Ambient Kwurqx 102

Kwurqx

Happy synthing
A slow minimal flow.

A resonant 7th "Wow" pad. The attacks echo's in the stereofield. Long chords modulate. Some single notes appear. Then a rhythm pattern. A modest lead enters the scene. And whe're already moving towards the end of this track.

Everything produced on/by free VST synthesizers and effects.

The pad: FuzzPilz - Oatmeal
The lead: Ichiro Toda - Synth1
The rhythm: E-Phonic - Drumatic 3

Klinkt mooi !!!

Thankx.

Is een een beetje een "vluggertje tussendoor" van vandaag (tijdens de lunch).
Maar is ondanks dat en zijn eenvoud toch wel geslaagd.
Al zeg ik het zelf :D

nou, niet slecht, maar zo schud ik er ook een paar honderd per jaar uit mijn mouw. Echt origineel is ie niet en hij is idd maar vlug vlug gemaakt, jammer eigenlijk. Toch veel succes gewenst met je verdere producties.. ;)

nou, niet slecht, maar zo schud ik er ook een paar honderd per jaar uit mijn mouw. Echt origineel is ie niet en hij is idd maar vlug vlug gemaakt, jammer eigenlijk. Toch veel succes gewenst met je verdere producties.. ;)

Thankx,

Het is voor mij maar hobby.

Ik ben nog steeds mijn eigen belangrijkste publiek. Maar vind het het na zoveel jaren ook wel eens leuk om wat te delen met anderen. Ook leuk om eens feedback te krijgen. Maar ik maak mijn muziek vooralsnog niet voor anderen.

Als ik zou gaan voor het maximaal haalbare dan zou er veel meer tijd gaan zitten tussen idee en (eind)resultaat. De hoeveelheid work-in-progress zou snel oplopen en ik zou een meer gestructureerde workflow moeten hanteren. Misschien zouden veel tracks ook nooit "af" komen.

Liever in eenzelfde flow vanuit een stukje inspiratie naar "goed genoeg".

Ik ben normaalgesproken (gemiddeld gezien) niet zo productief als in mijn afgelopen eerste weken op synthforum en Soundcloud. Op dit moment heb ik tijd en zin. Maat het kan zo maar lang stil worden.

Ik heb ook nog een werkweek vol te maken...
En andere hobby's en verplichtingen.

Als ik zou gaan voor het maximaal haalbare dan zou er veel meer tijd gaan zitten tussen idee en (eind)resultaat. De hoeveelheid work-in-progress zou snel oplopen en ik zou een meer gestructureerde workflow moeten hanteren. Misschien zouden veel tracks ook nooit "af" komen.

ik vind de ideeen in je tracks best aardig (ik heb de andere ook beluisterd), maar ze zijn inderdaad verre van af. Het zijn allemaal snelle schetsjes in mijn ogen. Maar dat is overigens geen slecht iets, Het is al lastig genoeg om dit soort schetsjes te kunnen bedenken, het afmaken van die schetsjes is puur een afwerkings fase, dat is op zich wel te leren, maar als je daar nog niet veel ervaring mee hebt kan ik me wel voorstellen dat je daar tegenopziet en de tracks al snel als af bestempelt.

Ik denk dat als je je wat meer verdiept in de fase erna dat je uiteindelijk wel heel blij zal zijn met het eindresultaat. Dat is in het begin even wat doorbijten maar daarna wordt dat ook gewoon routine. Je hebt de creativiteit fase in ieder geval goed onder controle, nu het afwerken nog :okdan:

Thankx,

Het is voor mij maar hobby.

Ik ben nog steeds mijn eigen belangrijkste publiek. Maar vind het het na zoveel jaren ook wel eens leuk om wat te delen met anderen. Ook leuk om eens feedback te krijgen. Maar ik maak mijn muziek vooralsnog niet voor anderen.
Voor mij is muziek ook een hobby, toch vind ik het altijd weer spannend iets te publiceren...

Thankx,Als ik zou gaan voor het maximaal haalbare dan zou er veel meer tijd gaan zitten tussen idee en (eind)resultaat. De hoeveelheid work-in-progress zou snel oplopen en ik zou een meer gestructureerde workflow moeten hanteren. Misschien zouden veel tracks ook nooit "af" komen.

Liever in eenzelfde flow vanuit een stukje inspiratie naar "goed genoeg".
Mijn eerste trackjes deed ik meer dan twee maanden over. Tegenwoordig ben ik na zo´n twee a drie weken ongeveer "klaar"..
Maar dat komt meer omdat ik het dan wel genoeg gehoord heb. Als ik mijn trackjes na een tijdje weer terugluister, merk ik vaak toch weer verbeterpunten op.

Jij bepaalt natuurlijk wat "goed genoeg" is. Al is het misschien een idee na een paar dagen te luisteren of je het nog steedsgoed genoeg vindt.

Laatst gewijzigd:
Ik vraag me af of de commentaren over "vlug vlug" ook gemaakt zouden zijn als de maker dat niet had vermeld. De tijd die het maken van een nummer kost is gelukkig niet recht evenredig met de kwaliteit ervan.

Ik vind dit trackje wel aardig. Misschien wel wat lang voor het aantal ideeën dat het bevat. Het had zonder problemen even na 4 minuten afgerond kunnen worden. En die wilde zwengel aan het filter zo hier en daar kan wel wat subtieler.

IK hoor vervorming om sommige plaatsen , klop dit of is dit de bedoeling ?
mvg

IK hoor vervorming om sommige plaatsen , klop dit of is dit de bedoeling ?
mvg

Ik moet zeggen dat ik deze track zelf nog niet eens al te zorgvuldig had beluisterd voordat ik hem poste.
Maar zit inderdaad wat distortion in. Niet bewust zo ingebracht. Overstuurd lijkt het.

Komt zo uit de synth (Oatmeal), want die distortion komt ook terug in de delay (onderdeel van de patch in Oatmeal). Signaal zal binnen Oatmeal onderweg wel ergens overstuurd raken. Zit dan waarschijnlijk niet verderop in het signaalpad.

Misschien dat ik er nog eens naar kijk.

ik vind de ideeen in je tracks best aardig (ik heb de andere ook beluisterd), maar ze zijn inderdaad verre van af. Het zijn allemaal snelle schetsjes in mijn ogen. Maar dat is overigens geen slecht iets, Het is al lastig genoeg om dit soort schetsjes te kunnen bedenken, het afmaken van die schetsjes is puur een afwerkings fase, dat is op zich wel te leren, maar als je daar nog niet veel ervaring mee hebt kan ik me wel voorstellen dat je daar tegenopziet en de tracks al snel als af bestempelt.

Ik denk dat als je je wat meer verdiept in de fase erna dat je uiteindelijk wel heel blij zal zijn met het eindresultaat. Dat is in het begin even wat doorbijten maar daarna wordt dat ook gewoon routine. Je hebt de creativiteit fase in ieder geval goed onder controle, nu het afwerken nog :okdan:

Thankx,

Ik bestempel mijn tracks zeker niet als "af".

Ook hier geldt de 80/20 regel. Die 80% is zo bereikt. Maar dan....die laatste 20%. Daar neem ik eigenlijk niet de tijd voor. Ik werk vooralsnog naar "goed genoeg".

Ik ben nog volop aan het stoeien met die laatste 20%. Heb daarvoor nog niet de juiste combinatie van tools en skills (en workflow) gevonden. Als ik dat heb zal ik dat ongetwijfeld nog eens met terugwerkende kracht gaan toepassen op deze "halffabrikaten".

Vooralsnog gaat er daarom nog steeds veel meer aandacht naar de synthesizers, het sounddesign, de individuele tracks en de "mix" dan naar de "mastering".

Met die strategie hoop ik ook te voorkomen dat ik met te weinig juiste kennis en middelen veel tijd steek in het hele proces. En met tientallen verschillende en wisselende of onbevredigende resultaten kom te zitten die ik dan met terugwerkende kracht zou moeten/willen "corrigeren".

Ik zit wat dat betreft dus nog in de fase "bewust onbekwaam".

Muziek gelukkig toch een kwestie van perceptie die mede bepaald wordt door de context.
En gelukkig beleef ik er in deze "onvolmaakte" vorm ook al veel plezier aan.
Maar het kan zeker beter.

Tenslotte gaat het me ook wel om de (ontdekkings)reis. Niet alleen om de bestemming.

Vooralsnog gaat er daarom nog steeds veel meer aandacht naar de synthesizers, het sounddesign, de individuele tracks en de "mix" dan naar de "mastering".

In ieder geval respect ervoor dat je zelf je geluiden tweakt! :okdan:

Zelf gebruik ik wel vaak presets als uitgangspunt. Maar vind het ook leuk er een eigen draai aan te geven.
En als in een gratis rompler precies het geluidje zit dat ik nodig heb, gebruik ik die ook.. Al voeg ik er dan wel fx en eq aan toe...
Voor de drums en percussie gebruik ik ook soms freeware samples (die ik eventueel bewerk).

Laatst gewijzigd:
In ieder geval respect ervoor dat je zelf je geluiden tweakt! :okdan:

Zelf gebruik ik wel vaak presets als uitgangspunt. Maar vind het ook leuk er een eigen draai aan te geven..
Voor de drums en percussie gebruik ik wel soms samples.

Niks mis met samples en presets hoor.
Gebruik wat binnen je mogelijkheden ligt. En bouw die mogelijkheden eventueel naar behoefte verder uit.

Het wordt helaas (zoals zo veel dingen) pas echt "leuk" als je er een flinke hoop kennis en ervaring over hebt opgebouwd.

Om synthesizers/klanken zelf vanaf de grond op te "programmeren" of om klanken/"presets" aan te passen naar smaak gaat het niet primair om de bediening/knopjes/schuifjes van de (al dan niet virtuele) apparaten.

Het gaat dan vooral over hoe geluid eigenlijk in elkaar steekt. En over hoe de verschillende synthese vormen werken (voornamelijk additieve- en, substractieve synthese, frequentie- en, amplitude modulatie) en de effecten van de modulatie opties (op bijvoorbeeld filter, amplitude of pitch). En de effecten van fasering/zweving etc in het spectrum.

En ook de modulatie van die klank tijdens het "gebruik". Ik bedoel daarmee: gedrag (bijv. volume en/of klank) beïnvloed door bijvoorbeeld velocity, aftertouch, pitch/mod wheel.

En dan gaat het hier alleen nog om de klankopwekking. Er is dan nog geen noot geregistreerd.

Ik kan me mijn eerste frustrerende pogingen nog goed herinneren.
Ik was er al snel achter dat je met zomaar wat proberen niet echt verder kwam.
Je moet je er echt wel even in verdiepen (om tot enigszins voorspelbare resultaten te komen)

En dat gold telkens opnieuw voor elke nieuw ontdekte synthese vorm.
En nog steeds als ik iets niet voor elkaar krijg.

Maar: eenmaal opgebouwd kun je vaak al snel in de buurt komen van wat je zoekt.
Niet alleen van nul, maar ook van "happy accident" of (al dan niet eigen) preset naar een gewenst resultaat.

Inmiddels bewaar ik mijn patches ook niet meer allemaal. Deze worden met het DAW project opgeslagen.

Ik heb natuurlijk wel een (altijd maar groeiende) set uitgangssituaties voor allerlei soorten klanken en voor verschillende synths. Maar die komen eigenlijk nooit ongewijzigd in een track terecht.

Dit alles niet om wie dan ook te ontmoedigen. Integendeel. Er is heel veel te leren, maar je kunt ook best snel grote stappen zetten. Met een beetje investering in kennis is al vaak veel resultaat te behalen.

Ik kom nog uit de tijd van "het boek" en van "voor het internet" (voor particulieren in Nederland) :beard:. Informatie was toen een schaars goed. Veel moest je toch echt zelf uitzoeken. Inmiddels zijn er schatten (een overvloed) aan informatie beschikbaar.

Ik leer na ruim 25 jaar achter de synths nog steeds van elke sessie achter de synths/effecten/DAW. :D

Happy synthing

Laatst gewijzigd:
Dit alles niet om wie dan ook te ontmoedigen. Integendeel. Er is heel veel te leren, maar je kunt ook best snel grote stappen zetten. Met een beetje investering in kennis is al vaak veel resultaat te behalen.

Mijn eigen doel met synths is leuke deuntjes maken.
De techniek is een uitdaging maar voor mij niet de hoofdzaak..

Zo heb ik hier wel eens een discussie gevoerd met een beroemde kunstenaar. Wiens muziek ik niet om aan te horen vond en dacht dat hij beter kon. Maar toen ik hem aangaf voornamelijk een technicus te zijn, kreeg ik problemen met de moderators.. :-)

:W Cheers

Goed stukje;misschien wat moduleren in het solostukje om wat meer afwisselinging te krijgen,begon naar het einde toe monotoon te klinken.

Mijn eigen doel met synths is leuke deuntjes maken.
De techniek is een uitdaging maar voor mij niet de hoofdzaak..

De "techniek" en de beheersing er van is slechts middel. Geen doel.

Wat ik slechts wil aangeven is dat het doel (een "mooi" stukje muziek of klank) makkelijker en beter te behalen is als je over de juiste middelen (kennis en ervaring) beschikt.

En wat "mooi" is....dat is subjectief. Smaak is persoonlijk. Hoogstens zijn er grotere of minder grote groepen mensen die jou smaak delen. Zinloos om in een discussie rond smaak te belanden.

Back