In ieder geval respect ervoor dat je zelf je geluiden tweakt!
Zelf gebruik ik wel vaak presets als uitgangspunt. Maar vind het ook leuk er een eigen draai aan te geven..
Voor de drums en percussie gebruik ik wel soms samples.
Niks mis met samples en presets hoor.
Gebruik wat binnen je mogelijkheden ligt. En bouw die mogelijkheden eventueel naar behoefte verder uit.
Het wordt helaas (zoals zo veel dingen) pas echt "leuk" als je er een flinke hoop kennis en ervaring over hebt opgebouwd.
Om synthesizers/klanken zelf vanaf de grond op te "programmeren" of om klanken/"presets" aan te passen naar smaak gaat het niet primair om de bediening/knopjes/schuifjes van de (al dan niet virtuele) apparaten.
Het gaat dan vooral over hoe geluid eigenlijk in elkaar steekt. En over hoe de verschillende synthese vormen werken (voornamelijk additieve- en, substractieve synthese, frequentie- en, amplitude modulatie) en de effecten van de modulatie opties (op bijvoorbeeld filter, amplitude of pitch). En de effecten van fasering/zweving etc in het spectrum.
En ook de modulatie van die klank tijdens het "gebruik". Ik bedoel daarmee: gedrag (bijv. volume en/of klank) beïnvloed door bijvoorbeeld velocity, aftertouch, pitch/mod wheel.
En dan gaat het hier alleen nog om de klankopwekking. Er is dan nog geen noot geregistreerd.
Ik kan me mijn eerste frustrerende pogingen nog goed herinneren.
Ik was er al snel achter dat je met zomaar wat proberen niet echt verder kwam.
Je moet je er echt wel even in verdiepen (om tot enigszins voorspelbare resultaten te komen)
En dat gold telkens opnieuw voor elke nieuw ontdekte synthese vorm.
En nog steeds als ik iets niet voor elkaar krijg.
Maar: eenmaal opgebouwd kun je vaak al snel in de buurt komen van wat je zoekt.
Niet alleen van nul, maar ook van "happy accident" of (al dan niet eigen) preset naar een gewenst resultaat.
Inmiddels bewaar ik mijn patches ook niet meer allemaal. Deze worden met het DAW project opgeslagen.
Ik heb natuurlijk wel een (altijd maar groeiende) set uitgangssituaties voor allerlei soorten klanken en voor verschillende synths. Maar die komen eigenlijk nooit ongewijzigd in een track terecht.
Dit alles niet om wie dan ook te ontmoedigen. Integendeel. Er is heel veel te leren, maar je kunt ook best snel grote stappen zetten. Met een beetje investering in kennis is al vaak veel resultaat te behalen.
Ik kom nog uit de tijd van "het boek" en van "voor het internet" (voor particulieren in Nederland)

. Informatie was toen een schaars goed. Veel moest je toch echt zelf uitzoeken. Inmiddels zijn er schatten (een overvloed) aan informatie beschikbaar.
Ik leer na ruim 25 jaar achter de synths nog steeds van elke sessie achter de synths/effecten/DAW.
Happy synthing