De eerste keer...van niks naar gigs

KatieMusic

"Why! ..."
Je hebt eindelijk je nummers op orde en alles klinkt hot op je zolder. Wie heeft wel eens overwogen - of heeft dit gedaan - om dit live voor publiek ten gehore te brengen?
En dan solo, zoals die muzikant in de twee video's hierna! Of zal dit altijd wel een droom voor je blijven?

Ooit - lang geleden - zag ik voor het eerst iemand dit doen op de kade in Saint-Tropez. Ik had al een synthesizer, maar toen dacht ik echt van wauw!!!

Herken je dit? Of moet je hier helemaal niet aan denken (en laat je ook liever je analoge bakkies - veilig en droog - thuis/in de studio staan)?

En over de video's:
Wat vind je van zijn speeltechniek, de gebruikte (analoge) apparatuur, enz.

De eerste video bij 3:37: Is dat 'toevallig' een Korg Poly-61 waar hij dan op speelt?

Het kan aan mij liggen maar speelt hij daar nu een gedetunede unison saw met korte decay op een juno 60 in het tweede filmpje? Een oude juno als midi key gebruiken wordt lastig. En het filter gaat vanzelf open over verloop van tijd? Of is dat een tweede synth die gestapeld is en aan een sequencer hangt. Weet niet goed wat ik van het tweede filmpje moet denken, in het eerste filmpje lijkt hij erg goed te kunnen spelen.

Ik heb in het verleden wel eens opgetreden en dit jaar ga ik ook weer een paar keer live. Sommige sets worden alleen met de modular, andere sets doe ik met een paar elektron bakken + modular. Is heel leuk om te doen maar ook wel beetje spannend :)
Het is vaak een combinatie van voorgeprogrammeerde patterns / patches met live tweaks maar ook live dingen inspelen (zowel percussie als melodie). Er gaan hoe dan ook een aantal dingen fout maar dat is ook een beetje de charme van een liveset en hoe je dat oplost, anders kan je net zo goed een cd/mp3/plaat op zetten denk ik

Lijkt me wel geinig om te doen, maar in het geval van het eerste filmpje zou ik de synths toch op die manier proberen te plaatsen dat ik nooit eentje tegelijkertijd voor en achter mij moet bespelen :) Krijg maar eens een kramp op dat moment...

Kebu kan heel goed live spelen. Hij legt ook op diverse plaatsen online uit hoe zijn setup in elkaar zit, welke automation hij links en rechts gebruikt.

Zelf kan ik niet live spelen. Zodra iemand meeluistert speel ik al half zo goed als wanneer ik alleen ben.

Er klopt iets niet in het eerste filmpje op 1:55 en verder ... ik weet niet of het echt live is. Kan ook de montage zijn ...
Spelen kan de man wél hoor, dat zie je in genoeg andere filmpjes.

Ik zit met hetzelfde idee als de TS en heb mijn synths nu in de studio zo opgebouwd dat ik in principe hetzelfde live kan doen, zonder backingtrack if need be: DAW enkel als MIDI-sequencer, incl. automation, program changes, ...

De liveset zal er dan uit bestaan te kiezen welke bass, pads, leads ik op welk moment wil spelen, denk ik.
Maar ik huiver ook bij de gedachte om 10 synths te verslepen naar de eerste de beste locatie, hoor :)

Ik zou wel live willen, maar dan als duo of trio. Zeker met computers gaat er geheid iets fout en dan kan je elkaar goed opvangen. Bovendien kan je dan een goede taakverdeling maken zodat je maar op een paar dingen hoeft te letten en niet verstrikt raakt in al je gear...

In Eindhoven hebben we Geluidsdrug waar we om de 2 weken op donderdag samenkomen om te jammen. (over bescheiden PA).

Een ideaal opstapje naar optredens en contacten binnen het wereldje.

Gratis en iedereen is welkom!

Ervaring is niet nodig, dat krijg je daar wel. ;)

https://www.facebook.com/groups/369207076814515/

Het is heel leuk om te doen en spannend, helemaal de eerste keer. Nu ik het een paar keer gedaan heb gaat het wel met de spanning. En als het goed loopt en je hebt een leuk publiek, dan is het fantastisch! Ook kan het heel erg tegenvallen, als er bijna niemand op een feest is, of als het geluid zo kut is op de plek waar je staat dwt je niet meer hoort wat je aan het doen bent. Die dingen horen er ook bij

En als het goed loopt en je hebt een leuk publiek, dan is het fantastisch!
Ja idd, en bijv. zoals op een YouTube filmpje dat ik tegen kwam...bij ongeveer 2:30 begint het feestje. Entertainment...je publiek erbij betrekken is wel een kunst op zich (en moet je ook durven te doen).

Ik wil even dit topic aanhalen om even iets voor te leggen:

Ik ben momenteel bezig om muziek te "schrijven/componeren/produceren". Produceren is een duur wordt want alles maak ik live. Mijn rig bestaat uit een MPC, een microkorg en een microbrute. Wellicht komt daar binenkort nog een synth bij.

Mijn idee is om synthesizers zoveel mogelijk als "live" te benaderen en dat lukt aardig, ik speel zelf al in een (gitaar/rock) band en nu wil ook elektronische muziek live op kunnen voeren.

Nu loop ik hier tegen een probleem aan:

Ik woon in Amsterdam en hier is het relatief makkelijk om een podium(pje) te vinden vooor een rockband(je), pretty much ergens voor opgeven of een kroeg mailen. Ik weet echter niet waar ik zal moeten beginnen om een een "techno/elektronica" setup naar een podium te krijgen. Wat zijn de podia waar daar publiek voor is. Heeft iemand hier ervaring mee?

Back