Een oude Yamaha YS200 met kwaaltjes. Wie kent ze?

Amalgam

Nieuwkomer
Ik heb vandaag iemands exemplaar gratis mogen overnemen. Op zich leuk, want het is een grappig keyboard en op marktplaats wordt de YS200 voor steeds hogere prijzen aangeboden. Best apart, gezien het feit dat hij dezelfde presets (slechts 100) lijkt te hebben als de veel minder bekende DS55. Maar afgezien daarvan: Hier wat dingen waarvan ik zeker weet dat andere bezitters van dit model er ook mee te maken hebben gehad.

1.: De tweede set driehoekige selector buttons reageert niet meer op indrukken.
2.: Op onverwachte momenten floept het LCD scherm uit en herstart het systeem, alsof-ie op tilt gaat wanneer hij het allemaal niet meer kan bijbenen. Wat mot dat?

Ik vraag me af hoe je het probleem met niet reagerende knoppen kunt aanpakken. Is het stof? Is het vuil? Hoe reinig je de contacten goed, en is er moeilijk bij te komen?
En ligt dat plotselinge uitvallen aan een lege CR batterij misschien? Of is het toch iets anders?

Ik gok erop dat het je power aansluiting is die effe geen contact maakt. Roest op lipje socket is dat vaak. Of solderjoints socket maken slecht contact en moet je effe opnieuw verwarmen.

Congrats met de vangst..:mega: al zien de YS100 en 200 er wel een beetje te futuristisch uit :D De TQ5 (uit dezelfde lijn) is de module versie van de 200.. die heeft helemaal een markant design.

De problemen herken ik deels..
Wat betreft de batterij. De YS200 heeft een sequencer aan boord. Heb dit type er zelf ook ooit een gekocht en hier was ook de batterij leeg.
Ook ooit een YS100 gekocht en die had geen problemen met de batterij. Ik gok dat de batterij in de 200 toch iets meer trekt om het sequencer geheugen te voeden. De batterij kun je gemakkelijk vervangen.. meestal soldeer ik zelf altijd uit een oud computer moederboard het houdertje plak die dan ergens (+nieuwe batterij) in de behuizing..

Wat je omschrijft van het uitvallen zal waarschijnlijk de interne voeding zelf zijn. Die van mij staat bij een maatje en hoorde hem er ook over dat ie soms spontaan uitviel, maar heel afentoe.
Ik gok dat de condensators niet helemaal meer lekker zijn (geloof ook dat ik er ergens weleens wat over heb gelezen.. maar weet niet meer waar...)
Soms kun je de condensators die slecht zijn al herkennen, dan staan ze bol.. maar soms ook niet.. Ze allemaal preventief vervangen kan nooit kwaad. Ze kosten bijna niks.. dus.. :)

De knopjes zijn helaas slijtage. Had er bij mij ook 1 of 2 in dacht ik... Hoogstwaarschijnlijk zitten er van die kleine tact-switches onder..
Heel soms zijn de solderingen door hard drukken misschien losgekomen maar wellicht reageerden ze toen al niet meer lekker :)
Deze kun je niet echt gemakkelijk schoonmaken aangezien het gesloten contactjes zijn en te klein. Heb weleens ergens gelezen dat iemand dit soort tact switches had gecleaned maar als het de versie is met het van die kleine rubbertjes in zoiets als een Yamaha RM1x zal het niet echt gaan lukken..

Al met al is het een leuke synth. De easy edit mode is ook leuk om geluidjes te tweaken. Helaas geen full edit mode maar je kunt em gewoon editen vanaf een computer. Het is eigenlijk n TX81z met exact dezelfde synth-engine, maar als extra nog een delay/reverb aanboord + 1 distortion :)
Er is een editor voor de atari die heel goed werkt op de YS100/200 zo kun je alle 100 geheugenplaatsen vullen met de vele presets die er voor dit type 4op fm synths zijn.

Hier een link naar de editor en sounds http://home.kpn.nl/m.tarenskeen/yseditor.htm
En je hebt dan ook nog de atari emulator nodig: http://steem.atari.st/lang_dutch.htm

Hier staat ook nog iemand die er een probleem mee had en het heeft gefixed. :)
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=196343

Laatst gewijzigd:
Wat goed om al deze reacties (en informatieve links) te kunnen lezen. Ik heb inmiddels vastgesteld dat de YS200 beschikt over een 'battery level check' (dankzij deze page: http://snackeyes.blogspot.nl/2017/06/replacing-yamaha-ys200-synthesizer.html).
Zo stelde ik vast dat de CR batterij nog gewoon 'ok' is (3,9V resterend). Daar ga ik dus voorlopig nog niet aan prutsen.
Er is wel iets anders aan de hand, want als ik het apparaat aan beide zijden beetpak en de zijkanten langzaam op en neer beweeg, dan kan ik een klein losgeraakt dingetje horen rollen. Dat kan een klein schoefje zijn, maar misschien is het ook iets dat te maken heeft met een van bovengenoemde problemen. Ik heb de YS200 nog niet geopend. Misschien hoor ik de oorzaak van de twee niet werkende selector buttons?

Wat dan wel weer een beetje curieus is, is dat de titels in de User Bank 'gescrambled' zijn. Allemaal willekeurige tekens. Dat is iets dat naar verluid wordt toegeschreven aan een lege batterij. Maar volgens de 'battery level check' is de batterij nog gewoon in orde. Vreemd. Kan iemand daar iets zinnigs over zeggen?

Zo stelde ik vast dat de CR batterij nog gewoon 'ok' is (3,9V resterend). Daar ga ik dus voorlopig nog niet aan prutsen.
Er is wel iets anders aan de hand, want als ik het apparaat aan beide zijden beetpak en de zijkanten langzaam op en neer beweeg, dan kan ik een klein losgeraakt dingetje horen rollen. Dat kan een klein schoefje zijn, maar misschien is het ook iets dat te maken heeft met een van bovengenoemde problemen. Ik heb de YS200 nog niet geopend. Misschien hoor ik de oorzaak van de twee niet werkende selector buttons?

3,9v klopt niet. Die lithium batterijen zijn max 3,1v dacht.. misschien iets hoger maar nooit 3,9v.
Ik heb ooit ns n DX7 gekocht en die gaf ook veel meer aan.. 4,7v zelfs.. en daar zat geen batterij meer in.
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=156881&highlight=4,7

Gewoon openhalen en idd.. dat losse onderdeel eruit vissen iig.. kun je meteen die toestand bekijken.. Die vreemde tekens zijn ook wel een beetje de symptomen van een lege batterij..

Heb een eerste verkenningstocht uitgevoerd. In de bodemkap lag onwijs veel stof en ik meende zelfs sporen van insecten te zien. Vintage gear! Het losse dingetje was een stukje omhulsel van koperdraad. Geen schroefje o.i.d.
Het compartiment met de batterij bevat een oude roodgerande Sanyo knoopcel (MnO2-Licell, 3Volts, Japan).
Als dat er een uit eind jaren '80 is, dan kan daar idd. geen energie meer in zitten. Ga ik vervangen.
Maar om bij de niet werkende selector knoppen te komen is meer demonteerwerk vereist. Succes daarbij lijkt minder gegarandeerd. Dat gaat nog wat worden. Of niet.

Zeg Mac, aangaande de niet-reagerende knoppen: Je had het over tact-switches en zo. Maar als jouw YS200 dit probleem ooit gehad heeft (1 of 2 knoppen, begrijp ik uit je eerdere reactie), hoe heb je dit toen opgelost?

Heb er bij mij niets aan gedaan, check mijn post nogeens... :) Ik vermoed alleen maar dat het dit soort tact-switches zijn aangezien dit bij veel Yamaha spullen uit deze tijd zo is..

De knopjes zijn helaas slijtage. Had er bij mij ook 1 of 2 in dacht ik... Hoogstwaarschijnlijk zitten er van die kleine tact-switches onder..
Heel soms zijn de solderingen door hard drukken misschien losgekomen maar wellicht reageerden ze toen al niet meer lekker :)
Deze kun je niet echt gemakkelijk schoonmaken aangezien het gesloten contactjes zijn en te klein. Heb weleens ergens gelezen dat iemand dit soort tact switches had gecleaned maar als het de versie is met het van die kleine rubbertjes in zoiets als een Yamaha RM1x zal het niet echt gaan lukken..

Back