mic voor omgevingsgeluid

KeplerFinn

Ingeburgerd
ik zoek een microfoon waarmee ik juist makkelijk omgevingsgeluid kan opnemen. Tsjirpende vogels, blaffende honden, ...
Maar dus ook van een zekere afstand. (10m ofzo)

Moet ik dan sowieso voor een condenser gaan?

Wat is het minimum bereik van een microfoon? Hoe wordt dit aangeduid? Ik zie soms specificaties als -56.00 dBV/Pa maar hoe moet ik dat dan interpreteren?

uitstekende link, thx!

Ik vind het alleen nogal erg theoretisch. Hoe vertaalt dit zich naar mijn doeleinden?

Ik wil hoge schelle tonen recorden op een afstand van enkele meters.

Dan lijkt me een dynamische vocal mic bij voorbaat af te vallen, juist ?

Dan zou ik een condensor type gebruiken ja. Die pikt dat goed op. Wel meer ruis maar dat moet toch geen issue zijn als je een goeie mic en amp (etc) hebt.
Maar buitenopnames doen, zou je dan niet zo een portable ding willen?

Hier nog een hele goeie uitleg over geluidsdruk en de hele rambam:
http://www.sengpielaudio.com/calculator-transferfactor.htm

Het wordt snel theoretisch ja, maar helaas is dat nodig.

*edit
Om je van nog meer leesvoer te voorzien:
https://en.wikipedia.org/wiki/Decibel#Suffixes_and_reference_values

Laatst gewijzigd:
Als je geluidsbronnen op grote afstand wil opnemen zonder al te veel geluid op te vangen wat er omheen aanwezig is zou je een shotgun microfoon kunnen gebruiken.
Als je juist zo veel mogelijk van het gehele omgevingsgeluid wil opnamen is een rondom (omni) microfoon handig.

Als je een bron met lage geluidsdruk (zacht geluid dus) wilt opnemen is de gevoeligheid (uitgedrukt in dB per Pascal) maar ook de ruisvloer (uitgedrukt in dBa) relevant. De gevoeligheid wil je zo hoog mogelijk hebben en de ruisvloer (dBa) wil je zo laag mogelijk hebben.

Als je een condensator microfoon koopt en je wil op locatie opnemen, hou er dan rekening mee dat een condensator microfoon een phantom power bron nodig heeft. Deze zit niet altijd overal op!

Back