie:

3. Ik werk ook gek toen ik jou, Albert JX10, het befaamde stuk van Jarre zag en hoorde spelen op dit apparaat. Hoe heb je het over je hart verkregen om 'm terug te geven aan Jarre, ha ha? Ik zou dat niet kunnen. Zou hebben gelogen tegen Jarre dat 'ie gestolen was en er voor branden in de Hel. Maar mijn tijd op aarde zou wel een stuk mooier zijn dan.

4. Wat heb je precies gedaan? De "drukknoppen" vervangen voor draaiknoppen? En hoe kwam Jarre bij jou terecht? Jij blijkt dus DE expert te zijn aan wie zo iemand als Jarre zijn onvervangbare spul uit handen geeft voor reparatie. Zou je een zeer uitgebreid verslag kunnen maken?

5. Iemand een idee hoe je het geluid v/d Eminent 310 na kunt doen tegenwoordig? Gebruikte Jarre een effectpedaaltje zoals een Phaser? Wat klinkt dat ding mooi en uniek zeg.

Wat weegt hij nu uiteindelijk? Yamaha had "portable" orgels die aardig richting de 100kg gingen, dus je doet het vast beter. :)
Deze weegt nu 36 kg.

1. Voor de mensen die zich afvragen hoe het nu zit met het Nederlandse bedrijf Eminent, de 310, de Solina en ARP zie dit artikel op SondOnSound.com: http://www.soundonsound.com/reviews/eminent-310-string-synthesizer

2. Jarre heeft deze Eminent op zijn lijstje met favoriete Sunths staan (link). Op deze video laat hij "even" waar alle klassieke geluiden op Oxygen en Qquinoxe op gemaakt zijn. Ik werd gek toen ik het zag. Zeker toen ik zag dat hij een stuk of 6 VCS3's heeft! Zie: Legendary Instruments - Jean Michel Jarre - YouTube

3. Ik werk ook gek toen ik jou, Albert JX10, het befaamde stuk van Jarre zag en hoorde spelen op dit apparaat. Hoe heb je het over je hart verkregen om 'm terug te geven aan Jarre, ha ha? Ik zou dat niet kunnen. Zou hebben gelogen tegen Jarre dat 'ie gestolen was en er voor branden in de Hel. Maar mijn tijd op aarde zou wel een stuk mooier zijn dan.

4. Wat heb je precies gedaan? De "drukknoppen" vervangen voor draaiknoppen? En hoe kwam Jarre bij jou terecht? Jij blijkt dus DE expert te zijn aan wie zo iemand als Jarre zijn onvervangbare spul uit handen geeft voor reparatie. Zou je een zeer uitgebreid verslag kunnen maken?

5. Iemand een idee hoe je het geluid v/d Eminent 310 na kunt doen tegenwoordig? Gebruikte Jarre een effectpedaaltje zoals een Phaser? Wat klinkt dat ding mooi en uniek zeg.
Via via kreeg Patrick Pelamourgues, de technicus van JMJ, er de lucht van dat 2 vrienden van me in Eminent 310's handelden en voor wie ik de reparaties deed. Zo kwam het dat op een goeie dag mijn woonkamer vol stong met 6 Eminents van JMJ, een minipops 7 en 2 KR55's. De orgels voor reparatie en de minipops en KR55's voor inbouw van MIDIsync. Dat MIDI doe ikzelf niet, dat heeft Mark Cox voor zijn rekening genomen.

Ik heb voor de Portable idd draaischakelaars gebruikt om de stijl van de Novachord enigszins te benaderen. Het geheel is gebouwd op een aluminium frame. Hier kun je een compleet fotorelaas zien:
https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.977905955633261&type=3

JMJ gebruikt voor de strings regelmatig een phaser. Niet zomaar een phaser maar een Electro Harmonix Smallstone. Die geeft een beduidend ander geluid dan andere phasers.

Via via kreeg Patrick Pelamourgues, de technicus van JMJ, er de lucht van dat 2 vrienden van me in Eminent 310's handelden en voor wie ik de reparaties deed. Zo kwam het dat op een goeie dag mijn woonkamer vol stong met 6 Eminents van JMJ, een minipops 7 en 2 KR55's. De orgels voor reparatie en de minipops en KR55's voor inbouw van MIDIsync. Dat MIDI doe ikzelf niet, dat heeft Mark Cox voor zijn rekening genomen.

Ik heb voor de Portable idd draaischakelaars gebruikt om de stijl van de Novachord enigszins te benaderen. Het geheel is gebouwd op een aluminium frame. Hier kun je een compleet fotorelaas zien:
https://www.facebook.com/media/set/?set=oa.977905955633261&type=3

JMJ gebruikt voor de strings regelmatig een phaser. Niet zomaar een phaser maar een Electro Harmonix Smallstone. Die geeft een beduidend ander geluid dan andere phasers.
Bedankt voor je reactie. Zo te zien heb je een achtergrond in de elektrotechniek. En je materiaalbewerkingskunde is ook niet mis (logen van hout, draaibank etc.). :)

Bedankt ook voor de info over de phaser die hij gebruikt. Ik zie 'm op Bax staan (link). Klaarblijkelijk zo'n goed product dat ze er nog steeds een versie van maken.

De Small Stone Phaser is een heel leuk klinkende phaser, maar ook een heel ingrijpende. Je kan bij wijze van spreken je hond door een Small Stone halen en hij klinkt nog als Jarre. Maar het ingangssignaal is uiteraard nog steeds van groot belang op het eindresultaat, dus voor de echte Jarre klank moet je eeen 310 door een Small Stone halen.

Ik heb zelf geen enkel hardware effect meer...behalve een (Russische :)) Small Stone. Te leuk om niet te hebben.

Een Solina klinkt voor geen meter. .

Wat een geleuter. De solina heeft zich door de decennia heen allang bewezen. dat zeg ik ook als solina-bezitter. Unieke sound die zich in de mix prima overeind weet te houden. Beperkt? Yup. Klinkt voor geen meter? Oren laten uitspuiten...

De Small Stone Phaser is een heel leuk klinkende phaser, maar ook een heel ingrijpende. Je kan bij wijze van spreken je hond door een Small Stone halen en hij klinkt nog als Jarre. Maar het ingangssignaal is uiteraard nog steeds van groot belang op het eindresultaat, dus voor de echte Jarre klank moet je eeen 310 door een Small Stone halen.

Ik heb zelf geen enkel hardware effect meer...behalve een (Russische :)) Small Stone. Te leuk om niet te hebben.

Onderlinge verschillen in klank tussen verschillende small stones zowel tussen versies als binnen versies) is naar mijn ervaring (relatief) best groot. Gebruik de mijne tegenwoordig veel te weinig, ook vanwege bovengenoemd ingrijpend karakter.

Heb ook de Rusische. :)
Typisch geluid maar met wat mods erg breed inzetbaar! Dat gezegd hebende, gebruik hem bijna nooit.. :)

Vandaag mijn 2 theaters verhuisd. Wat een klus!

Heb ergens nog een 310 Unique op het oog trouwens. Maar ik twijfel nog.

Misschien minder bekend maar Jarre gebruikte ook veelvuldig de EHM electrix mistress flanger :eureka:

Attachments

• images.jpg
    images.jpg
    7,6 KB · Bekeken: 90
Back