prijs originele Roland TR_808

Ja, dat is uiteindelijk natuurlijk wel logisch.
Vraag is echter of het nummers een hit werden door de TR-808 geluidjes of omdat het gewoon een goed/aanstekelijk nummer was.

1 ding is zeker, de muziek had nu heel anders geklonken als de 808 er niet was geweest. Ik denk dan ook dat het een combi is van de volgende 3 factoren

- Het typische geluid (later zelfs iconisch)
- De werkwijze (de eerste drumdoos met een 16 stappen grid)
- en wie er mee werkt (Vooral in het begin mensen die out-of-the-box durfde te denken, want hij was idd geen succes bij de release)

Die eerste 2 factoren heeft de 808 ingevuld, dus trek hier je conclusie uit zou ik zeggen.

t'is natuurlijk ook de coolste drumcomputer ooit!!
mag wat kosten, de mijne voor €700,- gekocht en verruilt tegen een SP12 tig jaar geleden.

mensen vergeten zo vaak de sequencer, de 808 heeft zijn eigen waggeltje en twee lange decay kicks achter elkaar kan je met een hoop geode wel naapen maar een 808 gooit t er dan elk rondje net weer anders uit, het apparaat leeft zeg maar.
net als de hats van de Linndrum die elke keer anders door het filter of het hele traject dat ze afleggen gaan en daardoor niet te faken zijn.

je kan altijd erg dicht in de buurt komen en kniesoren en puristen zijn maar zeikerds maar toch!!

Ik vind het wel mooi om te zien dat toendertijd iedereen zo goed mogelijke geluiden wilde, zo dicht mogelijk het echte instrument benaderen, en toe dat er eenmaal was, en voor iedereen ook betaalbaar, mensen juist weer grijpen naar de fake geluiden van instrumenten uit de tijd dat het ze nog niet echt lukte.

Ja, hij is zeker iconisch geworden. En nee, het boeit mij niet :D
Ik hoef hem niet als instrument en ik ben ook geen financieel belegger. Dus aan mij mag hij voorbij gaan. Ieder zijn ding.

Echter blijf ik er versteld van staan, dat men meer en meer geld neer blijft leggen voor het ding! Wel leuk en vleiend als je er een hebt natuurlijk ;)
En ik blijf erbij dat je muziek niet beter wordt omdat je een 808 hebt :engel:

Echter blijf ik er versteld van staan, dat men meer en meer geld neer blijft leggen voor het ding!

Meen je dit nou echt? Dan ben je imho echt een beetje wereldvreemd. :D
In bijna elke sector gebeurt dit, de 808 is echt geen uitzondering daarin.

Ik zelf ben ook helemaal gek van Nintendo en dan met name Mega Man Series.
Moet je eens kijken wat de orginele cassette van Mega Man X3 kost op de Super Nintendo ;)
Je kan ook een rom downloaden van emuparadise en die dan op een emulator spelen.

En zo kan ik nog wel 100 voorbeelden verzinnen.

En ik blijf erbij dat je muziek niet beter wordt omdat je een 808 hebt :engel:

Een opkoper van een oude F1 wagen die 'm vertroetelt in een schuur heeft er vast ook geen ambities mee om de f1 er mee te winnen.
Het gaat 'm toch soms ook gewoon uit verzamel liefde. Bakstenen kopen is saai.

Zo van: Max Verstappen is F1 coureur en rijdt in een Aston Martin, als ik dan ook een Aston Martin koop, kan ik dus ook F1 coureur worden :D

Tja als je een F1 race wil winnen kan je maar best niet met een Lada Sport aan de start staan...

Maar het is idd voornamelijk de kok en niet de keuken die het verschil maakt!

mensen vergeten zo vaak de sequencer, de 808 heeft zijn eigen waggeltje en twee lange decay kicks achter elkaar kan je met een hoop geode wel naapen maar een 808 gooit t er dan elk rondje net weer anders uit, het apparaat leeft zeg maar.
net als de hats van de Linndrum die elke keer anders door het filter of het hele traject dat ze afleggen gaan en daardoor niet te faken zijn.

je kan altijd erg dicht in de buurt komen en kniesoren en puristen zijn maar zeikerds maar toch!!

Persoonlijk heb ik 2 x een 808 gehad en toch 2 x verkocht omdat het allemaal te spartaans is in de 21e eeuw. En die groove kan je gewoon inladen in een Logic track. ;) De 808 groove is eigenlijk niets meer dan een hele slechte en kleine CPU van de Tr808 die alles serieel moet verwerken, en als je dus op 1 stap 8 instrumenten progged dan komen alle 8triggers net iets na elkaar, maar minder dan wanneer je bijv alleen maar 2 instrumenten programmeer op diezelfde stap. Die groove is dus niets meer dan latency....Het is dus maar hoe je het verkoopt. Ik vind het niet lekker wanner ik bijv een 606 + 707 en 808 kwa ritmes over elkaar heen leg, dan gaan er dus dingen faseren en 'beaten', als je alleen maar 1 drumbak gebruikt maakt het niets uit, maar wel wanneer je er dus 2 of meer gebruikt met hetzelfde 'krappe' CPU principe.... Computer Controlled JWT

Uiteindelijk is het met dit soort dingen wat de gek er voor geeft ... Status, klank, historische waarde, zeldzaamheid, allemaal factoren die meewegen. Hebben om het hebben of op zoek naar dat stukje magie dat alleen uit het origineel komt ... of misschien tussen je oren zit maar ook bijdraagt aan je creativiteit. Ik zag er laatst een - met krassen - te koop voor meer dan €3000. Het is mijn ding niet, maar er zal ongetwijfeld iemand ontzettend blij van/mee worden.

De originele prijs van de Roland Tr-808 was in het begin van 1981 $1195.-

Tja, die delftsblauwe meuk bij Tussen Kunst & Kitsch levert nu ook meer op dan toen het nog in de winkel lag :D

Laatst gewijzigd:
Zo is het dus ook, op een gegeven moment verschuift de toepassing van gebruiksvoorwerp naar verzamelvoorwerp.

De waarde die wordt toegekend aan een artikel zegt op een gegeven moment weinig meer over de waarde als gebruiksvoorwerp.

Ik heb het idee dat juist met het komen van bijv. de Boutique series van Roland en andere digitale remakes de originele vintage units juist flink populairder worden en daardoor in prijs omhoog gaan op de 2e hands markt.

Er blijven altijd puristen die toch per se analoog willen, of liever nog het origineel. Hoe goed en identiek de digitale clones ook klinken. Juist door iedere nieuwe clone/remake komt het origineel weer in de aandacht en wordt weer populairder.

Alle reclame die Roland bijv. maakt voor de SH-01A op het moment, is indirect ook reclame voor het origineel.

Back