Hoe maak je je mix dik...vet...vol...breed...

De Voorman

Ouwe rot
Deze vraag veel tegengekomen en ik heb iets hulpvols gevonden...op de waves site notabene...het geld meestal voor waves plug ins maar een beetje programmeur kan deze tips heel makkelijk toepassen op hun eigen hardware of sftware plugins randapparatuur van andere merken...

http://www.waves.com/htmls/service/our_tools.htm

addendum

addendum

staat in hetzelfde rijtje maar ik ga er even vanuit dat er net als ik meer luioe klikkers zijn die meteen resultaat willen lezen...vandaar...

http://www.waves.com/htmls/service/tips_tricks/hutch.htm

When you can hear the volume jumping around it is called PUMPING - sometimes this is great, sometimes it’s fashionable (1993 in the US) but it is usually better avoided because it annoys most listeners.

hehehe, yep het is waar..

Ok Ok...goede vraag...moeilijk antwoord. Mijn gedachte is dat een mix vol en mooi en breed en vet klink is als je..

- een vet nummer hebt
- het juiste ritme gebruikt (niet alleen drums, maar bass, drums, chords, the whole thing
- de juiste geluiden gebruikt. Niet te veel, niet te weinig. Balans.
- Een groove maakt met dit ritme en de juiste geluiden
- Zie ritme als de basis van je nummer. Bass en drums zijn 50% van je nummer.
- Ruimte houd tussen geluiden
- weet wat compressen ECHT is. Dus niet van "je mix klinkt kut" "Oh...gewoon meer compressen"
ZOVEEL mensen weten niet hoe een compressor goed gebruikt wordt. Het is een soort magisch ding! Niet dus....
- Gebruikt goede geluiden
- Mix af tegen CD's die jij vet vind klinken. Aap het geluid na.
- Gebruik goede geluiden
- Master 10 dagen nadat je de track af hebt
- Gebruik goede geluiden
- Luister naar andere CD's en aap ze na....

Had ik al gezegd dat je goede geluiden moest gebruiken en goede CD's moest na-apen?

Origineel geplaatst door Nolet

- Master 10 dagen nadat je de track af hebt

ja hallo, zoveel geduld hebben we niet!

Origineel geplaatst door Pjotr G

of doe het zo,
maak een track. Maak vervolgens nog een track. Als je de 2e track af hebt, ga je de 1e masteren, en zo verder. Zo zit je er nooit te diep in en kun je objectief blijven.

nog een puntje dat ik niet terug zag in de lijst van Nolet is: zorg dat je de EQ's onderling goed afsteld.

Dan wil ik nog 1 opmerking plaatsen. Er is een mooi tooltje op de markt voor het masteren inc. een vrij goede manual. Kijk maar eens op http://www.izotope.com/

groeten!

hhoi hoih

bedoelen jullie met mastering het bewerken van de klankluer, door een EQ, en volume regeling, de ene sound wat harder en de andere wat zachter?

Want om een vet breed klinkende sound track te krijgen vind ik het belangrijker om de sounds te pannen, te delayen of ondergrond tonen/accoorden in de juiste ruimtelijke omgeving te laten klinken.

greotjes

Re: Hoe maak je je mix dik...vet...vol...breed...

Origineel geplaatst door De Voorman
Deze vraag veel tegengekomen en ik heb iets hulpvols gevonden...op de waves site notabene...het geld meestal voor waves plug ins maar een beetje programmeur kan deze tips heel makkelijk toepassen op hun eigen hardware of sftware plugins randapparatuur van andere merken...

thanx man -toffe link!

Origineel geplaatst door Unic
hhoi hoih

bedoelen jullie met mastering het bewerken van de klankluer, door een EQ, en volume regeling, de ene sound wat harder en de andere wat zachter?

Want om een vet breed klinkende sound track te krijgen vind ik het belangrijker om de sounds te pannen, te delayen of ondergrond tonen/accoorden in de juiste ruimtelijke omgeving te laten klinken.

greotjes

De vraag was de mix niet alleen breed, maar ook vol e.d. te krijgen. Vadaar mijn EQ opmerking! ;)

Coole link trouwens, ik had hem nog niet bekeken.
GOED BEZIG!:kroon:

Origineel geplaatst door iCe-9
De vraag was de mix niet alleen breed, maar ook vol e.d. te krijgen. Vadaar mijn EQ opmerking! ;)

Coole link trouwens, ik had hem nog niet bekeken.
GOED BEZIG!:kroon:

om hem vol te krijegen kan je natuurlijk 100 verschillende sounds tegelijkertijd gebruiken, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. L:)L

:)

Origineel geplaatst door Pjotr G

wil ik best wel doen hoor.
10 dagen over 1 nr. doen.

Mag ik dan ook je album doen?:duivels:

wel vooruit betalen

Re: Hoe maak je je mix dik...vet...vol...breed...

Origineel geplaatst door De Voorman

De C1 is 1 vd meest onderschatte plugins die ik ken.
Ik hoor vaak dat die zo ingewikkeld eruit ziet.

Maar een leuke tip is dat als je 3 C1's achter elkaar zet je een multiband situatie hebt.
Deed ik toen er nog geen multiband compressors waren. (althans ik kende ze niet)

Ik vind het nog steeds (in de mastering gebruik ik het niet meer) een beter geluid voortbrengen dan de C4.

Tis wat heftiger voor mn gevoel.

Tzijn inderdaad leuke tips.

Origineel geplaatst door Errol
wil ik best wel doen hoor.
10 dagen over 1 nr. doen.

Mag ik dan ook je album doen?:duivels:

wel vooruit betalen

:D hehehe

Ik ben [bijna] benieuwd wat je kost per uur.. (of gaat 't per minuut?) ;)

Maarre, nice links! (Ha! toch nog on-topic!)

Origineel geplaatst door Zoidsity
:D hehehe

Ik ben [bijna] benieuwd wat je kost per uur.. (of gaat 't per minuut?) ;)

Maarre, nice links! (Ha! toch nog on-topic!)

Dat hoor je pas als ik klaar ben:D

maar zonder dollen. uurprijs is hier E. 80,- p/u
excl. uitdraaien van premaster en error check.

We overwegen wel om een andersoort tarief te gaan hanteren.
bijv. E. 60,- per track (max.5 minuten) van dat soort dingen.

Als de klant erbij wil zijn dan kost me dat altijd meer tijd dan dat ik het in mn eentje master.

Dus dat is ook iets waar ik rekening mee moet houden.

poeh, wat heb ik het toch zwaar:maffia:

Origineel geplaatst door Unic
om hem vol te krijegen kan je natuurlijk 100 verschillende sounds tegelijkertijd gebruiken, maar dat bedoel je waarschijnlijk niet. L:)L

:)

ja das ook een manier ja ;)

ook met effecten. neem reverbs nu. zorg dat je die goed afstelt. controleer eerst het kanaal solo en daarna met de rest van de mix. dan kan je het nog aanpassen...

voor drums, geef ze een hele lichte reverb dat het gewoon wat natuurlijker klinkt.

werk ook wat meer met stereo wideners. zet in je hoofd (of op papier) een soort diagram op waarin je alle geluiden plaatst. Een 3d diagram dus dat je geluiden verder van je hoort ergens stukje ver van je vandaan bijvoorbeeld (zet de widener op 0.45 bijvoorbeeld en wat zachter volume)

echter vergeet niet dat die wideners wat met je geluid prutsen... ze kappen enkele dingen wat af waardoor het geluid iets anders klinkt dan dat je misschien wilt. test dit solo goed uit...(en daarna dus weer in demix)

zorg dat je master altijd netjes rond de 0dB meter hangt en niet te hoge harde pieken...

Nog een tipje...

heb je geen geld voor hardware, zorg dan dat je aan T-racks 24 mastering software komt...je kan van bv een compressor het fijne weten maar je moet wel de tools hebben om het kick=ass te laten klinken..

Er zijn ook drums die met effecten zijn gesampeld. (mocht je een te kort aan effecten hebben)
Daar kun je ook leuke (schijnbare) dingen mee doen.

Maar (idd)vooral het uit zoeken van geluiden is zeer belangrijk.

(kan niet vaak genoeg zeggen):D

mixer insmeren met echte boter
veel koekjes, chips, cake, oh ja en iedere dag 2 snickers!
(sorry, ik kon het niet laten, interessant onderwerp trouwens)

Back