Weg met die adapters!!!!

Rvooh

Gepokt en gemazeld
IK ben het meer dan kotsbeu.. Al die kleine bakjes (mergers, expanders, kleine drumbakjes e.d.) die op 9V draaien en een aparte adapter nodig hebben.

Zou dit lukken?
Stel nu dat ik 1 gestabiliseerde labo-voeding koop, van zo'n 5A/9V ofzo., en een klein bakje maak met jack uitgangen erop, en vanop dat bakje dan kabels steek die naar al die kleine prularia gaan...
Mogelijk? of komt erdaar nog bijkomende electronica aan te pas?

Hoe lossen jullie dit probleem op?

Hier is geloof ik wel is een topic over geweest.. Ik weet niet wat daaruit is gekomen maar ik denk dat zo een voeding wat jij aangeeft wel een beetje fors is. Meestal heb je namelijk maar 600mA ofzo nodig. Ik zou wel oppassen met dit geknutsel want garantie kan je dan wel vergeten als iets stuk gaat.

ARV

Origineel geplaatst door Arv
Hier is geloof ik wel is een topic over geweest.. Ik weet niet wat daaruit is gekomen maar ik denk dat zo een voeding wat jij aangeeft wel een beetje fors is. Meestal heb je namelijk maar 600mA ofzo nodig. Ik zou wel oppassen met dit geknutsel want garantie kan je dan wel vergeten als iets stuk gaat.

ARV

Heb search gedaan maar niet veel gevonden.. Maar die 600mA is toch wat het maximum kan leveren?? Zodus als je daar een bakje van maar 100mA op aansluit kan dit toch geen kwaad? die zal toch maar 100 mA nemen?? hmm.. is toch mijn redenering, ben geen electronica wonder.
600mA zou trouwens te weinig zijn, want er zouden ook 2 303's, en een 707 bij moeten.. en eventueel meer in de toekomst

ahh.. een thread naar m'n hart!... ik wordt ook gestoord van al die storingen!!!

ik heb hier trouwens een "powerbank AC---> DC 9V 450ma" staan... kunnen 5 apparaten tegelijk aan aangesloten worden... helaas gaan sommige apparaten storen als ik er andere apparaten op aansluit. ik weet ook niet oftie gestabiliseerd is en wat dat stabiliseren precies inhoudt... kan iemand daar wat duidelijkheid over verschaffen?

Hier wat info over stroomsterkte: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=15315
En wat over adapters: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=10659

Origineel geplaatst door toetsenistje (zie threads hierboven)
Even een stukje LTS-elektrotechniek:
De spanning (V) moet exact hetzelfde zijn als het origineel, dus 9V moet 9V zijn. De stroomopname wordt bepaald door de componenten in het aangesloten apparaat, dit betekent dat de stroombron (adapter) deze stroom minimaal moet kunnen leveren. Om een lage warmteontwikkeling in de adapter te krijgen is het het beste iets overcapaciteit te hebben, bij een opname van 600mA geeft een adapter tot 1A geen problemen.
Bij de adapter kun je nog kiezen tussen gestabiliseerd en niet-gestabiliseerd. Indien je een niet-gestabiliseerde adapter hebt betekent dat dat de uitgangsspanning niet exact het voltage hoeft te zijn (maar hoger) bij een laag afgenomen stroom. Bij een gestabiliseerde voeding is de uitgangsspanning altijd constant.
Bovenstaand betekent dat als je bijv. een 2A ongestabiliseerde voeding neemt de uitgangsspanning hoger dan de bewuste 9V afgeeft hetgeen problemen kan geven.
Het handigste zijn mijnsinziens de standaard 1000mA adapters in de gestabiliseerde uitvoering. Deze kun je dan voor alle 9V toepassingen gebruiken (tot een opgenomen stroom van max. zo'n 900mA). Ik plak met superlijm altijd de conector vast en met wat kit zorg ik dat de spanningsschakelaar niet meer bediend kan worden. Zo heb je voor een paar euro perfecte adapters.

Origineel geplaatst door koediman
ahh.. een thread naar m'n hart!... ik wordt ook gestoord van al die storingen!!!

ik heb hier trouwens een "powerbank AC---> DC 9V 450ma" staan... kunnen 5 apparaten tegelijk aan aangesloten worden... helaas gaan sommige apparaten storen als ik er andere apparaten op aansluit. ik weet ook niet oftie gestabiliseerd is en wat dat stabiliseren precies inhoudt... kan iemand daar wat duidelijkheid over verschaffen?

gestabiliseerd: geeft constant 9 V en daarmee al
niet gestabiliseerd: geeft eens meer, eens minder.. kan gevaarlijk zijn als de voeding meerdere ampères heeft denk ik

Geweldig idee en nog uitvoerbaar ook een apparaat trekt gewoon hoeveel hij nodig heeft, dus je kunt dit in principe gewoon doen, je moet alleen ff goed letten op de polariteit en natuurlijk of adapters allemaal wel wisselspanning afgeven en of ze eventueel een ontstoord zijn, maar het is gewoon een kwestie van improviseren. Ik heb overignes weleens van dit soort 19 inch racks gezien voor toetsenisten en gitaristen weet alleeen het merk niet meer maar ff googlen doet wonderen.

Groetjes synthfreak:D

Nog 2 dingen om rekening mee te houden:

Je hebt AC & DC adapters. Gelijk- en wisselstroom in 1 schakeling in je bakje zal moeilijk worden, vrees ik.

Er zijn adapters die de + op de pin hebben, en er zijn er met de - op de pin. Kwestie van errug goed opletten met solderen en ff op je bakje schrijven hoe het zit.

suk6

Origineel geplaatst door gemmetje
Nog 2 dingen om rekening mee te houden:

Je hebt AC & DC adapters. Gelijk- en wisselstroom in 1 schakeling in je bakje zal moeilijk worden, vrees ik.

Er zijn adapters die de + op de pin hebben, en er zijn er met de - op de pin. Kwestie van errug goed opletten met solderen en ff op je bakje schrijven hoe het zit.

suk6

:doei: geen probleem hoor...

Meeste hier is DC, behalve 2 bakken (MMT-8 en lexicon alex..)
No problem dus..
Ik zal mezelf zo'n labo voeding aanschaffen deze middag.. Enig idee van de kostprijs?

Origineel geplaatst door Synthfreak
Hier een linkje van zoiets kant en klaar

http://www.skytronic.com/nl/prod/search.php?s=173.080

Groetjes Synthfreak

zo'n soort ding heb ik dus ook... is dus zeker geen garantie dat alles bromvrij wordt...
vraagje 1/ istie gestabiliseerd
vraagje 2/ die 450 ma, is dat voor alle 5 de aansluitingen tegelijk?... zoja, dan is het geen wonder dat die dingen brommen!!!

Gitaar

Gitaar

Die multi-adapters zijn meestal bedoeld voor gitaristen.. en die gebruiken over het algemeen pedaaltjes die niet zoveel stroom vragen. Voor 6 303's en een VL-Tone werkt het gewoon niet zo lekker vrees ik.

Even wat indianenverhalen de deur wijzen:
Amperes (stroom) doen niet mee met voedingen, dat moet altijd zoveel mogelijk zijn! Je spullen KUNNEN hier niet defect van raken want de spanning bepaalt of die stroom er loopt. Staat er 9V, dan mag een voeding van 9V, 10000 A er op worden aangesloten. De druk wordt door de spanning opgebouwd. Zie het als een waterleiding, hoe groot het reservoir ook is, hoe dik de waterleiding naar je huis, de waterdruk bepaalt samen met de kraan wat er aan water gaat lopen. Dat is de stroom. Een dikkere leiding naar je huis (meer stroom mogelijk) verandert daar niets aan.

Vaak zijn voedingen gelijkspanning, dan heb je twee varianten: binnenste pin is + (veiligst i.v.m. de behuizing raken) of de buitenste. Logica voor de laatste variant ontgaat me, maar het bestaat.

De voeding maakt (meestal via een transformator, trafo) van 220V wisselspanning een lagere wisselspanning, meestal 12V of iets in die buurt. Daarna wordt het gelijkgericht, dus de wisselspanning wordt zo behandeld dat je echt een + en een - krijgt, maar dat zijn enorme hobbels die je wilt afvlakken, want dat is de beroemde 50 Hz (niet helemaal, door het afvlakken: 100 Hz) brom.

Gestabiliseerd wil zeggen dat ze van die hobbelspanning echte gelijkspanning maken:
- alleen wat afvlakken (condensators)" dan bromt het wat minder: eenvoudige variant, de synth hoort dan de rest te doen, dit doen de meeste voedingen
- echt stabiliseren: een chippie (regulator) in de voeding die meet of de spanning inkukelt als je synth even meer stroom trekt en dit meteen bijregelt. Meestal zit dit er niet in.

Je zou echt wel een mega voeding kunnen bouwen, met 9V, 12V en 15V uitgangen, wat om-pool schakelaartjes en flink wat stroomreserve, minmaal 5A. Een flink aantal "stopcontactjes" erop (flexibel), of veel draadjes eruit laten komen met de originele snoertjes en stekkertjes (op maat-oplossing). Als je je keurig aan de spanning houdt zal het apparaat er niets van merken. Dit is een erg goed oplossing om al die bromtrafo's in 1 doos te huizen.

Schakelingen voor dergelijke oplossingen zijn wel eens verschenen in maandblad Elektuur. Het onderwerp labvoeding was altijd erg populair. Je hoeft aan je synth niets te solderen en er staat niet vaak bij dat je hem NIET op een andere voeding mag aansluiten, meestal staat in de spec gewoon 9V 650 mA. Je synth doet het vaak met minder stroom, maar dan gaat het soms mis als er even teveel wordt getrokken en dan stort de 9V flink in, waardoor een gedeelte van de electronica crasht (volgens mij Novation probleempje). Ook hier weer: meer stroom is altijd beter, de synth zal zoveel trekken als hij nodig heeft, je "pompt" er dus nooit teveel in. Soms wordt het geluid zelfs beter (??? ja de small stone phaser gaat lekker rafelen als de batterij bijna op is, tip van Marcel D).

Ook kun je iets kant-en-klaars kopen bij bv. firma Display of Conrad. Kosten moet je slikken, als je het wilt, wil je het en ben je er klaar mee. (Prijs voor beste thread van de maand overigens!)

Ik denk dat er niet snel zoiets commercieel zal verschijnen want het gevaar dat er loert is dat je het verkeerde plugje (niet gelabeled natuurlijk, dat is teveel werk) in je synth propt en dan brandt daar het ingangscircuit door (op zich niet heeel erg want er zit meestal een stabilisatorcircuit in je synth, die moet dan vervangen). Maar gevaar is gevaar en ook niet alle synths kunnen tegen ompolen van de spanning (+ en - verkeerd om), hoewel dit beveiligen echt maar 10 ct kost (gewoon een diode in doorlaatrichting in je synth solderen).

Nou dat was een lang verhaal, ik hoop dat er reacties komen want in de hobbysfeer is dit ZEKER te maken. Mooie stalen doos kopen en alles erin... ledjes erop... in een 19" kast schroeven en ....echt nooit meer gehannes? Nou ja, minder.

vraagje 2/ die 450 ma, is dat voor alle 5 de aansluitingen tegelijk?... zoja, dan is het geen wonder dat die dingen brommen!!!

Ga daar maar gerust van uit !!
Ik heb nog nooit iets in specs gezien, wat op 2 manieren uit te leggen was, en achteraf in het "voordeel" van de gebruiker bleek te zijn...

thnx voor je info wesko !!! :halleluja

Mijns inziens is zoiets ook niet fatsoenlijk in serie te produceren, omdat er zoveel verschillende plugjes, voltages, enz. zijn. Dit is niet fatsoenlijk in 1 bakje te proppen, dusdanig dat iedereen er iets aan heeft.

Zoiets is echt maatwerk !

thx wesko ik denk dat je voor velen onder ons wat duidelijk gemaakt heb..
Ik ga vanmiddag aan de bouw van zo'n kastje beginnen...

zo'n soort ding heb ik dus ook... is dus zeker geen garantie dat alles bromvrij wordt...
vraagje 1/ istie gestabiliseerd
Voor de synthspelers (niet-gitaristen):

450 mA is VEEEEEEL te weinig voor 5 apparaten, ga uit van ongeveer 1A per apparaat! Mijn Waldorf mQ gebruikt max 1200 mA, 1.2 A dus! Bij 12V, een vretertje. De Yamaha Cs2x doet er 700 mA, de Alesis-doosjes eten WISSELSPANNING (AC is wissel, DC is gelijkspanning). Gemiddeld zeker 750 mA.

Effectpedalen zijn piepkleine dingetjes vergeleken met een 19" effect rack of synth!

Origineel geplaatst door gemmetje
thnx voor je info wesko !!! :halleluja

Mijns inziens is zoiets ook niet fatsoenlijk in serie te produceren, omdat er zoveel verschillende plugjes, voltages, enz. zijn. Dit is niet fatsoenlijk in 1 bakje te proppen, dusdanig dat iedereen er iets aan heeft.

Zoiets is echt maatwerk !

Op zich kan je voeding wel standaard uitgevoerd zijn. De aanpassing per synth kun je doen door een snoer te maken (afknippen van adapter) met aan 1 kant een bepaald soort stekkertje (voor alle apparaten gelijk, aan de andere kant de originele. De voeding krijgt dan een soort rij van stopcontactjes. Doe er een ompoolschakelaar bij, heel simpel te maken, en een 9V/12V stand. Zou ik tenminste doen.

Hou je ons op de hoogte van je vorderingen? Wie weet kunnen we een goedkoop idee uitwerken waar iedereen iets aan heeft.

Bij www.Conrad.nl zie je onder artikel 190033 - 8B een stukje voeding die je op een grote trafo kun aansluiten. Zo zou je het kunnen doen. Of 1 kopen en nabouwen.

Het idee is: neem een kast, een enorme trafo waar iets van 15V uit komt, en een antal van de printjes van Conrad, zie link. Het kan goedkoper dan dat, maar het idee is er.

Laatst gewijzigd:
Back