Welke mixer ?

dione

hardkoor
Heren,

Ik ben op zoek naar een nieuwe mengtafel....ik ben zwaar aan het twijfelen of ik een digitale of analoge moet aanschaffen....
Ik heb nu een Behringer MX8000,ik zou graag meer aux sends en sub outs willen hebben,dit i.v.m. de vele (analoge) randapparatuur/fx/distortions....en natuurlijk betere kwaliteit...

Qua analoge tafels heb ik al wat gehoord over de Soundtracs Topaz en Tascam tafels,wie heeft hier ervaringen mee en zou me wat meer kunnen vertellen ? Of heeft iemand andere aanbevelingen ?

Qua digitaal : Behringer DDX,Tascam DM 24,Spirit 328,Yamaha 02R....ze hebben allemaal te weinig analoge in/outs naar mijn smaak,maar wat zijn jullie meningen over de onderlinge kwaliteitsverhoudingen en mogelijkheden ?
( 2 van die tafels in cascade is eventueel ook 'n optie,gezien de huidige prijzen...) of moet ik doorsparen voor een Mackie D8B ?
Ook heb ik mijn twijfels over digitale tafels omdat ik mijn PC alleen als sequencer gebruik,wel ben ik van plan ooit een nieuwe PC aan te schaffen voor muziek....

O ja,ik maak Hardcore,hiervoor overstuur ik vaak,maar dat hoeft niet persé op de tafel te gebeuren,daarvoor heb ik ook andere mogelijkheden...maar die zou ik wel graag kunnen aansluiten via sub outs of aux sends....

Op het net is veel te vinden maar zelden worden de verschillende tafels met elkaar vergeleken,helaas...

Om ff duidelijk te maken waarom ik veel aux/subs nodig heb,ff m'n gearlist :
Alesis andromeda,Access Virus,Novation Nova,E-Mu E4xt,Machinedrum,Drumstation,Tr-909,Korg MS-10...
Tc M-One,Fireworx,Voiceworx,Sherman Filterbank,Lexicon MPX-100,Ensoniq DP/4 en DP/2,Distortion en Chorus pedaal...
Focusrite Compounder & Mixmaster,Behringer Composer,Denoiser en Multicom,Alesis Quadraverb,Presonus compressor...
Behringer UB 1622fx mixer,Digitech Talker...

verder gebruik ik m'n mixer als een soort van extra instrument,ik maak veel gebruik van routing-mogelijkheden en dergelijke...

Laatst gewijzigd:
Hmmm..

Wat is er mis met een Mackie SR 24-4 ?

Hele cleane sound en 6 auxen..

Ik zou gaan voor een tweedehands analoge 32 inputs tafel mt veel effect-returns. Spirit of Tascam (zie ander thread over M3500) zijn goede tafels. Ik hoor de laatste tijd dat de digitale tafels toch wel eens storingen geven, voor een echte hardcore stamper lijkt me dat geen aanbeveling :D

Dat we hier weer een analoog vs digitaal mixer thread discussie krijgen laat ik ff links liggen.

Storingen in digitale mixers weet ik alleen van een D8B die vooral in het begin veel gezeik opleverde en een kwestie van bedrading van de 01v die simpel met een krimpkousje op te lossen is. Maar hiernaast ken ik GEEN enkele andere issue met digitale mixers.

Maar denk dat je met een 8 bus analoge tafel wel tevreden zal zijn.

Origineel geplaatst door Bass
Hmmm..

Wat is er mis met een Mackie SR 24-4 ?

Hele cleane sound en 6 auxen..

M'n MX8000 heeft 6 auxen,8 subs ( met inserts ) en 48 inputs ( waarvan 24 met inserts en direct outs ) met 6 aux returns...en verder 4-voudige EQ met 2 parametrische mids....een Mackie SR 24-4 zou dus niet echt een vooruitgang zijn....

De vraag is alleen: gebruik je al die kanalen ook echt, anders kun je toch ook met patch bays af (zoals je in veel studio's ziet) ?

Ik kan me niet voorstellen dat je alle 24 / 32 kanalen ook echt gebruikt, of wel ?

Want een mackie tafel is zo ie zo een enorme vooruitgang op de behringer die je nu hebt !

Origineel geplaatst door C-Code
De vraag is alleen: gebruik je al die kanalen ook echt, anders kun je toch ook met patch bays af (zoals je in veel studio's ziet) ?

Ik kan me niet voorstellen dat je alle 24 / 32 kanalen ook echt gebruikt, of wel ?

Want een mackie tafel is zo ie zo een enorme vooruitgang op de behringer die je nu hebt !

Ik gebruik een hele hoop kanalen....patchbays zijn wel een optie,Mackie niet ( ik heb al vaker met Mackies gewerkt,ben niet zo te spreken over de prijs/kwaliteitsverhouding,vooral niet de routing-mogelijkheden,maar dat is een andere discussie...)

Dus je zoekt eigenlijk een tafel met meer dan 48 kanalen ?
Dat wordt een dure grap. Zijn er buiten de hele grote (SSL,Neve e.d.)
wel analoge tafels met zoveel kanalen ?

Zo'n lekkere Tascam inline tafel is gewoon de bom. Volgens mij heb je met een M3500 dus gewoon 32 kanalen en 32 subkanalen tot je beschikking. Dat tikt best aan. Een mogelijk alternatief zijn de Allen & Heath tafels, maar dat zijn de laatste tijd toch vooral grote live mixers volgens mij.

Ik heb zelf een M2600MKII op de kop getikt (als nieuw), maar die komt er nog aan. Als ruimte een probleem is zou je eventueel nog kunnen kijken naar een M1600. Lekker compact, maar de precieze mogelijkheden ken ik niet.

Anyhow, ja gaat echt schrikken van de klankverbetering van een MX8000 naar zo'n kwaliteitstafel van Tascam, Soundcraft of A&H...

Hier de M3500 man :P inderdaad een groot verschil met Behringer ....

M'n Tascam heeft 32 kanalen met eq en aux sends + 32 inputs (met kleine fader en pan) + 8 subgroepbussen met 2x direkt uit per bus en meer dan genoeg routing mogelijkheden. Volgens mij groter dus als je MX 8000 en zeker 200% beter qua klank en duurzaamheid. Foto's zijn toegevoegd in M3500 tread:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=20367

voordeel van de MX8000 is dat ie rechtop kan staan,hier bespaar ik veel ruimte mee...

die Tascam tafels zijn errug groot,maar lijken toch idd. een goede optie...

Tascam kan ook makkelijk rechtop staan, maar zorg wel voor een hele stevig tafel en een goeie achterwand.
Nadeel van de M3500 t.o.v. de MX8000 is dat alle inputs er horizontaal ingaan aan de achterkant, dus niet verticaal ....

okee....heeft iemand ervaring met bijv. Spirit LX7 of de Yamaha mixers ?

LX7 is een leuke tafel, maar alleen al qua gevoel aan de knoppen en faders komt het niet in de buurt van een Tascam. Klankmatig kan ik ze nog niet vergelijken. Wel lekker compact...

LX 7 lijkt mij een marteling om veel mee te werken, ik heb hm getest naast de M3500 en die extra ruimte die je hebt zorgt er iig voor dat je sneller gaat draaien en freaken .... De LX 7 voelt ook een stuk meer plastic aan :S
En dat terwijl hij nieuw net zo duur of duurder is als een 2e/3e hands M3500.

Bij Peter Verspuy Rotterdam hebben ze nog een M3500 24 kanaals staan, ze gaan niet lager dan € 2750 incl. btw dus € 2311,00 excl. die is een stuk minder breed (109 cm ongeveer ipv 137 cm)
Die heeft net zoveel inputs als je MX8000, ook 24 in + 24 extra inputs + dezelfde specs verder als de 32 kanaalsversie.
Moet er wel bij zeggen dat die M3500 pas gereviseerd is, wat normaal ook al wat extra erbij kost (zoals ik straks nog ga laten doen).

ik ben de hele dag al het net aan het napluizen....bijna geen tafels die meer als 6 aux sends hebben.....zucht...en als ze die wel hebben kom je in de categorie Allen&Heath GL3000 en zo....weet iemand wat die kosten ?

anyway....van welk jaartal zijn die Tascam tafels ? Ik las trouwens ergens op het net dat ze nogal herrie maken ( voeding en brommen ) is dat waar ?

overigens zijn er maar weinig tafels die de mogelijkheden van de MX8000 hebben zonder dat ze minimaal 3 keer zoveel kosten.....en in Nederland ook weinig winkels die keuze hebben uit grotere tafels....triest eigenlijk...

maar tips zijn nog steeds welkom....;)

Origineel geplaatst door dione
ik ben de hele dag al het net aan het napluizen....bijna geen tafels die meer als 6 aux sends hebben.....zucht...en als ze die wel hebben kom je in de categorie Allen&Heath GL3000 en zo....weet iemand wat die kosten ?

anyway....van welk jaartal zijn die Tascam tafels ? Ik las trouwens ergens op het net dat ze nogal herrie maken ( voeding en brommen ) is dat waar ?

overigens zijn er maar weinig tafels die de mogelijkheden van de MX8000 hebben zonder dat ze minimaal 3 keer zoveel kosten.....en in Nederland ook weinig winkels die keuze hebben uit grotere tafels....triest eigenlijk...

maar tips zijn nog steeds welkom....;)

Hee Dione,

Je kan toch eenof meer buss outs misbruiken als send?
Dan heb je er ineens 8 sends bij.
En als je returns tekort komt kan je een eenvoudig submixertje voor je returns gebruiken,
dan heb je op 2 kanalen je fx staan en kan je heel prettig achteraf je wet/dry verhouding van
je totale mix aanpassen.
Zo hebben Faab en ik dat ook op onze O2R's.
Anders PB je me maar, misschien kan ik je helpen met een oplossing.
Met die submixer hou ik 38 kanalen over met inputs en heb ik met mijn bussen eigenlijk 14 sends.
En met de O2r heb je eigenlijk 8 aux sends, 6 extern en 2 intern, geen lexicon kwaliteit maar zeker
bruikbare delay's, chorusjes enz, enz.

Suk6!

@

Re: Welke mixer ?

Origineel geplaatst door dione
Heren,

Ik ben op zoek naar een nieuwe mengtafel....ik ben zwaar aan het twijfelen of ik een digitale of analoge moet aanschaffen....
Ik heb nu een Behringer MX8000,ik zou graag meer aux sends en sub outs willen hebben,dit i.v.m. de vele (analoge) randapparatuur/fx/distortions....en natuurlijk betere kwaliteit...

Qua analoge tafels heb ik al wat gehoord over de Soundtracs Topaz en Tascam tafels,wie heeft hier ervaringen mee en zou me wat meer kunnen vertellen ? Of heeft iemand andere aanbevelingen ?

Qua digitaal : Behringer DDX,Tascam DM 24,Spirit 328,Yamaha 02R....ze hebben allemaal te weinig analoge in/outs naar mijn smaak,maar wat zijn jullie meningen over de onderlinge kwaliteitsverhoudingen en mogelijkheden ?
( 2 van die tafels in cascade is eventueel ook 'n optie,gezien de huidige prijzen...) of moet ik doorsparen voor een Mackie D8B ?
Ook heb ik mijn twijfels over digitale tafels omdat ik mijn PC alleen als sequencer gebruik,wel ben ik van plan ooit een nieuwe PC aan te schaffen voor muziek....

O ja,ik maak Hardcore,hiervoor overstuur ik vaak,maar dat hoeft niet persé op de tafel te gebeuren,daarvoor heb ik ook andere mogelijkheden...maar die zou ik wel graag kunnen aansluiten via sub outs of aux sends....

Op het net is veel te vinden maar zelden worden de verschillende tafels met elkaar vergeleken,helaas...

Om ff duidelijk te maken waarom ik veel aux/subs nodig heb,ff m'n gearlist :
Alesis andromeda,Access Virus,Novation Nova,E-Mu E4xt,Machinedrum,Drumstation,Tr-909,Korg MS-10...
Tc M-One,Fireworx,Voiceworx,Sherman Filterbank,Lexicon MPX-100,Ensoniq DP/4 en DP/2,Distortion en Chorus pedaal...
Focusrite Compounder & Mixmaster,Behringer Composer,Denoiser en Multicom,Alesis Quadraverb,Presonus compressor...
Behringer UB 1622fx mixer,Digitech Talker...

verder gebruik ik m'n mixer als een soort van extra instrument,ik maak veel gebruik van routing-mogelijkheden en dergelijke...

hee dione - heb je wel eens in een hoekappartament in de Horst gewoont (in ieder geval vlak bij de AH Kamp?)

Back