MVMNT is degene met de kapotte JX8P en hij vroeg welke types condensatoren hij dan moest vervangen bij het recappen, daar heb je met "alleen recappen, meer lijkt me niet nodig" nog geen antwoord op gegeven. Vond hij duidelijk ook, want hij heeft de vraag subtiel herhaald.
Wellicht kan een nieuwe calibratie geen kwaad na het recappen, maar dan nog: enkel de Electrolytische condensatoren ("elco's") vervangen of ook de ceramische en polyfilm caps?
ALS ende INDIEN je zou gaan recappen ligt de focus normaal gezien op (de meeste) elco's en afhankelijk van persoon en apparaat soms ook de tantaaltjes. Keramische en poly film laat je in de regel gewoon zitten want die gaan niet zo stuk of van waarde verlopen met de jaren.
MAAR ik ben nog steeds geen fan van blind een apparaat dat al dan niet een probleem vertoont integraal te gaan recappen. Niet dat het kwaad kan, als de vervangers slim gekozen zijn (betere specs is niet altijd beter resultaat). Het is gewoon giga onnodig op veel plaatsen. Misschien een voeding die bij slechte condensatoren schade zou kunnen veroorzaken, verder geloof ik het allemaal wel. Van alle synths die ik gehad heb was er geen enkele recapped en heeft er geen enkele een probleem met condensatoren gegeven. De enige problemen op condensatorvlak die ik ooit gehad heb:
-een seventies Technics amp met de beruchte paarse Matsushita's (die eten graag hun eigen pootjes op). Dit specifieke model elco kan je misschien maar best overal preventief vervangen, dit is een gekend probleem. In deze versterker waren er 20 zwaar stuk. Ding werkte nog steeds, schade op de elco's zelf na: noppes
-een tuner van 1980 waar 1 van de als koppelcondensator gebruikte elco's niet meer geleidde. Vervolgschade: noppes.
Enfin, ieder doet wat hij wil maar in mijn eigen geschiedenis had alles preventief recappen dus geen enkele vervolgschade voorkomen en 18 op de 20 defecten niet kunnen voorkomen. Dan weet ik voor mezelf wel waar ik mijn geld (niet) in stop.
Daarom dat ik dus voor MVMNT aanraden om eerst te focussen op het oplossen van het feitelijke probleem. Kar en paard in juiste volgorde, kanonskogel en vlieg, en dies meer. Als de oorzaak van dat probleem dan een kapotte condensator blijkt te zijn, is dat een goed argument om deze synth dan misschien wél verder preventief te gaan recappen.