Studio of DJ mixer wat is verschil ?

Equo

Cheers !!!
He allemaal,

<off topic>Nog steeds mijn andere probleem niet opgelost maar ga gewoon verder misschien lost het dan op!

TOPIC (t'is weer een beginners vraag natuurlijk)

Ik lees regelmatig ergens "studio Mixer" en ergens anders weer "DJ Mixer".
1. Wat is nou het grote verschil ?
2. Is een mixer een must voor je home setup ? (lijkt bij mij inmiddels een voorwaarde)
3. Welk merk is betaalbaar en stabiel ?
4. Hoeveel kanalen raden jullie minimaal aan als "start mixer" zodat jew niet na 2 maanden een nieuwe moet kopen ?

Wel weer een hoop vragen tegelijk, but you guys love it !

1. de complete lay-out is anders, de mogelijkheden (routing, sends, enz.) van een studio-mixer zijn veeeel groter als van een dj-mengert
2. bij mij wel, maar met al die interne mixers in de kompjoeter, zullen er ongetwijfeld veel mensen zijn die zonder externe mixer werken.
3. betaalbaar: behringer
iets minder betaalbaar: spirit & mackie
stabiel zijn ze allemaal wel, denk ik
geluidskwaliteit is trouwens belangrijker als stabiliteit (velen mauwen over behringer-sound, ikke nie)
4. voor iedere synth die je hebt 2
voor iedere mic 1
voor ieder fx 2
1 per audio-uit van je comp
paar reserve (hoeveel moet je zelf bepalen, ik ken jou kooplust niet)

1) Je koopt toch ook geen mini-cooper om een bankstel te vervoeren. M.a.w. de toepassing waarvoor zo'n apparaat gemaakt wordt.

2) Hij is wel erg fijn, vooral als je je setup wilt uitbreiden. En een EQ is ook erg handig, doet wonderen met je mix. Verder werkt zo'n ding gewoon heel erg makkelijk als je lekker aan het experimenteren bent.

3) Gebruik de zoekmachine en internet. Ik denk dat er weinig mensen zijn die drie mixers naast elkaar hebben uitgeprobeerd, dus het beste kan je gewoon in een winkel info inwinnen en dan met internet meer info inwinnen. Ik denk dat hier iedereen echt een andere mening over heeft.

4) Met een 16-kanaals mixer kan je heel lang vooruit. Ik wil gewoon niet meer kanalen om zo mijn 'gear-lust' beperkt te houden en mijn setup overzichtelijk te houden.

Re: Studio of DJ mixer wat is verschil ?

2. Is een mixer een must voor je home setup ? (lijkt bij mij inmiddels een voorwaarde)
3. Welk merk is betaalbaar en stabiel ?
4. Hoeveel kanalen raden jullie minimaal aan als "start mixer" zodat jew niet na 2 maanden een nieuwe moet kopen ?

2: Nee, als je alles met de pc doet heb je natuurlijk geen externe hardware mixer nodig. Bij 2 of meer apparaten kun je eigenlijk al niet zonder.

3: Behringer is prima om mee te beginnen, lekker betaalbaar. Sprit folio mixers zijn ook heel prettig. Wel wat duurder, maar lekkere sound.

4: Ligt aan de hoeveelheid apparaten die je hebt, of denkt te kopen. Het is altijd verstandig als je een mixer koopt een aantal kanalen extra te hebben....als je eenmaal synths en modules gaat kopen gaat het vaak snel. ;)

Spirit Folio 14/2 is een goed ding. 6x mono 2x stereo als ik het goed heb.

Hoe meer hoe beter in mijn oogpunt. Vroeger had ik een 16 kanaals mengpaneel en die kanalen zaten allemaal vol met synths e.d. Omdat elk kanaal vol was bleef het mixen beperkt tot het eqen en aanpassen van niveaus. Op zich is dat zo'n beetje de definitie van mixen maar ik heb "ontdekt" dat het ook anders kan.
Nu heb ik 40 kanaals en pas nu kan ik creative dingen doen zoals een synth 2x laten binnenkomen en dan verschillend eq en, links rechts pannen, de delay terugsturen naar een vocoder e.d. Het mengpaneel is zo ook een instrument geworden wat je geluidsbeeld veel interessanter kan maken

Ik zeg niet dat je voor twee synths een 40 kanaals mengpaneel moet kopen maar wel dat meer kanalen moet nemen dan je synth outputs hebt.

het lijkt me dat jou vraag inmiddels wel beantwoord is equo maar nou heb ik zelf een vraagje die ik voor het gemak in deze thread zet
het valt mij op dat DJmixers gemiddeld per kanaal veel duurder zijn dan studio mixers, terwijl ze volgens mij niet echt betere geluidskwaliteit hebben. Waarom zijn dj mixers per kanaal nou duurder, of zijn ze dat niet en heb ik niet goed opgelet?

Ja, da's ook een beetje wat ik zie.
Qua prijs zie je ook een verschil, maar vindt je dat terug in de kwaliteit ?

Om een voorbeeld te noemen :
Feedback heeft een Behringer DX1000 voor 239,00, ze zeggen erbij dit is een DJ mixer.
Betekent dat dan dat deze voor een home studio niet toereikend of te beperkt is of zo.

(haal deze even aan, was wel een interessant prijsje voor mij als beginner)

Zo'n DJ-mengert heeft geen routing-mogelijkheden.
Het enige wat ik me voor kan stellen ten voordele van een dj-mixer is dat de faders wel steviger zullen zijn.
Ik heb wel es 'n goeie dj tekeer zien gaan met z'n schuiven, en weet zeker dat als ie dat op mijn mengert zou flikken, de faders in het rond zouden vliegen.
O ja, een beetje dj-mixer heeft kill-switches, maar daar heb je in de studio geen hol aan.

Origineel geplaatst door gemmetje

O ja, een beetje dj-mixer heeft kill-switches, maar daar heb je in de studio geen hol aan.

beetje niet ter zake, maar een beetje dj-mixer heeft juist geen kill switches en al die zever. Das maar een prul die op de goedkopere merken standaard is.
Neem nou een deftige dj-mixer, zoals bijvb de Rodec mixers, gewoon veel kanalen, crossfader, eq .. De prijs zit hem hier in de duurzaamheid van de knoppen.
Dan meer ter zake:
Een dj mixer heeft ook alleen maar stereo tulpstekker ingangen. Voor bvb cd spelers. En phono ingangsvesterkers (voor platendraaiers
Een studio mixer daarentegen heeft zoveel mogelijk mono-ingangen.. en hier ontbreekt dan wel de crossfader.

Maar, laten we nou zeggen dat ik moet kiezen tussen

1. een Spirit folio F1 (gebruikt ca. 200,00 Euri's)
of
2. een Behringer DX 1000 (gloednieuw 239,00)

Wat is jullie keuze dan ?

De spirit 2e hands kan krakende faders hebben, of niet ?

kan idd....

maar de behringer kan ze nieuw ook al hebben !

als je 'n 2e-hands mengert koopt, tsjek je toch eerst ff de faders !! (met signaal erop natuurlijk)

Begrijp ik :-)

Maar welke zou jij kiezen ?

1. Spirit folie 2de hands
of
2. Behringer Dx 1000 nieuw

Er vanuit gaan dat ze allebei "schoon" en zuiver klinken

Die behringer heb ik net bekeken, de spirit ken ik niet.

Ik zou voor studiogebruik NOOIT een dj-mixer kopen iig, dus de behringer sowieso niet !

edit: Heb net die spirit ff bekeken, ziet er goed uit !!!! Ik zou ZEKER voor die gaan !

O.K., studio mixer it is.

Om niet te ver van het topic af te gaan zal dit mijn laatste vraag zijn.

Noem nu eens 3 merken/uitvoeringen die 2de hands redelijk te verkrijgen zijn en technisch in gebruik de minste ellende geven na een tijdje.

Voorbeeld had ik al genoemd "krakend faders" of zoiets, neem zo maar aan dat je bij zoiets als een mixer"(wat best een gevoelig en complex ding is) meer oudedags problemen krijgt ?

een dj-mixer heeft voorversterking voor platenspelers....een studiomixer niet...da's het grote verschil...

Vraag gerust door hoor !! Daar is dit toch 'n forum voor !

Alle types van: Behringer (m.n. Eurodesk), Soundcraft (o.a. je Spirit Folio) en Mackie zijn goed verkrijgbaar 2e-hands.
(volgens velen is dit ook 'n beetje de volgorde in kwaliteit van laag naar hoog)

Hoelang een mixer het volhoud, is meer afhankelijk van hoe je ermee omspringt.
Doekje erover als je ophoudt, er geen asbak van maken, niet met bier knoeien, dat soort dingen.

Krakende faders is meestal 'n gevolg van zooi in je mixer.

Ik heb al vaak op ouwe behringers gewerkt, zonder ellende.
M'n eigen mixer is van het type prehistorie, en die begint nu pas te brommen (maar dat zal wel aan de voeding liggen).
=geen behringer trouwens...

Origineel geplaatst door dione
een dj-mixer heeft voorversterking voor platenspelers....een studiomixer niet...da's het grote verschil...

Dat WAS het verschil, maar is dat nog steeds zo, met al die dj's die vanaf ceedee draaien ?

Origineel geplaatst door gemmetje
Dat WAS het verschil, maar is dat nog steeds zo, met al die dj's die vanaf ceedee draaien ?

ja...

Goed, wat ik eruit begrijp is dat je voor home studio beter een stuidio mixer kunt nemen !
Ga ik maar eens naar op zoek dan.
En zelf vindt ik de Spirit folio er wel erreg stoer uitzien (doet er eigenlijk niet toe, maar ja het oog wil soms ook wat)

He, bedankt allemaal weer en tot een volgend topic (ben een beetje topic geil aan het worden geloof ik, ik heb alweer een nieuwe in gedachte)

Toch maar in therapie dan !

Back