Hoe programmeer ik de Amen break?

MeneerJansen

Ouwe rot
Ik ben aan het proberen de Amen break te programmeren in een drumcomputer. Ik heb twee bronnen:
  1. Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/Amen_break
  2. Youtube (Digiphex Electronics): https://youtu.be/V8Usqrfg3kg?t=0s
Maar ik krijg 'm niet lekker. Moet er misschien wat swing in? De "versie" van Wiki werkt het minst voor mij. De drum tabs van Wikipedia en Youtube zijn (4 bars):
Code:
(1st and 2nd bar are the same)

Wikipedia:
Bar:          1                  2                3               4
Crash: |----------------|----------------|----------------|----------X-----|
Ride:  |x-x-x-x-x-x-x-x-|x-x-x-x-x-x-x-x-|x-x-x-x-x-X-x-x-|x-x-x-x-x---x-x-|
Snare: |----x--x-x--x--x|----x--x-x--x--x|----x--x-x----x-|-x--x--x-x----x-|
Bass:  |o-o-------oo----|o-o-------oo----|o-o-------o-----|--oo------o-----|

Youtube (Digiphex Electronics):
Bar:             1               2                3                4
Ride:  |x-x-x-x-x-x-x-x-|x-x-x-x-x-x-x-x-|x-x-x-x-x-x-x-x-|x-x-x-x-x---x-x-|
Snare: |----X--x-x--X--x|----X--x-x--X--x|----X--x-x----X-|-x--X--x-x----X-|
Bass:  |o-o-------oo----|o-o-------oo----|o-o-------o-----|--oo------o-----|

Ik programmeerde het in de drumcomputer die ik heb: de Korg Electribe ER-1 (leuk klassiekertje). De ER-1 heeft geen accent functie voor afzonderlijke instrumenten (zoals snare, kich etc.). Alleen accent voor alle instrumenten tegelijk op een bepaalde tel. Je kunt wel d.m.w. "motion recording" afzonderlijke instrumenten harder en zachter maken (real time recording v/h volume):
Code:
Electribe ER-1:
Bar:             1               2                3                4
Ride   |x-x-x-x-x-x-x-x-|x-x-x-x-x-x-x-x-|x-x-x-x-x-x-x-x-|x-x-x-x-x---x-x-|
Snare  |----X--X-x--X--x|----X--X-x--X--x|----X--X-x----X-|-x--x--X-x----X-|
Bass   |o-o-------oo----|o-o-------oo----|o-o-------o-----|--oo------o-----|

Anders genoteerd:
-----------------
Bar 1 & 2:
        1  2  3  4   5  6  7  8   9 10 11 12  13 14 15 16
Crash  [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] 
Ride   [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ]
Snare  [ ][ ][ ][ ] [X][ ][ ][X] [ ][x][ ][ ] [X][ ][ ][x]
Bass   [o][ ][o][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][o] [ ][ ][ ][ ]
Accent [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ]

Bar 3:
Crash  [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] 
Ride   [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ]
Snare  [ ][ ][ ][ ] [X][ ][ ][X] [ ][x][ ][ ] [ ][ ][X][ ]
Bass   [o][ ][o][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][ ] [ ][ ][ ][ ]

Bar 4:
Crash  [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][X][ ] [ ][ ][ ][ ] 
Ride   [x][ ][x][ ] [x][ ][x][ ] [x][ ][ ][ ] [x][ ][x][ ]
Snare  [ ][x][ ][ ] [x][ ][ ][X] [ ][x][ ][ ] [ ][ ][X][ ]
Bass   [ ][ ][o][o] [ ][ ][ ][ ] [ ][ ][o][ ] [ ][ ][ ][ ]

En zo klinkt het op de ER-1:
https://soundcloud.com/user-719598673/korg-er-1-amen-break-160-bps-no-swing

Niet fijn. Afgezien v/d volume veranderingen v/d snare (die zijn aan te passen) loopt 't niet.

Je bpm is te hoog en ik zou wat meer dynamiek (velocity / volumewisselingen) toevoegen om het minder kunstmatig te laten zijn. Add the human inperfection to it...

Verder gaaf uiteen gezet!

Klinkt prima toch? Denk dat het vooral wat statisch klinkt door de samples die je gebruikt.

Je vraag en de mooie duidelijke notaties nodigen enorm uit om ook eens te gaan experimenteren met de Amen break.

En ik sluit me aan bij een vorige opmerkingen.

Iets langzamer, losser en dynamischer doet al een hoop denk ik.

En de gebruikte klanken/patches/samples maken natuurlijk ook het verschil.

Hier stukje uit het origineel

Gelukkig zorgt de populariteit ook tot veel How-to tutorials zoals deze
http://www.musicradar.com/tuition/tech/how-to-program-an-amen-style-break-637374#

Laatst gewijzigd:
De bpm van het origineel is 136 dus laat 'm eerst qua tempo gelijk lopen.
Probeer 'm dan een beetje "loose" te maken met de mogelijkheden die je hebt en voor de rest wat hierboven al staat als je ook de sound wilt.

Hieronder precies je (2e) pattern maar dan met ander klanken.

In dit geval een drumsetje in elkaar gezet op de E-Phonic - Drumatic 3.
Geen poging om het origineel zo dicht mogelijk te benaderen, maar dat ie (voor mij) lekker klinkt.

Deze is aanzienlijk cleaner en boooomier met zijn klanken dan de Youtube video die ik poste.
En een ander tempo. Deze loopt op 120 BPM zoals in de video die ik eerder poste. Dus niet 136/137 BPM.

https://soundcloud.com/kwurqx-kwurqx/20170720-amen-break-1-luk-14-1

Een snare met voldoende punch strak op de tel en met een forse reactie op de velocity verschillen (zou ik in dit geval ook niet in tijd varieren). Relatief veel vel (sinus) en wat minder veren (ruis)

Een bassdrum die een beetje blijft hangen strak op tel met gelijke velocity (zou ik in dit geval ook niet in tijd varieren). Velocity curve een kromme boven lineair. Pitch curve / sweep net niet echt hoorbaar langzaam. Ook een beetje ruis en distortion.

Met verschillende tempo's en klanken zijn nog heel veel mooie variaties te maken (en anderen hebben dat ook al gedaan)

Succes met jou versie(s).

Een ride/Crash die minimaal tot de volgende noot doorloopt en deze als enige een beetje randomized in tijd en velocity (mag nog wel meer variatie in trouwens)

En voor wat ruimtelijk effect een klein beetje pingpong delay (enkele procenten in de mix en 15% LR van het midden) op 5/8 voor een beetje variatie en fase verschuivingen en beetje reverb (drumroom zo'n 9 m2).

Laatst gewijzigd:
Bedankt voor de tips allemaal. :) Ik zal eens gaan experimenteren met de accentên. Da's lastig op de ER-1 want dan moet je draaien aan de knoppen in real time en dat opnemen (da's Korg's motion sequencing). De ER-1 is geen sampler maar een "analog modeling" ritme machientje. Andere samples zitten er dus niet in. Geeft niet. Het ging me nl. om de ER-1 en niet per se het zo reëel namaken v/d Amen break.

Misschien ook wat swing er in...

Electribe_ER-1_photo.jpg

De Accent kan je gewoon programmeren net zoals de kick. Is niet perse motion seq voor nodig

En een kleine correctie, er zitten helemaal geen samples in de ER-1, het is een drum synthesizer

En een kleine correctie, er zitten helemaal geen samples in de ER-1, het is een drum synthesizer
Kleine correctie, op 4 sounds na zijn het wel allemaal samples. ;)

De Accent kan je gewoon programmeren net zoals de kick. Is niet perse motion seq voor nodig

Klopt als een bus. Maar het accent zit dan op de kick én de snare (en alle andere instrumenten). Heb ik geprobeerd. Werkt niet echt goed bij de Amen break (zie andere topic over de Funky Drummer break: daar werk 't wel omdat in die break niet zo vaak een kick en een snare op dezelfde step zitten). Als die kick tegelijk met de snare in volume omhoog gaat is dat net effe "te veel" naar mijn smaak. Vandaar dat ik het met motion seq probeerde. Tja, goedkoop klassiek machientje hè. Een TR8 zal dit soort problemen waarschijnlijk niet hebben. :)

P.S. En inderdaad: de open/closed hi-hats, de clap en de crash zijn PCM samples (decay en pitch kunnen aangepast worden) en dan blijven er nog vier (op digitale wijze "analoog gemodelleerde") instrumenten over die je naar smaak zelf kunt creëren. Een beetje in de 909 stijl dus.

Een beetje bewerkelijk, maar... Als je het toch op wil gaan nemen kun je natuurlijk ook de verschillende lagen met specifiek accent voor die laag programmeren, opnemen en dan verder met de volgende laag. Krijg je uiteindelijk wel het juiste effect denk ik.

Kijkend naar de interface/knoppen. Klopt het dat je daar dan SINE (of SAW) pitch sweep kicks mee kunt maken?

Die MOD DEPTH en MOD SPEED is dat dan PITCH modulatie (met een vaste ENV curve?). Hoe moet ik dan die MOD TYPE zien? Is dat FM of AM op de SINE of SAW van de OSC (audio rates, geen LFO)? Moduleert dat mee met MOD DEPTH en/of MOD SPEED? De AMP sectie biedt dan een variabele DECAY tijd bij een vaste ENV curve?

Ik zie zo gauw (inderdaad) geen verdere modulatie. Maar het zal toch niet zo zijn dat het AMP LEVEL vast ligt? En minder vervelend AMP DECAY en/of PITCH MOD DEPTH en/of SPEED?

Het lijkt er inderdaad op dat dat dit wel "geautomatiseerd" kan worden. Maar dan wel door recording van "realtime modulatie". Niet door een externe bron (MIDI/CV?) want alleen MIDI/GATE?

http://www.vintagesynth.com/korg/etr.php

"To add even more life to your patterns you can record the real-time movement of any of the ELECTRIBE R's oscillator, amp or effect parameters as a Motion Sequence. This lets you change your sounds as your groove progresses in a way that more traditional drum machines just can't match! Plus, every sound or rhythm you create can be stored as a pattern that includes your knob movements. And you can save up to 256 1 to 4-bar patterns in internal memory."

Wikipedia heeft het aanvullend nog wel over accent (ik neem aan alleen YES/NO):

https://en.wikipedia.org/wiki/Korg_Electribe_R

One accent part
Motion Sequences: synthesizer part-3 parameters, drum part-2 parameters, accent part-one parameter, 64 events

De uitdaging ligt vooral in die afwisselend "zachte" en "harde" snares in de Amen Break...maar dat Accent lijkt meer de sleutel dan de realtime recorded Motion Sequence.

Verder ben je afhankelijk van de samples. Is dat dan het metaal en de snare?
Zitten daar ook die modulatiesecties op (AMP DECAY bijvoorbeeld)? Of is worden die samples gewoon afgespeeld bij trigger, zonder invloed op bijvoorbeeld lengte?

Ik vind hier trouwens nog een hoop verheldering:
http://www.polynominal.com/Korg-electribe-er1/index.html

Succes!

Laatst gewijzigd:
Kijkend naar de interface/knoppen. Klopt het dat je daar dan SINE (of SAW) pitch sweep kicks mee kunt maken?
Is een Sine en Triangle golfvorm, geen Saw. Dat is de basis voor je geluid, je oscillator. Het moduleren van de pitch doe je met die Mod opties.

Die MOD DEPTH en MOD SPEED is dat dan PITCH modulatie (met een vaste ENV curve?). Hoe moet ik dan die MOD TYPE zien? Is dat FM of AM op de SINE of SAW van de OSC (audio rates, geen LFO)? Moduleert dat mee met MOD DEPTH en/of MOD SPEED? De AMP sectie biedt dan een variabele DECAY tijd bij een vaste ENV curve?

Die Mod types zijn FM modulaties op de pitch, hoe snel en hoe diep die gaan zijn instelbaar. Gaat van redelijk laag (LFO) tot hoog (audio rate). Het is een percussie doosje, dus de instellingen m.b.t. envelopes zijn inderdaad beperkt. Eigenlijk alleen de decay dus.

Ik zie zo gauw (inderdaad) geen verdere modulatie. Maar het zal toch niet zo zijn dat het AMP LEVEL vast ligt? En minder vervelend AMP DECAY en/of PITCH MOD DEPTH en/of SPEED?
Het lijkt er inderdaad op dat dat dit wel "geautomatiseerd" kan worden. Maar dan wel door recording van "realtime modulatie". Niet door een externe bron (MIDI/CV?) want alleen MIDI/GATE?
Amp level ligt in zoverre vast dat je dit per part kunt bepalen en uiteraard met de motion sequencer kunt automatiseren. Maarrrr... je kunt per part maar 1 knop automatiseren, dus is wel iets om rekening mee te houden. Via CV is de ER-1 iig niet aan te sturen, volgens mij kun je de aparte parameters ook niet los aansturen via MIDI maar dat weet ik niet zeker, nooit geprobeerd.

Accent is alleen globaal, dus alle geluiden die op de positie van het accent zitten krijgen dat dan. Is niet per part in te stellen.

Zitten daar ook die modulatiesecties op (AMP DECAY bijvoorbeeld)? Of is worden die samples gewoon afgespeeld bij trigger, zonder invloed op bijvoorbeeld lengte?
Snares moet je zelf maken... Samples zijn Hihat (OH/CH), clap en cymbal. Die kun je verder wel bewerken met dezelfde parameters als de synth parts.

Ik vind hier een hoop verheldering:

- Er is voor de VA parts en PCM parts DECAY controle op de AMP. Dus alleen de D van ADSR. Controle over de lengte.
- De VA kent keuze uit SINE of TRIANGLE oscillator (alleen oneven harmonischen met amplitude omgekeerd evenredig aan het kwadraat van hun rang).
- Hihat en Crash (samples) zitten op hetzelfde kanaal en kunnen dus nooit tegelijk klinken. komt niet voor in Amen Break.
- De LFO (op VA en PITCH only) heeft verschillende functies:
- De LFO kan op LFO en audio rate werken (FM op pitch OSC)
- De LFO kan stiekem ook als (single cycle?) ENV op PITCH fungeren (kick).
- De LFO kan NOISE genereren voor een snare. Maar alleen voor modulatie, niet als paralelle oscillator denk ik.
- Er is geen MIDI CC, maar wel NRPN (Non Registered Parameters) om de knoppen te besturen. Dat kan zo dan ook vanuit een sequencer met de noten gesync't (en hoeft niet realtime recorded). Kan een oplossing zijn voor de HARDE en zachte snare in de Amen Break.

Met de PITCH MOD en AMP MOD en LFO als ENV moet een PITCH SWEEP mogelijk zijn als basis voor Kick. Voor de SNARE is er via de LFO NOISE, maar niet samen met ENV. Maar NOISE dan belangrijker dan ENV op PITCH.

Er moet ook nog wel een ACCENT functie zijn (YES/NO neem ik aan). Ik zie niet zo gauw hoe die getriggert wordt en wat de modulatie mogelijkheden dan zijn tussen standje YES en NO.

En er is AM mogelijk tussen Part 1 (VA) en part 2 (PCM)

Geen filters helaas (Low Pass voor Kick, High Pass voor snare en metaal)

Maar die Amen Break moet vast gaan lukken met een VA Kick, een VA Snare en een nooit tegelijkertijd klinkende PCM Hihat/Cymbal. En misschien nog wat NRPN (geautomatiseerde knoppen).

Succes!

Kan je het percentage van het accent bepalen? Bij de EMX versie werkt dit:

Citaat:
TIP! -Je kan het verschil in volume tussen de geaccentueerde en de normale noten regelen door op je synth of je drum accent knop te drukken en dan aan de level knop te draaien.

Het controle paneel v/h "synthesizer" gedeelte is niet echt super duidelijk. Om het zo goedkoop mogelijk te houden hebben ze er 1 oscillator op gezet. En daar kun je 2 parameters van aanpassen:
  • Pith (toonhoogte)
  • Golfvorm (sinus of zaagtand)
Ik heb het voor mezelf uitgezocht en in een tekstbestandje gezet. Attachments kunnen we hier niet plaatsen dus heb ik het op pastebin gezet (link). Ik moet je waarschuwen: misschien klopt niet alles wat ik in dat textbestand zette. Volgens mij staat de attack v/d amplifier (VCA?) vast en de decay kun je zelf instellen met de decay knop in het "Amp" gedeelte rechts boven.

Verder kun je die glofvorm "modden" middels de knoppen in het "Oscillator" gedeelte links boven. Er zijn 6 mods:
  1. Attack/decay envelope van de toonhoogte (A/D)
  2. A/D + ruis die tussen zacht en hard oscilleert (A/D + LFO'd noise)
  3. Random toonhoogte (R2D2 effect)
  4. LFO voor de toonhoogte als triangle wave
  5. LFO voor de toonhoogte, blokpuls
  6. LFO voor de toonhoogte, sawtooth
De "snelheid" oftewel frequentie v/d LFO dan wel de lengte v/d A/D kan geregeld worden alsmede de Intensity v/d mod (= Mod Depth). De INT kan + of - zijn (negative envelope). Ten slotte is er een EQ voor het lage gedelte die verandert in distortion voorbij de 90%.

Die MOD DEPTH en MOD SPEED is dat dan PITCH modulatie (met een vaste ENV curve?).
Ik denk het wel. Hier een voorbeeldje v/e LFO'd traingular pich mod (klinkt op mijn stereo versterker heel anders dan op het speakertje dat ik op de ER-1 aangesloten heb, maar goed):
https://soundcloud.com/user-719598673/er-1-drone-with-lfo-pitch-triangular

Hoe moet ik dan die MOD TYPE zien? Is dat FM of AM op de SINE of SAW van de OSC (audio rates, geen LFO)? Moduleert dat mee met MOD DEPTH en/of MOD SPEED? De AMP sectie biedt dan een variabele DECAY tijd bij een vaste ENV curve?
De MOD is geen FM of AM voor zover ik weet. Het is een LFO. Mod Depth zie ik als wat ze op een Moog de Intensity zouden noemen.

Er ligt in mijn perceptie niet veel vast behalve de Attack. Wat jij bedoelt met Amp level is denk ik de Level knop (helemaal recht bovenaan) die het volume van elk instrument apart instelt.

De "automatisering" van de parameter is een typisch Korg dingentje. Er is op Korgs vaak een "recording" modus die jouw draaien aan knopjes (zoals INT, pitch of Mod Depth etc.) registreert en precies nadoet tijdens het afspelen. Ik gebruik dat op de ER-1 om het volume v/d Snare Drum omhoog te draaien bij bepaalde steps waar ik een accent op de snare drum wil hebben. Dat doe ik (soms) niet m.b.v. Accent. Accent is ook een volume verhoging maar dan op alle instrumenten tegelijk (dus volume omhoog van Bass EN Snare i.p.v. slechts één van de twee).

Tja, om knoppen te besparen heeft Korg destijds een heel apart verzamelingetje parameters die je aan kunt passen bij elkaar geraapt (en het werkt nog goed ook!). Met slechts 1 oscillator. Best knap uitgepuzzeld door ze.

De uitdaging ligt vooral in die afwisselend "zachte" en "harde" snares in de Amen Break...maar dat Accent lijkt meer de sleutel dan de realtime recorded Motion Sequence.

De parameters die je kunt instellen voor de 4 samples (open/closed hi-hat, clap en crash) zijn (vanzelfsprekend) minder dan voor de gesynthetiseerde geluiden. Je kunt voor de PCM samples alleen de pitch (lees: afspeelsnelheid) en de decay instellen. Een beetje geinspireerd op de 909. Bij de 808 was alles analoog.

Ik vind hier trouwens nog een hoop verheldering:

Succes!

P.S. Voor het betere Accent werk zul je inderdaad met Midi moeten gaan werken. Zo schijnen ze de demo's die er in zitten ook te hebben gemaakt.

Laatst gewijzigd:
De MOD is geen FM of AM voor zover ik weet. Het is een LFO.

FM is frequentie modulatie en daarmee dus pitch modulatie. Er gebeuren alleen bijzondere dingen als de modulator oscillator frequentie in de audio range (>20 Hz) komt (er ontstaan sidebands).

De LFO (Low Frequency Oscillator) van je ES1 kan behalve Low Frequency (< 20 Hz) ook tot ver in de audio rate (max 5 kHz toch?). Dat is dus niet echt meer Low Frequency. Mag dan gewoon FM synthese heten.

AM is Amplitude Modulatie: modulatie van de amplitude (Osc1 x Osc2). Als dan de modulator in de audio range komt ontstaan som- en verschil frequenties.

Back