Belang geluidskaart bij softsynths

gdewilde2001

Ingeburgerd
Beste,

Een vraagje waar ik al lang mee worstel.

Heeft de kwaliteit van je geluidskaart eigenlijk belang als je een nummer dat met softsynths is gemaakt als een .wav-file exporteert, of zorgt je geluidkaart enkel voor het afspelen?

Ik gebruik als software Reason, en kan me niet van de indruk ontdoen dat er steeds ongewenste frequenties in het geluid zitten, wat ik met hardware synths veel minder heb.

Graag enkel antwoord als je 200 % zeker bent.
Alvast bedankt!

Nee, helemaal niet.

Re: Belang geluidskaart bij softsynths

Origineel geplaatst door gdewilde2001
Beste,

Een vraagje waar ik al lang mee worstel.

Heeft de kwaliteit van je geluidskaart eigenlijk belang als je een nummer dat met softsynths is gemaakt als een .wav-file exporteert, of zorgt je geluidkaart enkel voor het afspelen?

Ik gebruik als software Reason, en kan me niet van de indruk ontdoen dat er steeds ongewenste frequenties in het geluid zitten, wat ik met hardware synths veel minder heb.

Graag enkel antwoord als je 200 % zeker bent.
Alvast bedankt!

mag in principe niks uitmaken.
Als je twijfelt zou ik de kaart er even uithalen en dan dezelfde export functie doen.

Overigens weet ik ook van reason dat de sample die je erin stopt sowieso zachter (lees minder dynamisch) er weer uitkomt. Het viel mij een tijdje geleden ook al op en in een intervieuw die ik las werd hetzelfde gezegd.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

de geluidskaart maakt helemaal niets uit. Alles wordt digitaal geencode tot een audio file. Dat gebeurd dus door het programma zelf. Niet door je geluidskaart. Het is wel zo dat bijvoorbeeld reason geluiden altijd volgens hun eigen algoritmes in elkaar drukt tot een audio file. Daardoor kan het inderdaad zo zijn dat het een stuk minder dynamisch klinkt als je hardware synths.

Waar WEL weer een goede geluidskaart een vereiste is,is wanneer je extern gaat opnemen dus via een Mixer naar DAT ofzo...
Ook is een goede kaart met goede AD converters zeer handig als je weleens extern wat opneemt..

Back