Gear die goed (of helaas niet) past bij je workflow

Alles mag, jij bepaalt.
Ik zit ook maar wat te geinen :)

Je hoeft trouwens ook niet dingen weg te doen, he? Verandering van spijs doet eten. Soms gebruik ik iets een paar maanden niet, en maak ik daarna een compleet nummer met die ene plugin of synth. Gewoon even wat anders.
Daarom heb ik een 'focusplek': een bureau waar ik op zet waarmee ik op dat moment bezig wil zijn.
Nu staat het vol met modular spul en de rest raak ik niet aan.

Maar dan nog vraag ik mezelf weleens af waarom ik het meeste niet gewoon zou verkopen.

Maar dan nog vraag ik mezelf weleens af waarom ik het meeste niet gewoon zou verkopen.

Wat wil je eruit halen, is denk ik een goede vraag. Als het gewoon lekker jammen is, kan veel gear juist afleiden.

Aan de andere kant kan het ook een fase zijn. Soms denk ik maanden later: waarom wou ik dit in hemelsnaam verkopen? Ik zou twijfelgevallen steeds een stukje verder weg zetten, tot ze al weken op zolder achter een schot staan. Dan kunnen ze echt weg 😄

Ik zou twijfelgevallen steeds een stukje verder weg zetten, tot ze al weken op zolder achter een schot staan. Dan kunnen ze echt weg 😄

Sommige spullen staan hier inmiddels al jaren op zolder. :frons: Maar soms komt het ook wel goed uit om het toch niet weg te doen, bijvoorbeeld m'n oude Zoom R8 en nog wat andere dingen gaan binnenkort een tweede leven krijgen, zo lijkt het.

Als ChatGPT het daarmee eens is.

Zelfs het wegdoen is al teveel moeite merk ik, de vandaag nog eerder genoemde Blofeld en de Basstation staan bij mij al lange tijd ongebruikt, de ene op de plank en de andere in de doos net als sommige andere dingen maar het adverteren en er mee leuren zie ik al tegenop tegenwoordig, kan zijn dat ze er over drie jaar nog staan.

Kies er één per categorie. Dat hoorde ik laatst in een video en sindsdien gebruik ik dat principe rücksichtlos. Eén reverb, één overall compressor, één delay etc. En daar doe ik het gewoon mee, dat is mijn gereedschapskist en meer niet. Ik kan me voorstellen dat dit bij synths ook werkt: een virtueel analoog, een FM, een drumcomputer en dan gewoon muziek maken.
Zit iets in,natuurlijk.
ik let tegenwoordig wel beter op of een nieuw apparaat iets kan of heeft dat daadwerkelijk iets toevoegd.
Daarbij is ‘gaaf’ of ‘mooi’ geen criteria meer.

Waar ga ik dat bakbeest laten is ook een goeie de-motivatie 😂
M’n rek ligt vol, dus voor alles wat komt , moet er ook iets weg.

Zit iets in,natuurlijk.

Is vanuit het idee dat een andere plugin misschien 15% a 20% verschil maakt. En daar stop je dan veel tijd in, terwijl je tegelijk je oren vermoeit en de frisheid van je liedje afgaat. Dan is het fijner om slecht 1 keuze te hebben en dan door te gaan. Dan kun je later - als het nummer staat en je weet waar hij heen gaat - alsnog details aanpassen.

Laatst gewijzigd:
Is vanuit het idee dat een andere plugin misschien 15% a 20% verschil maakt. En daar stop je dan veel tijd in, terwijl je tegelijk je oren vermoeit en de frisheid van je liedje afgaat. Dan is het fijner om slecht 1 keuze te hebben en dan door te gaan. Dan kun je later - als het nummer staat en je weet waar hij heen gaat - alsnog details aanpassen.
Werkt sowieso vaak wel lekker om tijdens produceren van de track niet te veel tijd te besteden aan sounds en mix en gewoon basis van de track neerzetten. Daarna focus op mix en master. Dat kost toch altijd wel het meeste van de tijd.

De octatrack…

Ik ben dus wel een elektron fanboy. Maar die octatrack, die deed alles goed wat me niets kon boeien.

Alles wat ik er mee wou doen, ging niet of kost zo veel moeite om op te zetten dat ik na het menu duiken weer vergeten was wat ik wou. Of het sneller in Ableton kan doen.

Scenes functie werkt niet op de midi kanalen.
Geen gewone adsr, geluidskwaliteit meh, vergeleken met bijv de digitakt. Geen overbridge (wat ik nog wel kan begrijpen door de leeftijd). Usb beperkt zich tot het met usb 1.0 overdragen van samples, geen midi of audio.
Onmogelijk veel manieren om er geen geluid uit te krijgen.

In een half jaar tijd is er niks wat ik met de octatrack gemaakt heb in een track terecht gekomen dus… verkocht, Digitone 2 gekocht. Tot nu toen geen moment spijt van gehad. Misschien dat ik ooit nog een Digitakt 2 of Tonverk koop.

Back