Moog Little Phatty of SUB 37 ???

tbn

ToevalBestaatNiet
Hoi,

Ik ben druk bezig mijn modular te verkopen omdat ik weer een "speelsynth" wil hebben, en ik daarbij verliefd ben op het geluid van moog synths. Nu twijfel ik nog wat tussen een LP en een sub 37.

Ik zal hem met name gaan gebruiken om live toetsen op te spelen en wat aan de knoppen te draaien, al dan niet in bandcontext. Daarom valt een sub-phatty sowieso af omdat ik toch wel graag 3 oct aan toetsen wil.

Welke zou je kiezen/aanraden en waarom?

Deze vraag werd laatst ook gesteld. Althans, ging toen over de Sub Phatty en Sub 37.

Als je het geld hebt, de Sub 37, veel meer mogelijkheden. Als je de flexibiliteit van modulair gewend bent, dan zal je beide synths enigszins beperkt vinden, maar de LP zeker.

Het gaat me specifiek om de little vs de sub37-->

Wat mij het meest bezighoudt: de LP heeft minder mogelijkheden, maar daardoor ook minder parameters en een duidelijke interface door de ledkransen rond de pots die ook bij presetwissel een indicatie geven van je settings.

De SUB37 heeft veel meer mogelijkheden, dedicated knoppen voor de meeste daarvan, maar daardoor ook meer knoppen die ineens niet meer de juiste waarde aanwijzen als je een preset wisselt....

..of heb je toch wel redelijk overzicht op een sub37?

Er is een duidelijk verschil in sound tussen een Little / Slim Phatty en een Sub 37. De Sub 37 klinkt cleaner / preciezer dan een Little / Slim Phatty die wilder, romeriger en organischer klinkt. Een Little / Slim Phatty vind ik meer klinken zoals ik wil dat een Moog hoort te klinken. Een Little / Slim Phatty heeft inderdaad minder mogelijkheden dan een Sub 37, maar als ik moet kiezen is het toch - zonder één seconde na te denken - een Little / Slim Phatty. Maar een Sub 37 vind ik ook heel cool klinken hoor. Je zou ze eigenlijk prima naast elkaar in de studio kunnen hebben. En dan bijv. de nieuwste Subsequent 37 CV met daarnaast / daarboven een Slim Phatty in een 19 inch rack. :)

Zover ik weet klinken een Little Phatty en een Slim Phatty exact hetzelfde.

Gewoon uit nieuwsgierigheid, maar waarom per se een Little Phatty en geen Sub Phatty?

Ik wil met name op de toetsen gaan spelen, en merk dat ik met twee octaven net iets te vaak tegen de horizon bots... 3octaaf is mijns inziens ideaal op een monosynth, (en komt ook een beetje overeen met het bereik van het instrument waarop ik begonnen ben; een altsax)
Dat, en het feit dat de sub phatty heel wat interessante parameters heeft die je toch wel op wat mysterieuze wijze moet bedienen weerhoudt me van de sub phatty.

Daarnaast heb ik ook een bass station 2, waarop ik regelmatig speel en die blijft, omdat ik het een leuk ding vindt. die heeft het selecteren van extra functies via de toetsen nog wel aardig geregeld, maar vind ik eigenlijk ook wat omzichtig.

De Little phatty heb ik zelf al 2x een tijd in huis gehad, en ik ben werkelijk verliefd op de sound, en op de mod- en pitchwheels. Ook de interface bevalt me opzich erg goed. Dat die zou bevallen is voor mij dan ook geen vraag. Het enige wat er op aan te merken is zijn de toch wel erg beperkte modulatiemogelijheden.

De sub 37 lijkt me in dat opzicht interessant; lijkt aardig in de buurt te komen van de little qua sound (of heb ik het mis?) en heeft een tweede modbus. Had ie ook maar die fijne interface van de LP, met zo'n led-draaiknop per sectie en fijne grote druktoetsen..... Met de sub 37 is mijn grootste vrees dat de complexiteit zoveel meer is dan op de phatty dat je het overzicht wat minder hebt over je patch, zeker als je presets wisselt. Je ziet toch niet hoe al die knoppen in de patch staan?

Dat is dus feitelijk mijn dilemma: Is de sub 37 inderdaad die little phatty met wat fijne extra modulatie, of zal die me als het ware teveel aan de BS2 doen gaan denken qua gevoel van de interface.....?

Een Sub Phatty heb ik nooit in mijn studio gehad, maar wel (tegelijk!) een Little Phatty en een Sub 37. De Sub 37 heb ik niet meer om reden dat ik plaats wilde maken voor iets anders.

Tussen een Little Phatty en een Sub Phatty is er ook verschil in sound, zoals ook uit onderstaande video blijkt. Met de Sub Phatty is meer te moduleren, maar je hebt 1-octaaf minder ter beschikking en geen arpeggiator. Aan jou de keuze...

eerlijk advies als je moet kiezen tussen little phatty en sub37: koop mijn multimoog ;)

Ik denk ook nog steeds aan een slim phatty. Gewoon omdat ie zo handzaam is. Ik vind 'n trouwens beter aanvoelen dan de sub 37 - die zijn drukknopje zijn prul. Idem met de sub

Ik heb de Little Phatty ingeruild voor de Sub 37 omdat dat 4 knoppen systeem voor mij echt niet werkte. Zeker bij live optredens waarbij je maar 1 hand over hebt, lijkt 1 knop per functie me veel handiger. Waar je bij de LP menu's in moet voor bepaalde functies, heb je hier bij de Sub 37 gewoon een knopje voor. Hij klinkt iets minder rauw dan de LP, maar de sub osc, distortion en feedback maken veel goed. Wat ik hoor over slechte bouwkwaliteit merk ik absoluut niets van, hij is gebouwd als een tank. Je moet gewoon niet eentje van de eerste lichting kopen met de slechte cutoff knop.

De Little Phatty moet blijkbaar ook eerst een tijdje warm worden voordat hij echt stabiel is.

Dat is ook zo. De LP kan zichzelf calibreren en dat gaat vrij snel. Bij de Sub 37 heb je hier sowieso geen last van.

De Little Phatty klinkt lekker agressief (vind ik)! :)
De Little Phatty moet blijkbaar ook eerst een tijdje warm worden voordat hij echt stabiel is.
Klopt, je moet er even rekening mee houden dat je die een uurtje eerder aan zet.

Ik bedoel het ook niet meteen als nadeel. Kan ook een indicator zijn van wildere oscillatoren :)

Ik heb de little al een paar keer in huis gehad: binnen een paar minuten is hij prima op stemming, zeker met de "autotuning" functie aan.

Dat vind ik wel het briljante aan het ding; dat hij vrij wiebelige oscillatoren heeft die zichzelf stemmen... Naast de autotune werkt de calibrate feature ook wel tof: het ding meet voor elke toets uit welk precies voltage hij digitaal moet genereren om voor elke toets de juiste noot te spelen. Daarmee calibreert hij dus eigenlijk de ingebouwde midi-cv op de oscillatoren; toch wel goed bedacht.

Ben op grond van bovenstaande posten bang dat moog voor de sub-serie de oscillatoren dermate gestabiliseerd heeft dat de autotune en calibrate functies minder nodig zijn, maar dat daardoor wat is ingeboet op 't "organische" geluid.

Overigens schijnt het stemproblemen te kunnen geven wanneer je de autotune feature ingeschakeld houdt bij gebruik van de pitch CV... ...wellicht dat dat een bron is van verhalen over phatty's die niet op stemming blijven...

Laatst gewijzigd:
Back