Volumeverschil voices

MVMNT

Stamgast
Al wat er aan mijn JX-8P te calibreren valt en daarin is de service manual vrij duidelijk: per voice de trimmer aanpassen zodat ik voor de middelste A noot het hoogste volume meet (met de test preset ingesteld).

Zo gezegd zo gedaan - voor iedere voice was er een duidelijke piek waarop ik hem heb ingesteld.

Ik merkte echter dat de ene voice eenvoudigweg wat stiller is dan de anderer, is dit op te lossen?
Ik ben een keer een JX-8P tegengekomen die gerecapped was (incl mainboard) dus daar zit ik ook aan te denken..

Ben een keer een JX-8P tegengekomen die gerecapped was (incl mainboard) dus daar zit ik ook aan te denken..

Recappen (compleet en niet alleen de voeding) ia altijd verstandig, condensators van 30 jaar en ouder zijn sowieso niet meer te vertrouwen!
Of dit het voice probleem met verschil van volume verhelpen kan is nog maar de vraag.

Nu ben ik geen held in de elektronica, maar ik zou maar niet al te stellig geloven dat enkel recappen per definitie de voices terug even luid maakt als die nu niet even luid te calibreren zijn. Heb je heel de boel straks netjes blind gerecapped en 1 slechte soldeerverbinding overgeslaan waardoor een opamp zijn versterkingsfactor afwijkt, sta je nog nergens. Problemen gericht oplossen is misschien geen gek idee.

Nu ben ik geen held in de elektronica, maar ik zou maar niet al te stellig geloven dat enkel recappen per definitie de voices terug even luid maakt als die nu niet even luid te calibreren zijn. Heb je heel de boel straks netjes blind gerecapped en 1 slechte soldeerverbinding overgeslaan waardoor een opamp zijn versterkingsfactor afwijkt, sta je nog nergens. Problemen gericht oplossen is misschien geen gek idee.

+1

Don't fix it if it ain't broke... Beter eerst het probleem zelf zoeken.

Inderdaad, maar als ik nou eens begin met enkel en alleen de voices, weet ik het vlug.
Ik heb nog maar twee weken geleden de power supply ook volledig heropgebouwd. Het ging in dat geval dan wel om een kapotte gelijkrichter, maar aangezien de rest even oud is, sta ik binnenkort misschien weer voor verassingen.

Dus als preventieve maatregel & bezigheidstherapie zal ik het toch maar eens proberen. 30 jaar nieuwere condensatoren zullen op zijn minst even goed hun werk doen.

Deze thread heeft mij ook heel benieuwd gemaakt.. er zijn doorheen de jaren blijkbaar verschillende opamps gebruikt voor de voices. In de mijne zijn het de Sharp 4458's, maar de JRC's zouden meer karakter hebben.. Die ga ik ook meteen mee bestellen.
http://www.harmonycentral.com/forum/forum/Keyboards/acapella-18/346178-

Is er iemand die misschien een volledige parts list van de JX-8P heeft vooraleer ik de mijne moet openen? :halleluja

'recappen' lijkt een soort modieus toverwoord van de laatste jaren, zomaar roepen dat een probleem op te lossen is door condensatoren te vervangen is natuurlijk onzinnig. Dat is net zoiets als "m'n auto heeft wat kuren. Moet je je banden vervangen dan is het opgelost".

Beter is het daadwerkelijke probleem op te sporen. Het kan inderdaad een condensator zijn, maar lang niet elke elco gaat stuk na zoveel jaar. Wellicht is de calibratieprocedure niet helemaal correct uitgevoerd?

Ik zet ook in op de calibratieprocedure
Had je een scoop erbij of heb je het op gehoor gedaan en als dat laatste waarover monitor je dan ?

Uiteraard begon ik aan de calibratie met scope erbij, niet op het gehoor. Calibratie was wel degelijk nodig omdat ik merkte dat de cutoff afweek per voice. De procedure is vrij eenvoudig: het programmeren van de testpatch: één DCO met square wave met de filter cutoff naar beneden gebracht en aanzienlijk wat resonance. Vervolgens de A noot boven de Middle C spelen en per voice de fijnregelaar bedienen zodat de output het luidste is (wellicht daar waar de resonance piek overlapt met pitch van de noot)
Zie manual pagina 10: http://manuals.fdiskc.com/flat/Roland JX-8P & PG-800 Service Manual.pdf

Voor iedere voice was er een punt waarop het volume het hoogste was. Als ik te ver draaide, ging dit duidelijk weer naar beneden.

Ookal had ik voor iedere voice de "sweet spot" gevonden, toch lag deze piek voor twee voices duidelijk ietsje lager dan de andere. Ok, het is en blijft analoog spul en misschien had ik het nooit opgemerkt als ik het niet gezien had. Maar nu hoor ik het wél :P

(kan het kloppen dat met "Middle C", de Midi note 60 bedoeld wordt en dat die op het JX-8P keyboard eerder links ligt? Dit was me niet helemaal duidelijk uit de service manual. Een octave shift functie heeft die voor zover ik weet niet. Wanneer ik de A speelde die ongeveer in het midden lag, maakte de fijnregeling weinig verschil dus heb ik hem maar een octaaf lager genomen)

Zij ik dat nou niet ook :?

Je laatste post was:
Alleen recappen, meer lijkt me niet nodig.
Misschien nog calibreren!

Ik lees daar toch nogal heel letterlijk dat volgens jou je recap stokpaardje de oplossing van het probleem was.

Als ik de laatste 20 elektronicaproblemen in dit huis voor de geest haal, waren er 2 veroorzaakt door condensatoren en al de rest niet. Slechte soldeerverbindingen, rotte schakelaars, kapotte spanningsregelaar, vuil relais, kapotte opamp... Statistisch gezien zullen er meer condensatoren stuk gaan dan bv opamps, maar gericht zoeken naar het probleem blijft gewoon de beste manier om een probleem te begrijpen en op te lossen.

.. en dat terwijl ik het technische even aan de kant wou schuiven en weer volop muziek gaan maken :P

Puur en alleen de elco's of ook polyfilms / ceramisch?

Je laatste post was:

Ik lees daar toch nogal heel letterlijk dat volgens jou je recap stokpaardje de oplossing van het probleem was.

Dat was naar aanleiding van de vraag van MVMNT, zie hierboven.
Ik heb nog nooit beweerd dat recappen problemen elders zou kunnen verhelpen of kunnen oplossen.
Niet de feiten verdraaien, ik zeg WEL dat preventief recappen (geheel) een hoop (toekomstige) problemen kan voorkomen, niet meer en niet minder.
Heb op dit monent 6 synths waar GEHEEL NIETS aan mankeert bij Mark Cox liggen om te recappen, de laatste exemplaren, dan heb ik al mijn 18 synths/drumscomputers prefentief gerecapt en ziet hij me hopelijk de komende jaren niet weer.

MVMNT is degene met de kapotte JX8P en hij vroeg welke types condensatoren hij dan moest vervangen bij het recappen, daar heb je met "alleen recappen, meer lijkt me niet nodig" nog geen antwoord op gegeven. Vond hij duidelijk ook, want hij heeft de vraag subtiel herhaald.
Wellicht kan een nieuwe calibratie geen kwaad na het recappen, maar dan nog: enkel de Electrolytische condensatoren ("elco's") vervangen of ook de ceramische en polyfilm caps?

ALS ende INDIEN je zou gaan recappen ligt de focus normaal gezien op (de meeste) elco's en afhankelijk van persoon en apparaat soms ook de tantaaltjes. Keramische en poly film laat je in de regel gewoon zitten want die gaan niet zo stuk of van waarde verlopen met de jaren.

MAAR ik ben nog steeds geen fan van blind een apparaat dat al dan niet een probleem vertoont integraal te gaan recappen. Niet dat het kwaad kan, als de vervangers slim gekozen zijn (betere specs is niet altijd beter resultaat). Het is gewoon giga onnodig op veel plaatsen. Misschien een voeding die bij slechte condensatoren schade zou kunnen veroorzaken, verder geloof ik het allemaal wel. Van alle synths die ik gehad heb was er geen enkele recapped en heeft er geen enkele een probleem met condensatoren gegeven. De enige problemen op condensatorvlak die ik ooit gehad heb:
-een seventies Technics amp met de beruchte paarse Matsushita's (die eten graag hun eigen pootjes op). Dit specifieke model elco kan je misschien maar best overal preventief vervangen, dit is een gekend probleem. In deze versterker waren er 20 zwaar stuk. Ding werkte nog steeds, schade op de elco's zelf na: noppes
-een tuner van 1980 waar 1 van de als koppelcondensator gebruikte elco's niet meer geleidde. Vervolgschade: noppes.

Enfin, ieder doet wat hij wil maar in mijn eigen geschiedenis had alles preventief recappen dus geen enkele vervolgschade voorkomen en 18 op de 20 defecten niet kunnen voorkomen. Dan weet ik voor mezelf wel waar ik mijn geld (niet) in stop.

Daarom dat ik dus voor MVMNT aanraden om eerst te focussen op het oplossen van het feitelijke probleem. Kar en paard in juiste volgorde, kanonskogel en vlieg, en dies meer. Als de oorzaak van dat probleem dan een kapotte condensator blijkt te zijn, is dat een goed argument om deze synth dan misschien wél verder preventief te gaan recappen.

Bij het afregelen van de voices dienen ook de parameters van het VCF goed afgeregeld te zijn. Dus frequentie, en de breedte ervan (KB tracking) en de Resonantie. Een volumeverschil kan anders ook ontstaan, afgezien nog van het feit dat de filters niet consistent klinken in de polyfonie bij niet goed afgeregeld.

Recappen moet je niet als wondermiddel proberen in te zetten. Zelfs de PSU is bij menig Roland synth uit die tijd niet nodig.

marcmarc - bij de calibratie procedure wordt beschreven hoe de patch ingesteld moet worden. Daarbij wordt keyboard tracking op 0 ingesteld, de waarde voor resonance en cutoff tellen uiteraard ook voor iedere voice. En zoals ik zei heb ik de PSU al moeten rebuilden.

Nicolas - ik denk dat ik met 50€ al ver zit met deftige Panasonic's

Maar jullie reacties geven wel wat inzicht, misschien ben ik teveel digitale perfectie gewend :) eerst wat muziek beginnen maken met mn aanwinst

Een analoge synth gaat je geen digitale perfectie geven, maar de voices zouden toch wel enigszins even luid moeten zijn. Hoorbare volumeverschillen horen er niet in.

@MVMNT: wat je lijkt te beweren is dat bij het calibreren alles ok is maar vervolgens bij het bespelen weer niet.
Als je naar het schema kijkt zijn er genoeg mogelijkheden om met een scoop te meten waar de voices zitten met een andere amplitude. Te beginnen bij wat er bij het filter in komt. Vervolgens wat er uit komt.
Zie je een verschil, dan meet je de CV waarden op het VCF/VCA.
Het kan zijn dat er anders geschakeld wordt bij de callibratie. Er zitten een hoop elektronische schakelaars en een stel transitoren. Daar kan iets fout zitten.

En uhhh: hoe zit het met de velocity?

Back