Bassproblemen studio of toch niet?

meloyoungster

Ouwe rot
ik merk enorm veel verschil tussen kick drums in G en F.
In G klinken heel boomy. In f vrij vlak. Merken jullie dit verschil ook erg?

ik heb als ik van G naar F pitch snel de neiging te willen boosten met eq en andersom begin ik snel te cutten.
Is dit een natuurlijk/logish verschijnsel.? Of zal dit door bassproblemen in de studio komen dat mijn sub biv wel de 49 hz nog goed door geeft maar daaronder 43 hz ( een F) niet?!

groeten

Het kan aan je luidspreker liggen, maar over het algemeen zijn dit problemen van de ruimte zelf.
Probeer eens een langzame sweep (sinus, van 20 tot 20k) en je zal horen dat sommige frequenties luider zijn dan anderen.

bedankt voor de reactie. best lastig zo. ik heb mn kamer al zover mogelijk behandeld als maar kan.
misschien de Bass op koptelefoon verder afmixen en of sub iets vaker uitzetten!

Ik weet niet wat de respons van je speakers is, als je daar een grafiek van hebt?

En je ruimte, hoe heb je dat aangepakt, zomaar wat dingen geplaatst, of heb je echte berekeningen gemaakt en ben je daarmee gericht te werk gegaan?

Met een meetmicrofoon en een programma zoals Fuzzmeasure or REW kun je al het een en ander meten.

Het probleem dat jij beschrijft, wordt veroorzaakt door jouw akoestiek.
De akoestiek zal ongetwijfeld beter zijn dan vóór de akoestische behandeling, maar, zoals ook aangegeven door elektrovolt, als je geen meting(en) hebt gedaan, weet je niet of het afdoende was en of er nog pijnpunten zijn.

Je weet nu bijvoorbeeld niet of het de 43Hz is die de juiste amplitude heeft en de 49Hz een piek, of dat de 49Hz de juiste is en de 43Hz een dip. Het kan zelfs zo zijn dat op de luisterpositie de beide frequenties een staande golf (piek danwel dip) vormen.

Aan jouw speakers of sub ligt het hoogstwaarschijnlijk niet (hoogstens door een onjuiste plaatsing ervan).

Zonder jouw ruimte en opstelling te kennen, gok ik zo dat als je zo'n 50cm tot 1mtr naar achteren beweegtt, de beide frequenties dichter bij elkaar gaan komen, qua volume.
Maar dan weet je nog steeds niet of die volume wel de juiste is, en bovendien is het een beetje onhandig mixen/EQen zo (of je moet hele lange armen hebben ;)).

Je hebt dus een akoestisch probleem, wat op te lossen is met de juiste luisterpositie/speaker plaatsing en voldoende absorptie (op de juiste plekken), maar dan wel aan de hand van akoestische metingen.

Succes.

Bedankt beiden.. ik ga het eens proberen om wat naar achter te gaan dat is eens goed om. Te proberen

Bassdrums toonhoogte? Bedoel je niet dat je een sample pitched? Los van de ruimte krijgt je dan ook andere pieken, dips en attack. Omdat je digitaal met de audio info rommelt. Deze zijn echt anders dan wanneer je een drumvel strakker of losser draait. Of wanneer je zoals bij een analoge drumbak aan de pitch draait.

Alle bassdrum samples die ik ooit heb gebruikt behouden drm altijd hun eigen pitch.

Mocht je het met een VA vst doen die een analoog circuit nadoet is dat ook anders dan als je het analoge drum/synth doet. VA heeft namelijk problemen met mooi laag te fabriceren.

ik merk enorm veel verschil tussen kick drums in G en F.
In G klinken heel boomy. In f vrij vlak. Merken jullie dit verschil ook erg?

ik heb als ik van G naar F pitch snel de neiging te willen boosten met eq en andersom begin ik snel te cutten.
Is dit een natuurlijk/logish verschijnsel.? Of zal dit door bassproblemen in de studio komen dat mijn sub biv wel de 49 hz nog goed door geeft maar daaronder 43 hz ( een F) niet?!

groeten

Je hebt een staande golf in je studio die exact de lengte heeft van de frequentie van G. Dit kun je alleen oplossen door (meer) basstraps te plaatsen die afgesteld zijn voor dat specifieke frequentiegebied.

Hoogst waarschijnlijk verdwijnt het boomy geluid als je de speakers zacht(er) zet of dat je luistert mbv een hoofdtelefoon. Als je niet het boomy geluid mbv een hoofdtelefoon ervaart weet je het 100% zeker.

Enige oplossing dus (meer) basstraps plaatsen maar goede basstraps die echt effectief zijn zijn groot. Ik heb zelf 2 basstraps in de studio staan die samen 1m3 meter groot zijn. Dat neemt veel ruimte in beslag. Ik had ook een staande golf die ik wel weg heb gekregen.

Succes er mee!

En even spelen met je monitor posities tov de ruimte en de luisterpositie tov die ruimte cq monitors.

Dit heet geloof ik phase cancellation. - De afstand die een bepaalde frequentie aflegt en na weerkaatsing op de achterwand zichzelf weer tegen komt. Precies daar waar jij zit in dit geval, de sweet spot.
Dus inderdaad even beetje gaan schuiven. metertje naar achter of voren bijvoorbeeld.

De bewerking is het zelfde wanneer je een dip(je) hebt of een stapel golf. Je moet altijd deze freq dempen. Een stapel freq heb je als je te veel 1 freq van een sound in je room zit. dit noem ik een "hinderpaal" uitleg: De lengte en breedte van je room heeft een bepaalde freq. Deze freq kan je ook in een hogere freq dempen (wel minder effectief door minder energie). Een Helmholtz resonator kan hier bij werken. Een verplaatsing van spiekers kan ook tot op zekere hoogte, maar moet je weten waar het zit en wat je doet. De meest gebruikte constructie is een breedband absorber. die ook een groter deel van freq dempt.

Back