Robotstem LFO, software? Atari?

OnAcid

Slager van Schiedam
Op mijn allereerste houseteep stond een nummer waarop met een robotstem iets werd gezegd in de trant van: "Love is limited for us, but we are love? true". Maakt verder niet echt uit...Maar als iemand toevallig de titel weet van dit nummer?

Ik was net even op de microsite van de nieuwe LFO cd en hoor ik daar precies dezelfde robotstem als 10 jaar geleden...
Check: http://www.warprecords.com/lfo/ en dan "freak".

Het kan een sample zijn, maar waar is dan het origineel mee gemaakt? Ik heb eens gelezen dat er voor de Atari ST al voice softeware zou zijn geweest. Ik neem aan dat het zou iets moet zijn, het lijkt niet echt op een vocoder.
Iemand een idee? Het is namelijk een beetje jeugdsentiment. :)

Re: Robotstem LFO, software? Atari?

Origineel geplaatst door OnAcid
(...)het lijkt niet echt op een vocoder (...)
Nee, niet echt. Maar het lijkt ook niet echt op een kunstmatige stem. Eigenlijk... klinkt als iemand die een computer nadoet met wat effect er overheen.

Zou het zo simple zijn? :eureka:

Haha, dat is leuk zo een emulator! Ik herken ook meteen die text-to-speech van ouwe platen! haha.. Humanoid bv.

Arv

Yeah

Yeah

Het komt aardig in de richting!

Wel cool trouwens. :)

Origineel geplaatst door Arv
Haha, dat is leuk zo een emulator! Ik herken ook meteen die text-to-speech van ouwe platen! haha.. Humanoid bv.

Arv

neneneeneneeeeee....de samples van humanoid kwamen van een arcade-gamekast ;)

Weet jij zeker of dat niet dezelfde software was? ;)
Atari heeft die kast gemaakt?
Of het was gewoon een 8 of 4 bit sample of zo.

Maar misschien wel leuk om even stil te staan bij de ontwikkeling van de spraaksynthese.

ST speech een van de eerste freeware (op de Amiga smooth talker) spraak synthese programma's.
Het maakt gebruik van gesampelde fonetische klanken.
Dat kun je wel merken door een speciale fonetische mode.

Het leuk is dat Kurzweil hier al veel eerder mee was begonnen te onderzoeken en eigenlijk deze engine ontwikkeld heeft (samen met uni's enzo dacht ik). Die heeft het bedacht om elektronische apparaten te kunnen voorzien van spraakmodules.

Zo is er bijv een calculator (kleuter stylie) waar dat ook in zit (en ook in veel platen gebruikt is).
Tegenwoordig zit het in heel veel apparaten. Gewoon gebakken op een chippie en is heel makkelijk te programmeren.

Eigenlijk is het dan ook een hele aparte vorm van synthese omdat het fonetisch opgebouwd is wel wat weg heeft van een wavetable synth of een rompler maar ook in staat is formanten na te bootsen.

Origineel geplaatst door fuse
Weet jij zeker of dat niet dezelfde software was? ;)
Atari heeft die kast gemaakt?

Die Humanoid sample komt inderdaad van een arcade kast, nl 'Gorf'. Deze is gemaakt door Bally Midway en Atari zat daar voor niets tussen.

Dit neemt niet weg dat je zo'n stem niet kan emuleren met sommige van die ATARI/C64/Amiga Text-to-Speech programmaatjes natuurlijk.

Origineel geplaatst door olafmol
neneneeneneeeeee....de samples van humanoid kwamen van een arcade-gamekast ;)

Wat is het verschil? In de meeste ouwde Arcade-kassen zaten dezelfde soundchips (Yamaha YM, SID, ea...) als op die ouwde computers.
Het principe is hetzelfde : een stem-achtig geluid genereren met een goedkope sound-chip.

Maar persoonlijk denk ik toch dat m'n in ouwde techno & rave-platen het STSpeech-programmaatje gebruikt heeft. Aangezien in die tijd vooral Atari gebruikt werd in studios en STSpeech op bijna elke public-domain-shareware-freeware-whatever-floppytjes stond, is dit zelfs vrij waarschijnlijk.

Wat weet jij daar nou van man!

Samplen van de echte vintage game kasten is veel beter.
Da't geluid is echt en rauw.

Hoezo, sarcastisch bedoeld? :)

Ligt die niet ergens in een ziekenhuisbed dood te gaan of zo?

(klinkt hard, maar die ziekte die hij heeft is niet mals)

Origineel geplaatst door fuse
Ligt die niet ergens in een ziekenhuisbed dood te gaan of zo?

(klinkt hard, maar die ziekte die hij heeft is niet mals)

oww dat wist ik nie

Spierziekte had ie toch?

dat stemmetje van lfo ("el ef oh") is gemaakt met een of ander speelgoed stem-apparaatje (louter speelgoed ja). de hele track is gemaakt met een of andere cheapo sampler en dus dat stemmachientje... heb ik ooit eens gelezen ergens, alleen ik weet niet meer waar of hoe dat apparaat heette...

overigens herken ik u96 - das boot in het geluid uit die emulator :D mega...
edit: he verrek, dat staat er ook :stupid

Origineel geplaatst door cadra
dat stemmetje van lfo ("el ef oh") is gemaakt met een of ander speelgoed stem-apparaatje (louter speelgoed ja). de hele track is gemaakt met een of andere cheapo sampler en dus dat stemmachientje... heb ik ooit eens gelezen ergens, alleen ik weet niet meer waar of hoe dat apparaat heette...

Zo'n speelgoed ding heeft Dob thuis, kheb ook begrepen dat hij hem heeft gemod, lol.

Nou daar geloof ik nix van want ik herken toch echt hele mooie synth pads etc. Dus het klinkt me een beetje als broodje aap verhaal.. Of je moet meer bewijs hebben ;)

ja eh, ik heb het niet bedacht... maar volgens mij zijn die pads gewoon ook gesampled, dus ok, laten we het houden op een "relatief eenvoudige sampler" en een bizarro voice-o-matic device ;)

trouwens heb jij het volgens mij over de "leeds warehouse remix", met die pads en alles... das ook meteen de enige versie die ik ken, maar ik weet dus niet of dat echt de oorspronkelijke is :confused:

voor mijn tijd he ;)

Speak & Spell Texas instruments
Jongens toch !

Ja, dat " El EF O" is inderdaad een Speak & Spell, maar je moet die link uit m'n eerste post maar eens beluisteren. Dat is andere koek.
Die Atari speech software komt trouwens aardig in de buurt, maar is het toch net niet.

Back