Inkel MX991 UC33e merge

Tijs

Ouwe rot
Ik heb voor een habbekrats een inkel mx991 mixertje op de kop getikt.

Nu is deze voor audio behoorlijk lofi, maar ik vind hem er erg vet uitzien en het zou een stoere stevige midi controller kunnen worden.
Het idee is dus om mijn plastic broodtrommel UC33 in de Inkel te gaan plaatsten en zo mijn (de)soldeer skills een beetje te kunnen opvijzelen.

De volgende stappen ga ik uitvoeren:
1) Leegruimen inkel bovenste twee rijen pots terugbevestigen met m8 moeren als dummys
2) Desolderen pots en faders UC33en boards in Inkel bevestigen.
3) Pots en faders aan Inkel frontplaat bevestigen met M3 schroefjes voor de faders en M8 moeren voor de pots. Qua openingen in de inkel frontplaat kan dit prima. De faderbanen van de inkel zijn een cm langer; die extra ruimte kan ik mooi gebruiken om de faderschroefjes op te bevestigen zonder dat ik in de plaat hoef te boren.
4) Met flatcables de faders en pots naar het uc33 potboard terug solderen

Het LCD en control board werk ik weg in de inkel aangezien ik daar verder niets mee doe.

Nu vraag ik me af wat voor de Ground connectie het stabielst is.
1) Alle grounds naar de originele potboard pads leiden
2) de grounds op de pots zelf doorlussen.

Maakt dit uit voor de evt storingen (jitter, lengte kabel)? Evt andere tips zijn ook zeer welkom aangezien ik een redelijke noob ben op dit gebied.

Attachments

• IMG_4100.JPG
    IMG_4100.JPG
    33,7 KB · Bekeken: 141
Leuk idee.
De faders en pots in de uc33 werken als spannendelers.
Het maakt dus niet zoveel uit welke pots en faders je gebruikt, zolang ze maar lineair zijn, wellicht dat je de meeste van de inkel kunt hergebruiken

PCB met de pots en faders van de uc33 heeft daarnaast ook nog 4x een 4051.
attachment.php

Wanneer je de pots en faders van de inkel gebruikt kun je ook zelf 4x een 4051 op een stukje gaatjesprint solderen, wellicht makkelijker met bedrading.
Dan gebruik je de pcb met pots en faders van de uc33 helemaal niet.
En als je eenmaal zover bent kun je net zo goed de uc33 helemaal niet gebruiken en de 4x 4051 hangen aan een teensy, heb je meteen midi over usb erbij.
:okdan:

Attachments

• uc33_4051.jpg
    uc33_4051.jpg
    66,3 KB · Bekeken: 117
O sorry, je vraag vergeten te beantwoorden: maakt weinig uit.

En de faders van de Inkel zijn waarschijnlijk niet lineair maar logaritmisch (audio taper)

Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
De pots en faders hergebruiken is niet echt een optie. Ze gaan nogal stroef en varieert heel erg per pot. Hij heeft een zwaar leven achter de rug denk ik :)

Wat wel fijn is om te weten is dat dat pots dus lineair zijn en dat de weerstand waarde dus eigenlijk niet uitmaakt. Dat kon ik nergens terugvinden; wel dat de originele pots 50k zouden moeten zijn.

Wellicht dat ik dan voor de faders en pots toch even alles nieuw bestel bij mouser ipv hergebruik van de UC (die is toch al weer wat jaartjes oud). Allemaal kwaliteits ALPS metaalschacht potmeters en alps supersmooth-lijn faders; zo krijgt de controller naast een betere look ook nog een betere kwaliteit.

Die teensy oplossing gaat even wat te ver voor mijn kennis dus toch maar die UC33 opofferen.

Mocht je de pots van de uc33 lossolderen bedenk dan dat de ground doorloopt door alle pots, wanneer je er 1 uit haalt verbreek je dus ergens een ground.
Weerstand 10k tot 100k lineair is prima.

Thanks, ik zal idd of vanuit 1 ground pad via de pots doorlussen en anders alles 1:1 vanuit het potboard. Dat laatste gaat er wat overzichtelijker uit zien onder het front.

Ik heb nog even gekeken naar die teensy oplossing. Van wat ik lees heeft die teensy 21 analoge inputs welke gemultiplexed zouden kunnen worden dmv 4051's. Elke multiplexer heeft 4 digitale inputs nodig. Er zitten maximaal 34 digitale outputs op de teensy. Dat zou dus betekenen dat je 8 multiplexers zou moeten aan kunnen sturen voor 64 analoge inputs en daarnaast nog 21-8= 13 analoge inputs direct op de teensy overhoudt.

In theorie zou zo'n teensy dus 77 analoge inputs moeten kunnen verwerken. Wellicht nog meer als je 16 kanaals multiplexers gebruikt want deze lijken ook maar 4 digitale select pins nodig te hebben.

Wel zie ik op forums nog weinig concrete voorbeelden van mensen die dit ook echt gedaan hebben en ik zie ook nergens terug of dat ding wel snel genoeg is om dat werkbaar te houden qua latency.
Zou mooi zijn als er zoiets als de teensymonster.cc op de markt was maar dan meteen maximaal gemultiplexed. Dan zou het met enkel wat headers met flatcables naar de pots en wat code aanpassen relatief simpel te fixen zijn. Aan de andere kant is dan de doepfer USB64 ook wel net zo makkelijk (maar wel beperkter).

Ik ga eerst die UC33e maar eens gebruiken, want voordat ik zoiets met die teensy werkend ga krijgen ben ik wel weer een paar weken avondstudie en bouwen verder ben ik bang :). Die UC33 conversie moet wel in een dag of 2 te doen zijn.

Als elke 4051 een eigen analoge input krijgt op een teensy heb je maar 3 digitale uitgangen nodig in totaal! Niet per 4051.
De snelheid is echt gigantisch voor dit soort toepassingen, absoluut geen merkbare latency met midi, al dan niet over usb.
Kijk maar eens op mijn site wat je met een teensy (of arduino) kunt doen:)

Leuke site. Ik zie dat jij ook een UC33 hebt opgeofferd voor een project :)

Gisteren de UC33 uit elkaar gehaald en even een fader en pot desoldeerd. Dat gaat best eenvoudig met een desoldeerpompje en desoldeerlint. Ook de Inkel geopend en 1 channel eruit gehaald.
De faders van de UC zijn net wat korter dan de Inkel en ze kunnen dan ook niet 1 op 1 op de bracket in de inkel geschroeft worden zonder nieuwe schroefgaten te boren.

Op mouser heb ik wel 10k lineair faders gevonden die exact dezelfde schroef verbindingen en afmetingen hebben en die zou ik dus mooi 1-op-1 in de inkel brackets kunnen vastschroeven. Het merk is Alpha, daar heb ik nog nooit van gehoord en weet ook niet of deze fijn aanvoelen.
http://nl.mouser.com/Search/Product...B10Kvirtualkey14860000virtualkey312-9301F-10K
Mocht iemand deze ooit besteld en er ervaring mee hebben dan hoor ik dat graag. Zowiso als iemand tips heeft over een fader die echt heel soepel (weinig weerstand) aanvoelt dan zijn die zeer welkom. Eventueel maak ik dan wel wat extra gaatjes in de bracket om ze te kunnen bevestigen.

De potmeters van de UC zijn nogal sticky en van gammele kwaliteit dus die ga ik zeker niet herbruiken. Hiervoor bestel ik nieuwe die ook mooi aansluiten in de bracket van de inkel. Ook hier zijn tips over soepel solide aanvoelende potmeters zeer welkom.

Aangezien ik nu toch bijna niets van de uc33 herbuik maar enkel het logic en potboard en het netjes desolderen een tijdrovend klusje is, heb ik besloten om toch maar een USB64 van doepfer te bestellen. Wel zo makkelijk met al die flatcables op headers er al bij.
Ook kan ik daarmee elke pot en fader in de inkel vervangen en de volledige mixer dus als controller gebruiken.

Door het mooie modulaire systeem in de inkel en de interne brackets gaan de pots en faders enorm solide vast te komen zitten. Een midicontroller met de bouwkwaliteit van de seventies.

Nu nog een leuke gimmick verzinnen om die twee VU's te herbruiken. Naast de VU's links en rechts komen nog een aantal potmeters om de volledige 64 inputs van de doepfer te benutten. Dat bruggetje is van dun plastic en laat zich makkelijk bewerken.

Attachments

• mx991.jpg
    mx991.jpg
    40,5 KB · Bekeken: 115
Nog een praktische vraag voor het bestellen van de potmeters.

Op het hierboven bijgevoegde fototje zie je rechts de bracket waar twee pots ontbreken. Naast het gat voor de potmeter schacht zit nog een gaatje waarin een pinnetje dat aan de zijkant van het potmetertje valt. Dit is volgens mij om ervoor te zorgen dat de potmeter niet meer kan verschuiven mocht het moertje wat losser gaan zitten.

Op het plaatje zie je dat de pots dus eigenlijk een kwartslag gedraaid zijn tov een recht toe recht aan positie. Dat type potmeters is dus ook te bestellen met verschillende as posities. Mijn ruimtelijk inzicht en technische tekening kennis is dermate beroerd dat ik niet uitgevogeld krijg welk astype de pot nodig heeft om juist in die bracket gemonteerd te worden zodat het op de frontplaat de juiste slag heeft.

Op pagina 2 van de datasheet in de link staan bij shaft position 4 verschillende figuurtjes voor de mogelijke as orientatie.
http://www.mouser.com/ds/2/414/p160-20748.pdf

Mocht er iemand zijn die bekend is met dit soort technische tekeningen en dit kan vertalen naar het as type dat ik nodig heb voor die bracket dan ben ik u zeer erkentelijk.

Wellicht is dat pinnetje helemaal niet nodig, in dat geval hoe zorg je dan dat de potmeter op zijn positie blijft? Het schroefje houdt hem initieel wel tegen maar na een paar keer draaien kan ik me voorstellen dat het wat losser gaat zitten en dat de hele potmeter dan meedraait.

Uiteindelijk juiste pots kunnen vinden.

Vandaag ook twee arduino unos besteld en 8 4067 multiplex boards en een proto breadboard om hier eens mee te experimenteren. Die doepfer usb64 is wel makkelijk maar die arduino lijkt me leuk om wat meer van te weten. Morgen komen ze al binnen en dan ga ik eens beginnen met deze tutorial:
http://www.notesandvolts.com/2016/07/arduino-midi-controller-multiplexers.html
In die tutorial wordt het concept met multiplexers helder uitgelegd. Het code voorbeeld is erg overzichtelijk en flexibel opgezet mbt aantal en soort inputs.

Zou leuk zijn als ik alle 10k pots en faders die in de inkel gaan hiermee kan gaan midificeren.

@GentleG

Je hebt me met jouw antwoord een goede richting gegeven om weer wat nieuws te leren. De Arduinos en breadboard zijn vandaag al binnengekomen.

Dat schematje van de pinout van de UC33e connector komt mij erg goed van pas nu. Ik ga het potentiometer board van die UC even aan de arduino hangen om de performance te meten van die 32 potentiometers in combinatie met die notesandvolts code.
Ik ga de ABC met de 2,3,4 pinnen van het Arduino board connecten.
Ik heb even op een breadboard de layout zo gemaakt zodat ik die connector er zo in kan prikken.
Ideaal test scenario zonder soldeerwerk om te kijken of die Arduino goed genoeg performed met 32 analoge inputs alvorens ik de 4067 boards die nog binnen moeten komen aan elkaar ga solderen.

Laatst gewijzigd:
Afgelopen week wat testen gedaan met de Arduino. Ik heb er 4 * 4067 multiplexers aangehangen en de code zo aangepast dat alle 64 input gescand worden. Aan de laatste input even een pot gehangen om te checken of het doorlinken goed werkt en of de latency bruikbaar is. Met de rest van de inputs op ground is er ook praktisch geen jitter.

De latency is verwaarloosbaar. Erg snelle response in ableton. Waarschijnlijk gaat 96 inputs ook prima werken met nog 2 multiplexers op de de twee vrije analoge pins.

Total damage voor het 'brein' is maar 16 euro (8 euro voor de Uno en 8 euro voor de 4 multiplexers) en en dan heb je nog de optie om er buttons aan te hangen via de digitale input pins en wat multiplexers.

Nu nog even de inkel voorzien van nieuwe potmeters en faders.

Attachments

• IMG_4275.JPG
    IMG_4275.JPG
    88,3 KB · Bekeken: 111
Laatst gewijzigd:
Ben gestaag wat verder gegaan met de Inkel en heb inmiddels ook een Peavey Twelve hundred series onder handen genomen. De peavey heeft twaalf kanalen en een uitgebreidere layout en m.i. nog een gavere vormfactor.

Hier komen uiteindelijk 111 pots/buttons op. Dit kan de Uno net aan.

Ik heb een blogje aangemaakt om de voortgang te beschrijven met wat fotos:

https://vintagemidicontroller.wordpress.com

De Inkel is af! Werkt perfect. Geen latency, en ook geen random midi messages. Echt stabiel.

Het binnenwerk is wat minder mooi geworden dan dat ik gehoopt had doordat ik wat onhandige dingen had gedaan in de soldeer volgorde, maar ik heb er veel van geleerd voor het Peavey Twelve Hundred project.

Bedankt Gentle G voor de gouden tip om het zelf te proberen mbv een microcontroller!

Paar fotootjes.

Binnenkort een filmpje in de maak een stukje reggae/dub thread.

IMG_4433.jpg

Attachments

• IMG_4428.JPG
    IMG_4428.JPG
    135,9 KB · Bekeken: 120
  • IMG_4431.jpg
    IMG_4431.jpg
    31,9 KB · Bekeken: 119
Back