Ben momenteel aan het masteren van een nieuw trance progressive nummer van mezelf met een TC-Finalizer plus.
Heb weeral wat vorderingen en ontdekkingen gedaan om het nog beter te laten klinken dan men masters van voordien, EQ standen,compressor... elk nummer moet je anders benaderen om de feel van het nummer optimaal ten gehoren te brengen vind ik, vooral als je soms verschillende stijlen van muziek doet.
Inderdaad je oren zijn de final judge, ik doe ook steeds AB vergelijkingen met cd's van hetzelfde genre en luister dan op een zeeeeeeeeer laag niveau op men MAckies HR 824's anders doe je je gehoor direct stuk en zo hou ik de hoge volume check's voor op het laatste wanneer ik denk dat ik een deftig resultaat heb, om dan ook telkens te concluderen dat wanneer je fijntuned op laag niveau, het gewoonlijk op groot volume ook mooi zit(of nog beter) (valt te zien of je moni's genoeg laag produceren op een laag volume).
Dus van cd's leer je een pak en ik gebruik dan ook een switcher die dan direct van cd naar de uitgang van de TC finalizer overschakelt om zo te vergelijken.
zoals men ook zegt moet je horen in kleur en niet naar de compositie zelf niet meer bij het masteren(wel het genre hè), heb dus ook drie dagen men nummer niet gehoord en men oortjes wat gespaard om met een fris oortje te kunnen masteren, omdat ik zo het snelste en het zuiverst kan bijleren qua gehoor, lees er ook ni teveel over maar pak de koe bij de horens omdat ik denk dat dit toch de beste manier is tijdens het ondervinden.
Ik kan het iedereen aanraden het vroeg of laat te leren daar deze materie iets is dat toch bepalend is voor je eigen productie. Deze keer ga ik men track ook eens naar een Pro mastering studio doen om eens te vergelijken welke dan de beste versie is

hihi!
bij
http://www.foon.be
iemand die in alle genres thuis is en ook al zeer veel dance gemasterd heeft al sinds jaren 80 enzo...
wat ik nog wel wil weten is hoe ik het beste master voor vinyl en voor cd en voor radio, wat het verschil is, heb het eens ergens gelezen maar heb het ni afgeprint of onthouden ofzo...
t'zal wel iets met volumes te maken hebben zeker?
iemand weet van anders??
tot forums, p.