Hoe componeren jullie?

Classic survivorship bias die Phillip Glass quote (als hij dat inderdaad gezegd heeft).
Dat zou zo zijn als de uitspraak "You practice and you'll be good" zou zijn. Maar iedereen wordt beter door te oefenen. Ongeacht op welk niveau je zit.

Tja en toch,
deze topic gaat over componeren.
dat je door regeltjes leren of door iets vaak doen een beter componist wordt is een drogreden.

juist door het loslaten van wat anderen je opdro(i)ngen heb je meer kans dat je echt komt tot wat je je eigen ding doen zou kunnen noemen.
ik denk dat je meer hebt aan het zoveel mogelijk dingen luisteren van anderen, en vooral ook erover communiceren en je eigen ontwikkeling koesteren.

Maar wanneer je de drive hebt om veel te oefenen en je muziek theorie eigen te maken en je maakt in je studio mooie muziek dan is dat natuurlijk ook prima.
Door zo veel mogelijk naar anderen te luisteren raken de meeste muzikanten ook beïnvloed. Dat wijst de dagelijkse praktijk uit.
Er zijn maar weinig mensen die echt authentiek zijn in het maken van muziek. En in die kleine groep zitten zowel mensen met een gedegen muziekopleiding als mensen die het zichzelf hebben aangeleerd.
In beide gevallen waren het talent en de authenticiteit al aanwezig.

Ik probeer wel niet te hard te rekenen op reeds aanwezig talent. Je merkt wel dat de ene persoon veel sneller en verder vordert door te oefenen dan de andere. Ik beschouw talent dus eerder als de mate waarin je oefeningen tot resultaat leiden (absoluut en relatief) en niet zozeer als het spontaan aanwezig zijn van die vaardigheid. Kwestie van de decennia harde oefening van zelfs de meest getalenteerden niet te negeren.

Ik hoor in fantasie altijd van alles (melodieën, akkoorden, geluiden) als ik iets maak. Dat probeer ik zsm te realiseren.. soms met eerder gemaakte grooves (voor een ritme).. het is verassend hoe sommige elementen soms samen voor een bepaalde chemie kunnen zorgen.. maar het meeste neem ik in het moment op. Soms verbeter ik thema's naarmate ik ze wat heb laten rusten en keuzes niet vind kunnen.. soms gooi thema's compleet weg en bedenk weer wat nieuws..
Wat betreft de invloeden?? Ik heb heel veel naar Disco geluisterd en wil eigenlijk House maken.. Maar er hangt altijd een soort Discovibe in de dingen die ik maak.. Dus eigenlijk ja en nee.. wat betreft de invloeden.. :D En ik luister onlangs echt megaveel EDM/house/progressive.

Ik vond dit topic wel verassend.. Compositie bedenken op sax-riffje.. wie doet er mee?

Laatst gewijzigd:
Om iets te componeren gebruik ik vier manieren.
1 Onbewust daar heb ik geen bestuur over. Vaak een enkele intonatie van een stukje tekst hoe die normaal uitgesproken wordt in welke toon.
2 Programeerhulp musicmaker heb ik wel eens gebruikt. Met die blokjes kun je wat opbouwen wat deels een ander al heeft verzonnen. jaren 90`
3 Drie akkoorden (majeur) waarbij ik wat fantaseer en accentueer van de tonen / noten die daar in voor komen. Dit werkt voor mij het best.
4 Willekeur / random aan knopjes draaien midi of klank en kijken if er iets leuks uit komt. Meestal is het maar kort.

1. Begin meestal met wat aanklooien tot ik een aardige melodielijn heb.
2. Dan bekijken wat voor soort sequences en ritmes ik ga gebruiken.
3. Dan de orkestpartijen - strings en koren - uitzoeken
4. Bij het opnemen is het 25% voorbereid en 75& improvisatie.

Hola.
Niet nadenken.
Bij een schilder ontstaat het schilderij ook vaak anders.
Dat gebeurt ook met muziek.
Ineens is het iets anders dan je dacht .
Dus vooral met een leeg hoofd gaan werken.

Groeten van andreos.

Ik begin vaak met een akkoordenprgrogressie. Daar begin ik aan te sleutelen totdat er iets ontstaat wat ik leuk vind. Dan leg ik het even weg om mijn hoofd leeg te maken en mijn oren te resetten. Dag later werk ik er weer aan en hoor dan vaak weer anderen dingen erin die ik moet doen. Dit herhaalt zich enkele keren. Soms, zoals bij mijn laatste track, is na de tweede stap het nummer al klaar, voor mijn gevoel.

Ik gebruik in Ableton vaak een melodic sequencer en dan neem ik het 1 en ander op en kijk wat bruikbaar is of ik begin met de melody en akkoorden en ga vanuit daar verder. Vaak begin ik ook met een drone en een kick om de mood van de track te voelen.,

Ik doe het denk ik nogal onorthodox. Met hardware dat geluid maakt en ook een of andere sewuencer aan boord heeft maak ik honderden, mss wel duizenden loops, melodieën, geluiden, etc. Als iets blijft hangen, is het denken denken totdat ik weet hoe ik het ga uitwerken. En dat gebeurt met een computer. Een blank canvas op de computer gebruik ik zelden, tenzij om akkoordenprogressies uit te proberen / te oefenen(piano roll want spelen kan ik niet :) )

Als ik het op een andere manier doe, zoals vroeger, blijf ik eindeloos prutsen aan dingen die uiteindelijk weggegooid worden

Laatst gewijzigd:
Back