MPC X besteld of ontvangen?

Moet zeggen dat ik behoorlijk onder de indruk ben van het ding. Veel dingen kunnen zonder een manual,
maar er zitten ook wel wat meer ingewikkelde functies in die je moet opzoeken..
Niet geheel onbelangrijk is de shift toets! Ik zocht me de neten naar hoe je chopped samples moet exporten!
Anyway, sound-wise klinkt de X erg goed, zoals je mag verwachten.
De behuizing is stevig en plat. Trouwens, geen enkele fan te horen! Doodstil dus! :okdan:

@tgm:heb je die manual gekocht of ergens op het net gevonden?

Gekocht. Was tijdens black friday € 17,50. Het is niet alleen het e-book (in verschillende formaten), maar ook de bijbehorende project files.

Lees ik nu goed dat dat ding geleverd word zonder handleiding ? Als ik dat scherm zie dan vraag ik me altijd af. Kun je er ook mee bellen. ;)

Heb m ook eindelijk binnen. Iemand anders problemen met dubbele triggers? Dat is te voorkomen als je vinger direct laat terugveren met drums spelen (dus niet pad vasthouden), maar als ik bv een pas of bas met een bepaalde aanslag speel krijg ik vaak dubbele (of meer dan 2) triggers. Ook bij spelen van chops of clips is t heel erg merkbaar. Moet ontzettend op mn aanslag letten. Herkenbaar voor iemand? Heb trouwens alle aanslag sertings al geprobeerd (threshold, sensitivity, curve) maar hij blijft gevoelig. Ik lees dat t techniek is evt, maar kost me soms best wat moeite om t te voorkomen.
Verder idd onder de indruk. Hij voelt heel solid, vooral de draaiknoppen zijn hoge kwaliteit, zeker die dikke.
Mogelijkheden te over. Fx idd niet heel speciaal en song bouwen is wat omslachtig. De midi editor heeft nog wat liefde nodig. Sample flow is top. Je ziet dat hij daar voor gebouwd is.
Hier een voorbeeld in sample edit mode. Daar is ie echt gevoelig voor dubbele trigs
https://www.dropbox.com/s/gzak6ym63pvkshz/Bestand 25-12-17 21 49 17.mov?dl=0

Laatst gewijzigd:
Heb m ook eindelijk binnen. Iemand anders problemen met dubbele triggers? Dat is te voorkomen als je vinger direct laat terugveren met drums spelen (dus niet pad vasthouden), maar als ik bv een pas of bas met een bepaalde aanslag speel krijg ik vaak dubbele (of meer dan 2) triggers. Ook bij spelen van chops of clips is t heel erg merkbaar. Moet ontzettend op mn aanslag letten. Herkenbaar voor iemand? Heb trouwens alle aanslag sertings al geprobeerd (threshold, sensitivity, curve) maar hij blijft gevoelig. Ik lees dat t techniek is evt, maar kost me soms best wat moeite om t te voorkomen.
Verder idd onder de indruk. Hij voelt heel solid, vooral de draaiknoppen zijn hoge kwaliteit, zeker die dikke.
Mogelijkheden te over. Fx idd niet heel speciaal en song bouwen is wat omslachtig. De midi editor heeft nog wat liefde nodig. Sample flow is top. Je ziet dat hij daar voor gebouwd is.
Hier een voorbeeld in sample edit mode. Daar is ie echt gevoelig voor dubbele trigs
https://www.dropbox.com/s/gzak6ym63pvkshz/Bestand 25-12-17 21 49 17.mov?dl=0

Dubbele triggers heb ik geen last van. Ik herken het gedrag van de pads op mijn X niet in het drag zoals de jouwe het doen (filmpje). Vreemd, het lijkt wel of pad13 bij jou het minder goed doet..?

Verder is mijn mening over de mpcx gelijk aan de jouwe.
De midi editor is simplistisch, maar met wat oefenwerk merk ik dat alles wel vrij vlot gaat met de dail/knop.
Ik snapte in het begin er allemaal geen zak van, maar na nu 1 a 2 dagen pielen begint het te komen. Dwz, de logica wordt duidelijk.
Toch mis ik wel enigszins een in screen overview van alle events.. Zoiets als je in een DAW zou hebben. Misschien niet nodig, maar toch, een puntje.
Zo te merken ook een krachtige processor, alles gaat snel en simpel.
Voorlopig nog even geen mpc software geïnstalleerd trouwens.

Lees ik nu goed dat dat ding geleverd word zonder handleiding ? Als ik dat scherm zie dan vraag ik me altijd af. Kun je er ook mee bellen. ;)

Ja, beetje centenknijperij van Akai. Ze sturen een 10 pagina "beginners guide" mee,
maar that's it. Volslagen nutteloze rommel trouwens.
De rest moet je van de site downloaden (na reg).
Maar goed, de echte manual kan je gewoon ook downloaden, dus geen ramp.

Maar tot nu toe alles zonder manual (95%) gevonden.

owja, er zit ook nog een plastic "A3" formaat overzicht sheet bij.

Ik heb enkel ervaring met de mpc500 maar ik denk dat die mpc live hetzelfde is opgezet.. Op een track plaats je een program en als je wil assign je een midi channel...

Na NI Maschine was de simpele logische mpc opzet echt veel beter...

Psies Furious, tracks en programs. En die zitten in een project. Best wel heel simpel allemaal. En bij de mpcx heb je dan ook nog is 8 audio kanalen ter beschikking. Ik zie het nut wel van die channels.

Vreemd, het lijkt wel of pad13 bij jou het minder goed doet..?

.

In sample edit heb je diverse trigger modes afhankelijk van welke
Pad je gebruikt. Pad 13 is zgn hold. Dus niet one shot. Je hoort het daarbij erger. Bovendien kan ik het een beetje sturen met hoe ik de pad aan raak.
Zou je t s willen testen voor me? Pak een clip, selecteer sample edit en speel pad 13. Speel met de de hardheid vd aanslag, pad vasthouden na je aanslag (zodat de sample blijft spelen).

In sample edit heb je diverse trigger modes afhankelijk van welke
Pad je gebruikt. Pad 13 is zgn hold. Dus niet one shot. Je hoort het daarbij erger. Bovendien kan ik het een beetje sturen met hoe ik de pad aan raak.
Zou je t s willen testen voor me? Pak een clip, selecteer sample edit en speel pad 13. Speel met de de hardheid vd aanslag, pad vasthouden na je aanslag (zodat de sample blijft spelen).

Ik heb van alles geprobeerd maar krijg dat effect van jou niet gereproduceerd hier..
Maar dat kan ook komen omdat ik nog weinig weet van alle instellingen.

Klinkt als een pad sensitivity die heel hoog staat zodat hij snel dubbeltiggert... Ik denk dat je die sensitivity per pad kan instellen..

Na weer een aantal dagen pielen met de MPCX, is me de workflow redelijk duidelijk.
Toch zit ik nog in een soort RS7000 workflow, en dat mis ik wel een beetje bij de MPCX, maja
dat is nou net het verschil tussen de MPC aanpak en die van de andere apparaten.
Samplen en choppen werkt lekker snel en dus heb ik mn deck er meteen maar op aangesloten.
Voor zover zie ik het ding als een tool om beats te klussen en grooves te creeren. De rest (..) doe ik
nog steeds gewoon in Logic.

Ik heb een vraag over een mogelijke functie, maar wilde geen apart topic aanmaken;

Vanzelfsprekend is de MPC Live/X in staat zich te laten clocken door een ander apparaat.
Is het ook mogelijk om, in bijv een live situatie, andere projecten in de MPC te openen/laden en vervolgens de MPC met de play-start weer in sync te laten lopen met het andere apparaat dat nog door speelt?

Ik heb een vraag over een mogelijke functie, maar wilde geen apart topic aanmaken;

Vanzelfsprekend is de MPC Live/X in staat zich te laten clocken door een ander apparaat.
Is het ook mogelijk om, in bijv een live situatie, andere projecten in de MPC te openen/laden en vervolgens de MPC met de play-start weer in sync te laten lopen met het andere apparaat dat nog door speelt?

Als je oude en nieuwe project beide de instelling hebben op midiclock, dan zou het
theoretisch moeten werken. Ik heb het nog niet getest alleen.
Starten moet je wel met de hand denk ik. Das ook nog niet triviaal. :D

EDIT@mods
Is het trouwens niet een aardig idee om een aparte draad te maken met enkel info en vragen over de MPCX?

een vraagje ivm de mpc x:
op de oled schermpjes en bovenaan op het apparaat lijkt beschermfolie te zitten, weet iemand of deze eraf kan ajb?

Ik heb van alles geprobeerd maar krijg dat effect van jou niet gereproduceerd hier..
Maar dat kan ook komen omdat ik nog weinig weet van alle instellingen.

Dank voor het proberen!

Nog even erop terugkomend.. ik denk dat ik gek wordt.... Ik heb een andere MPC kunnen proberen en.. daar heb ik hetzelfde bij.. Zou iemand met een MPC (live/X) het nog eens willen proberen. Ik wil graag weten of:
1 ik de pech heb 2 verschillende defecte MPC's te maken te hebben en ik de hem moet terug brengen.
2 Het aan mijn aanslag ligt
Als het even kan wil ik nl niet in het omruil proces terecht komen om er vervolgens achter te komen dat het niet veranderd.

Dus nog even voor de duidelijkheid, het is het meest merkbaar in sample edit mode en dan pad 5 of 13 (die spelen "note on" ipv "one shot"). Pad licht/medium spelen en vasthouden na de aanslag. Vooral merkbaar als ik mn vinger er recht van bovenaf op druk (alsof je er op 'wijst').

Back