Gear die goed (of helaas niet) past bij je workflow

ik doe op de cirklon alles de laatste tijd P3 eigenlijk. Ik heb uiteraard al wel eens wat ck gedaan maar ik vind de akkoorden onbereikbaar als je ze wat wil manipuleren dus ik blijf er van weg :)
Ik kreeg eerder al n bijnaam de belgische Mononeon te zijn vd synths (qua instelling dan, no way dat ik kan wat hij kan haha)

Hahahahahahahaha.
Box aka 'doos' of instrument.
Maar 'ITB' is dan weer op de PC.
En zeker geen luispreker, dat is dan weer een monitor. Wacht, of was dat nu een beeldscherm.
Lekker verwarrend allemaal.
Wel leuk allemaal maar dit hele jargon
moet voor een beginneling wel snobistisch /
klasse / jacquet / als deftigheid over komen.
Niet zo erg als het maar begrijpelijk is.
Ik ga mezelf niet verschuilen achter hogere kunst.
Het kan soms wel nieuwe ideeen los maken al is het hoogdravend.
Toch . . .
Begrijpelijkheid is voor mij het voornaamste.

Wel leuk allemaal maar dit hele jargon
moet voor een beginneling wel snobistisch /
klasse / jacquet / als deftigheid over komen.
Ja klopt. Al zijn het volgens mij wel veel gebruikte termen.
(en anders weet Google heel snel wat er bedoeld wordt)
Niet zo erg als het maar begrijpelijk is.
Ik ga mezelf niet verschuilen achter hogere kunst.
Het kan soms wel nieuwe ideeen los maken al is het hoogdravend.
Toch . . .
Begrijpelijkheid is voor mij het voornaamste.
Zeker.

ik doe op de cirklon alles de laatste tijd P3 eigenlijk. Ik heb uiteraard al wel eens wat ck gedaan maar ik vind de akkoorden onbereikbaar als je ze wat wil manipuleren dus ik blijf er van weg :)
Ik kreeg eerder al n bijnaam de belgische Mononeon te zijn vd synths (qua instelling dan, no way dat ik kan wat hij kan haha)
Precies dit. Je kan wel akkoorden invoeren in een CK pattern, maar even een nootje verschuiven of een variatie qua timing invoeren is mega-omslachtig t.o.v. een DAW. En met scenes kun je wel een song opbouwen maar ook dat vind ik veel omslachtiger dan in een DAW met een nette arrangement view of timeline.

1010music tangerine nanobox is echt n sampledoos naar mn hart. ben sowieso van de samplers, maar desondanks de crack sequencer poep ik de ene na de andere track eruit ^_^
zoals ze in utereg altijd zeggen: klach me pik uit me broek.

nog niet in een half uurtje gemaakt, zo relaxt kan t soms gaan

..oke ik laat mijzelf wel uit

Eigenlijk worstel ik al m’n hele leven met de workflow. Alleen toen ik nog maar 1 synth had, met ingebouwde sequencer, had ik een workflow om van te spreken. Daarna werd ik alleen maar meer in beslag genomen door de wens om alles optimaal ergonomisch op te stellen, maximaal flexibel te verbinden en overal een soort van total recall op te kunnen doen. Muziekmaken stond op de 4e plaats, ik pingelde meer om te kijken of de wijzigingen in de setup gelukt waren dan om een nummertje op te nemen.

Pas toen ik audiofragmenten ging opnemen ipv MIDI, en daarmee muziek in de DAW in elkaar ging knutselen, kwam ik weer wat verder.

Welke hardware me nog het meest helpt zijn de Roland A880 MIDI patchbays en de 2 MIDI interfaces omdat zo alles met elkaar lult, en de Push 2 omdat ik daarmee één control surface heb om de setup aan te sturen.

Voor de rest zit ik nu meer met modular te knoeien, zonder de bedoeling om daar per se resultaten mee te boeken. Het knaagt dat het niet productief is, maar tegelijk accepteer ik dat omdat ik tóch lol eraan beleef.

maar tegelijk accepteer ik dat omdat ik tóch lol eraan beleef.
Dat is toch het meest belangrijk ;). Er zijn genoeg brood- en ego-muzikanten die onder hoge druk staan om te presteren voor een omgeving die ze zo weer vergeet. Dus ik denk dat je de goede route hebt gekozen. Nu nog van dat geknaag afkomen :D.

Je heb in de kern eigenlijk maar heel weinig instrumenten nodig om muziek te kunnen maken. Ik heb in het verleden hele nummers gemaakt met het simpele geluid van een elastiekje. Ik ken eigenlijk geen echt slechte instrumenten. Alles is in principe wel bruikbaar.

Je heb in de kern eigenlijk maar heel weinig instrumenten nodig om muziek te kunnen maken. Ik heb in het verleden hele nummers gemaakt met het simpele geluid van een elastiekje. Ik ken eigenlijk geen echt slechte instrumenten. Alles is in principe wel bruikbaar.
Regelmatig speel ik met de gedachte om alles de deur uit te flikkeren, op m'n audio interface, Summit en Integra-7 na.
Maar dan denk ik: "Oh, nou ja, de Wavestate is ook wel leuk. En de Nordrack 2 is wel vet. De Blofeld is trouwens ook nog steeds wel bruikbaar. En voor die vier andere modules krijg ik toch geen reet meer, laat staan voor de sampler, dus waarom zou ik die verkopen?"

En dan zijn we weer terug bij af.

Ik was al begonnen, de veel te grote mixer is verkocht en de monitor speakers staan nu bovenaan de lijst om te vertrekken... dus wie weet gaat het inkrimpen misschien toch nog lukken.
Of nee, de modular is nu weer aan het groeien.
:walker:

Eigenlijk worstel ik al m’n hele leven met de workflow. Alleen toen ik nog maar 1 synth had, met ingebouwde sequencer, had ik een workflow om van te spreken. (...) Pas toen ik audiofragmenten ging opnemen (...) zonder de bedoeling om daar per se resultaten mee te boeken. Het knaagt dat het niet productief is, maar tegelijk accepteer ik dat omdat ik tóch lol eraan beleef.

Al zijn er verschillen, ik herken daar wel wat in. Een DAW is voor mij sowieso vreselijk, maar ook veel dingen moeten doen met een sequencer in hardware is evenmin een feest. Het idee om compleet afgewerkte tracks te bouwen, daar moet ik voorlopig maar vanaf. Beter is om zo snel mogelijk naar audio te gaan en jammen. Gewoon doen wat spontaan gaat, zonder dat daar direct een eindresultaat uit hoeft voort te komen. Ben ermee bezig om daar een handige setup voor te maken, na een lange periode van nare omstandigheden en ziekte de draad weer oppakken en tenminste iets met muziek doen. En het is al productief als je er lol in hebt, denk ik. Wel alles opnemen tijdens een jamsessie, daar valt wellicht naderhand nog iets van een "echte" track van te maken, in één of andere vorm.

Maar dan denk ik: "Oh, nou ja, de Wavestate is ook wel leuk. En de Nordrack 2 is wel vet.

Kies er één per categorie. Dat hoorde ik laatst in een video en sindsdien gebruik ik dat principe rücksichtlos. Eén reverb, één overall compressor, één delay etc. En daar doe ik het gewoon mee, dat is mijn gereedschapskist en meer niet. Ik kan me voorstellen dat dit bij synths ook werkt: een virtueel analoog, een FM, een drumcomputer en dan gewoon muziek maken.

Al zijn er verschillen, ik herken daar wel wat in. Een DAW is voor mij sowieso vreselijk, maar ook veel dingen moeten doen met een sequencer in hardware is evenmin een feest. Het idee om compleet afgewerkte tracks te bouwen, daar moet ik voorlopig maar vanaf. Beter is om zo snel mogelijk naar audio te gaan en jammen. Gewoon doen wat spontaan gaat, zonder dat daar direct een eindresultaat uit hoeft voort te komen. Ben ermee bezig om daar een handige setup voor te maken, na een lange periode van nare omstandigheden en ziekte de draad weer oppakken en tenminste iets met muziek doen. En het is al productief als je er lol in hebt, denk ik. Wel alles opnemen tijdens een jamsessie, daar valt wellicht naderhand nog iets van een "echte" track van te maken, in één of andere vorm.
Ja, jammen en opnemen. Daar zit voor mij vaak de lol.

Kies er één per categorie. Dat hoorde ik laatst in een video en sindsdien gebruik ik dat principe rücksichtlos. Eén reverb, één overall compressor, één delay etc. En daar doe ik het gewoon mee, dat is mijn gereedschapskist en meer niet. Ik kan me voorstellen dat dit bij synths ook werkt: een virtueel analoog, een FM, een drumcomputer en dan gewoon muziek maken.
Dat is een hele gezonde instelling met een keine kanttekening...
je hebt er van iedere categorie twee nodig. Minstens.

Dat principe ken ik en daarom heb ik ook al een helemaal gear *niet* gekocht (en ging een grote Yamaha V50 met FM eruit om er een kleinere Opsix module voor terug te laten komen).

Nu is het kiezen of ik de Ultranova of de Nordrack 2 de deur uit doe, om daarmee nog maar één VA-bak over te houden.
En moet ik de Bass Station 2 wegdoen omdat ik een Summit heb of mag ik een 'analoge' monosynth en polysynth als twee aparte categorieën zien?
Of vat je dit allemaal onder VA?

Vervolgens de Blofeld en de Wavestate: alle twee wave-kunstenaars, maar wave tablen en wave sequencen is niet hetzelfde... toch? :engel:
Tja... dan de romplers: de Integra-7 blijft, maar een Yamaha TG55, een Ensoniq SQR en een Alesis DM5 brengen geen fluit op en nemen amper ruimte in beslag, dus die hebben geen prio :dubbel:

Tot slot de TherapSID met z'n SID-chips en de Roland D-50 met LA-synthese, dat zijn ook aparte categorieën... dus zeg het maar? :P

... of mag ik een 'analoge' monosynth en polysynth als twee aparte categorieën zien?

Alles mag, jij bepaalt. Ik merk alleen dat het mij veel rust geef als ik met vaste plugins werk. Die ik vervolgens steeds beter leer kennen, waardoor ik sneller nummers afmaak en weer meer lol in muziek maken krijg.

Je hoeft trouwens ook niet dingen weg te doen, he? Verandering van spijs doet eten. Soms gebruik ik iets een paar maanden niet, en maak ik daarna een compleet nummer met die ene plugin of synth. Gewoon even wat anders.

De grootste winst is denk ik dat ik vroeger zat te pielen op de vierkante milimeter. Hoe zou dit klinken met die plugin of die synth? Voor je het weet ben je dan een half uur verder, ben je geen steek opgeschoten en is de frissigheid van het liedje af. Nu is het gewoon instellen en door.

Back