DX7 Yamaha REFACE DX

MrBoembas

Stamgast
Beste Synthesizer vrienden,

Ik zit er echt over na te denken om een Yamaha Feface DX Synthesizer aan te schaffen, alleen om dat deze de DX7 sounds heeft ?

Wat voor grote verschillen zitten er eigenlijk tussen een gewone DX7 en een Reface DX qua sounds ? (alleen qua geluid niet qua functies)

Of kan ik toch maar beter een sample download aanschaffen zoals :

http://www.ebay.nl/itm/YAMAHA-DX7-Perfect-Original-Sound-WAVE-Samples-Library-on-CD/112457314926?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2055119.m1438.l2649

Het gaat mij puur om de sounds van de DX7, die echte typische sounds.
En eigenlijk ook omdat de Reface vrij klein en compact is spreekt het mij wel aan.

Oja Dexed heb ik ook ik heb hem al geprobeerd in FL Studio 12 in te laden maar dat is nog niet gelukt helaas :(

Je kan met een volca FM naar 't schijnt al de DX7 patches spelen. Veel makkelijkere oplossing dacht ik - daarom heb ik 'm (niet dat ik 't al probeerde)
De volca heeft lagere specs dan de dx7 maar we weet volstaat 't voor je doel. En dan heb je een massa knopjes (die een dx7 of reface niet heeft)

In hoeverre het geluid van een DX7 en de alternatieven overeenkomen kan ik niet zeggen, maar ik vind de interface van de Reface DX een pluspunt.
Het zijn weliswaar maar vier touchsliders, maar in combinatie met een informatief display en een slimme implementatie vind ik het qua bediening de beste FM synth die ik in mijn handen heb gehad (ervaring met: PLG150-DX, DX-200, G2)

Ondanks dat het een toetsenbord met minikeys heeft vind ik hem uitstekend bespeelbaar.
Hoewel ik zeker geen liefhebber ben van minikeys vind ik dit toetsenbord wel van een andere orde dan die van bijvoorbeeld Korg.

De klank vind ik erg goed.
Nogmaals, ik weet klanktechnisch niet in hoeverre deze verschilt danwel overeenkomt met een originele DX7, maar het geeft mij de klanken die ik van een FM instrument verwacht en vind ik die zeker niet onderdoen voor die van de andere FM instrumenten die ik heb gehad.

Ik heb even een YB filmpje bekeken, :

En sommige geluiden klinken iets anders, maar volgens mij kan je het toch ook weer zo bewerken op de Reface dat die als een echte DX7 klinkt of niet ?

En de Volca FM is toch een Korg ? Maar hoe krijg je dan die DX7 geluiden eruit ?
Ik zie alleen op YB als er een echte DX7 bij staat :S
En niet dat die de DX7 geluiden in hem heeft.

Het gaat echt om de klanken van de DX7.
Het makkelijkste is om te zeggen KOOP EEN DX7 maar ja ik heb er geen plaats voor haha :D.. Tis ook zo zonde dat ik Dexed niet aan de praat krijg in FL Studio 12 :(

Weet iemand anders hoe realistisch de geluiden overeenkomen met elkaar ?

Een Reface is een mooi begin om de FM synthese te verkennen... maar als ik TS was zou ik toch Dexed proberen actief te krijgen in FL12. Er zijn mega veel presets in te verkennen die je in de Reface nooit zult kunnen inladen.
Technisch vraagje. Heb je misschien de verkeerde versie geprobeerd? Als je n 64 bit DAW draait met de 32 versie VST (en andersom) ga je m niet tegenkomen in je lijstje VSTs.

Reface is ook 4operator FM synth. De DX7 heeft er 6.
Mocht het lukken om toch Dexed toch aan de gang te krijgen kun je in dit topic van Yoozer een mega grote verzameling DX7 presets vinden. :)

beetje google
ik pluk er zomaar eentje uit lukraak

De reface DX is soort van gebaseerd op 4 operator FM synths met verschillende golfvormen: de DX11, TX81Z maar dan met heel veel nieuwe functies
.
De reface is dus niet gebaseerd op de DX7 die 6 operators had. DEXED doet de DX7 bijna perfect na behalve dat die geen portamento heeft.

De reface is verder veel meer uitgebreider dan die oude 4 operator FM synths, meer algoritmes, negatieve en positieve feedback waarmee je weer totaal nieuwe ("nog niet bestaande") FM sounds kan maken...de reface is echt een eigen ding in de DX lijn, klinkt veel sprankelender en misschien wel smeuiger dan een oude DX7 die veel stoffiger, noisy-er en "digitaler warmer" klinkt.

Die hele touch strip toestand is een soort van gimmick vind ik, de slider en knoppjes op een ouwe DX werken veel sneller en intuitiever....maar misschien is dat omdat ik er gewend aan ben.

Wat echt k*t is aan de Reface DX is dat die geen polyfone portamento heeft, wat echt de signature sweetspot sound was van de oude DX'en...ik heb hem hier naast een oude DX100 staan en qua power en ballen blaast die de Reface wel weg vaak ;)

@MacGyverGear Dexed werkt nu wel weer op FL Studio 12 :-) De oorzaak was gewoon Windows 10, ik zag Dexed wel steeds in de lijst staan bij FL Studio maar ik kreeg hem niet geactiveerd en dat kwam door de oorzaak van Windows 10, ik heb Dexed opnieuw moeten installeren (met dat die in een vorige windows versie wel werkte) en nu werkt die wel naar behoren. Ik heb een 64 Bit PC met Windows 10.

En je topic verwijst naar dit topic ;-) :P.

Dus ik ga gewoon aan de slag met Dexed op FL Studio en vervolgens laad ik het in op de Tyros of op mijn Roland JP 8000.

@ smackos Thanks voor de uitleg ! Ik overweeg nog of ik alsnog een Reface ga kopen ook omdat die zo klein is en makkelijk mee te nemen is en als die de geluiden bevat die ik wil dan ben ik verkocht :D.

Heel vaak ligt het aan Windows 10, mijn Cool Edit Pro had een paar maanden geleden ook al kuren dat ik niets meer kon opslaan en hij de gekochte versie niet meer herkende :(. Gelukkig na veel geduld en steeds opnieuw te installeren is het mij ook weer gelukt om Cool Edit pro weer draaiende te krijgen.

Ik snap soms niet dat Microsoft elke keer weer een nieuwe Windows versie uitbrengt, voor mij was XP de beste Windows versie ooit ook voor mijn Keyboards en Synthesizer die lopen ook niet echt lekker op Windows 10.

En het draaitje van Yoozer had ik al even opgezocht en gelezen en ook gelijk geïnstalleerd in Dexed / FL Studio.

Ik moet nu alleen nog leren hoe ik de tonen apart kan openen met FL Studio en zo in mijn Tyros zetten, (Bij Spijkerhoek is het gelukt met een kabeltje van PC in naar Audio out, maar openen met FL Studio enkel Keys en Synths lukt nog niet, wel lukt het me om de Drum partijen op te nemen. Dat wordt nog even studeren aan FL Studio.

Ik heb altijd op mijn Synthesizers en Keyboards gewoon gespeeld en enkel opgenomen met Cool Edit pro daarom is FL Studio nog uit ploeteren :D

Ik snap soms niet dat Microsoft elke keer weer een nieuwe Windows versie uitbrengt, voor mij was XP de beste Windows versie ooit ook voor mijn Keyboards en Synthesizer die lopen ook niet echt lekker op Windows 10.

Ik denk dat meerdere partijen daar last van hebben, en Google heeft het zelfs tot kunst verheven met Chrome versie128394 (oeps, nu al weer 3 versies hoger sinds ik dit post). OSX 10.6 is ook het beste OSX ooit, alles wat er sinds het een solide 64 bit systeem is werd toegevoegd is behoorlijk bloat. De echte killertoevoegingen in 10.7-10.12 hadden prima in 10.6.9, 10.6.10 etc kunnen worden meegenomen. Maar goed, sinds de 64-bit multicore Core2Duo lijn is er ook niet echt iets veranderd aan de hardware waar de software zo grondig voor op de schop hoeft. Hooguit een paar updates van de GPU libraries. En sommige dingen worden nog steeds gekunsteld: OS 10.0 was namelijk qua techniek al voorzien van vector GUI, en 64 bit kleur. Terwijl dit nog steeds niet geactiveerd is. Met Retina krijgen we er nu een slappe versie van.

Dus ik ga gewoon aan de slag met Dexed op FL Studio en vervolgens laad ik het in op de Tyros of op mijn Roland JP 8000.

Hoe ben je van plan een Dexed FM patch in een jp8000 te laden?

Back