• Het Marktplaats Archief kan als naslagwerk worden gebruikt. Alle advertenties die in het archief staan, zijn gesloten en dus niet meer actief. De aangeboden producten zijn niet meer te koop. Advertenties worden naar dit archief verplaatst als de eigenaar de advertentie heeft gesloten of wanneer er langer dan 30 dagen geen activiteit op een advertentie is geweest.

Het heeft dus geen zin om de aanbieders te benaderen met vragen over een product dat niet langer te koop wordt aangeboden. Doe dit dan ook niet. Het voorkomt ergernis.

Mastering

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
He Fuse,

Doe je dit voor alle stijlen of ben je voel je je eerder thuis in 1 bepaalde stijl?

Zelf maak ik muziek met 'weinig bas en drumgehalte'. Ben nog steeds bezig aan enkele nummers die, naar ik vermoed, over enkele weken 'klaar' zullen zijn.

Heb zelf ook totaal geen verstand van mastering (en misschien nog wel een heleboel andere zaken ;) )en heb dus ook geen tools om dit te doen (behalve via software dan).

Als je ook thuis bent in wat meer 'relaxte' stijlen dan laat ik zeker nog iets horen.

Ik wacht ook nog steeds ff een keer het goeie moment af aangezien ik druk bezig ben met afstuderen, maar ik denk er nog steeds serieus over na....

*bump*

Nou ja, misschien nog overbodig omdat toch iedereen hier een (illegale) L2 gebruikt. Volgens mij de vetste plugin voor mastering ooit. Of dat nieuwe leden (lees Grooveron) het beter kunnen.

Maar mastering blijft een precies werkje wat je niet zo maar even uit je mouw schud.

ik heb niet de illusie dat het toepassen van een L2 preset op de mix echt masteren is, maar het klinkt allemaal wel een stuk beter/consistenter ineens.....maar ik denk dat dit alleen goed werkt bij electronische muziek met vrij weinig dynamiek...

welke spullen zijn jouw favoriete masteringstool op dit moment Fuse? Ik zag al de absolute 2 staan , is de rest software-plugins wat je gebruikt?

LOL!

Ik gebruik ook een versterker hoor. Errug handig. Quad303 dus nog niet eens zo slecht ook, en hij kan harder dan de boxen kunnen verdragen. Ideaal om de buurt (dus niet alleen de buren) mee te terroriseren. Maar tegen een idioot die een PA thuis heeft staan kan ik niet op.
Maar om te masteren zijn die absolute 2's erg krap aan. Ze zijn al scherp maar het laag is op zich redelijk strak maar als je beter hebt gehoord blijft je dat onthouden.

Maar plugins? Pffff... welke zegt niet zoveel eigenlijk denk ik. Meer hoe je ze gebruikt. Maar hoe beter je mixt hoe minder je hoeft te masteren, maar zeker handig als je wat in de mastering verdiept omdat zo mixen ook wat beter gaat.
En dan helpt het wel als je al honderden slechte mixen hebt gemastered en d'r toch nog wat extra's in hebt kunnen brengen.

Klopt! je moet dus alle Mastering truuks al uit voeren vòòrdat je gaat masteren. Allemaal rekening houden van te voren hoe je het gaat aanpakken. Ik heb 2 mnd. geleden een rockbandje opgenomen. M'n soundcraft tafel + P3 met motu 8 i/o en 10 Mic's naar de ruimte en opnemen die hap. werkte fantastisch.
Wat zijn die gesloten koptelefoons dan handig! ook een grappig gezicht als je al die tracks voort ziet borduren in cool pro terwijl die gasten spelen :) Later de zang gedubt.
hier heb ik veel van geleerd (nog steeds eigenlijk).
Als alles af is zal ik eens laten horen hoe het was/geworden is.

suc6 Fuse!

Is er trouwens een website met meer info over die L2 plugin? Ik heb er nog nooit van gehoord, dus ik ben wel benieuwd wat het precies is en van wie het is... (makers)
link?

Origineel geplaatst door fuse
*bump*

Nou ja, misschien nog overbodig omdat toch iedereen hier een (illegale) L2 gebruikt. Volgens mij de vetste plugin voor mastering ooit. Of dat nieuwe leden (lees Grooveron) het beter kunnen.

Maar mastering blijft een precies werkje wat je niet zo maar even uit je mouw schud.

klopt, ik master vrij veel en het ligt eraan wat je moet master hoe je het behandeld, Jazz is heel anders dan klassieke muziek en dat moet je weer anders benaderen dan Dance of House.
Is het voor CD of voor Vinyl, is het voor radio of voor Clubs.
Alle deze dingen moet je in de mastering menemen.

Er is geen vaste werkwijze, ligt aan wat je binnen krijgt en wat eruit moet.
Ik heb wel eens spul gemasterd wat op 3 verschillende manieren behandeld moest worden. Vandaar dat ik ook veel tools heb om het aan tepassen, Van Valve EQ en Compressors
tot goede solidstate versies en echte mastering processoren.

Er is jammer genoeg niet 1 weg naar rome wat dat betreft.
Veel verdien je er niet mee (althans ik niet) ik reken meestal 20 Euro per uur met een minimum van 80 euro.
Dit is inclusief de Master, afluister copy en Koffie of Thee8P

Voor de "doe het zelvers"
Mastering kun je leren hoor! wat je nodig hebt is
1. goede monitoren die jij goed kent.
2. EQ, compressor en limiter (zit vaak al in je soft bv logic)
3. een beetje theorie kennis over 16 bit en db's
4. cd brander met redbook software voor het zetten van PQ codering.

Origineel geplaatst door Quadruplo
Voor de "doe het zelvers"
Mastering kun je leren hoor! wat je nodig hebt is
1. goede monitoren die jij goed kent.
2. EQ, compressor en limiter (zit vaak al in je soft bv logic)
3. een beetje theorie kennis over 16 bit en db's
4. cd brander met redbook software voor het zetten van PQ codering.

Ik ben het met je eens op punt 2 na, goede outboard is nogaltijd beter en sneller intezetten dan Plugins en klinken beter, en wat dacht je van een goede soundcard.
Dit kun je niet met een SBliveje doen, je hebt toch echt minimaal een goede audiokaart nodig.

*grin* wat ik allemaal niet op een cheapo creative labs gemastered heb (nog goedkoper dan de live) en die pseudo 3d effect had en het hele stereobeeld omgooide op m'n headset. Een boel beginnersfouten gemaakt dat wel. Maar wel supertof om te doen.

Maar bij puntje 2 heb je zo je na/voordelen.
Want outboard gear heeft meestal een betere klank, maar per trap verlies je een tikkie kwaliteit. Bij digitaal kan het als je het chained in 1x. En de software is ook duur maar het scheelt wel een slok op een borrel qua aanschaf. :)

Digitaal heeft ook het voordeel van presets, A/B'en load/save opties. Dus qua snelheid valt het wat dat betreft wel mee.
En als je dan bijv een UAD1 gebruikt ben je qua kwaliteit op je computer goed bezig. Maar of het op kan tegen een 11 bands buizen multibandcompressor? Kweenie. :)

That's right sh101! heb vroeger zat keren meegemaakt dat mensen zeiden "hee, dat klinkt lekker afgemixt" terwijl het met een SBlive kaartje is gemixed. (wel op goede monitors afgeluisterd!)

Ben momenteel aan het masteren van een nieuw trance progressive nummer van mezelf met een TC-Finalizer plus.

Heb weeral wat vorderingen en ontdekkingen gedaan om het nog beter te laten klinken dan men masters van voordien, EQ standen,compressor... elk nummer moet je anders benaderen om de feel van het nummer optimaal ten gehoren te brengen vind ik, vooral als je soms verschillende stijlen van muziek doet.

Inderdaad je oren zijn de final judge, ik doe ook steeds AB vergelijkingen met cd's van hetzelfde genre en luister dan op een zeeeeeeeeer laag niveau op men MAckies HR 824's anders doe je je gehoor direct stuk en zo hou ik de hoge volume check's voor op het laatste wanneer ik denk dat ik een deftig resultaat heb, om dan ook telkens te concluderen dat wanneer je fijntuned op laag niveau, het gewoonlijk op groot volume ook mooi zit(of nog beter) (valt te zien of je moni's genoeg laag produceren op een laag volume).

Dus van cd's leer je een pak en ik gebruik dan ook een switcher die dan direct van cd naar de uitgang van de TC finalizer overschakelt om zo te vergelijken.

zoals men ook zegt moet je horen in kleur en niet naar de compositie zelf niet meer bij het masteren(wel het genre hè), heb dus ook drie dagen men nummer niet gehoord en men oortjes wat gespaard om met een fris oortje te kunnen masteren, omdat ik zo het snelste en het zuiverst kan bijleren qua gehoor, lees er ook ni teveel over maar pak de koe bij de horens omdat ik denk dat dit toch de beste manier is tijdens het ondervinden.

Ik kan het iedereen aanraden het vroeg of laat te leren daar deze materie iets is dat toch bepalend is voor je eigen productie. Deze keer ga ik men track ook eens naar een Pro mastering studio doen om eens te vergelijken welke dan de beste versie is 8) hihi!

bij
http://www.foon.be

iemand die in alle genres thuis is en ook al zeer veel dance gemasterd heeft al sinds jaren 80 enzo...

wat ik nog wel wil weten is hoe ik het beste master voor vinyl en voor cd en voor radio, wat het verschil is, heb het eens ergens gelezen maar heb het ni afgeprint of onthouden ofzo...
t'zal wel iets met volumes te maken hebben zeker?
iemand weet van anders??

tot forums, p. :biertje:

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back