Voor zij die interesse hebben een paar tips :
* lead op 01:36 op links, is rechts dezelfde partij met een andere sound, maar dan veel stiller. Soms doe ik het zo dat het in de mix nagenoeg niet meer hoorbaar is, maar net aanwezig so to speak. Vanaf 02:53 is dat nagenoeg het geval. Het is wel zoeken, liefst naar sounds die complementair zijn.
* Ik speel een percussieve 'polysynth' partij met een '0' attack, en een bepaalde release. (met de release kan je wat experimenteren) Die partij zet ik dan in wav. Vervolgens zet ik midi partij in reverse (zodat die partij omgekeerd wordt gespeeld, neem opnieuw op in WAV en zet die dan opnieuw reverse. Dan wijzig ik EQ's van beide partijen zodat de eene wat meer in mid en laag zit en de andere wat meer mid en behoorlijk veel hoog. Als je die 2 partijen dan in 2 tracks onder elkaar zet, dan met panning en extra FX speelt (al dan niet geautomatiseerd) kun je wonderbaarlijke resultaten krijgen. Kun je, want het is trial en error.
Bovenstaand wordt bv ook gebruikt met vocals waarbij de stem wordt opgenomen, dan in reverse en dan FX waarbij 0:100% wet gaat. Die FX opnieuw in WAV en daarna terug in Reverse. Dat zet je dan onder de orginele opname en zo komt de FX voor de stem.
* voor bass gebruik ik vaak een sub FX (MaxxBass Waves of standaard Logic) Wel subtiel gebruiken, mag haast niet hoorbaar zijn.
20Hz hoor je niet, maar voel je wel... ;-) Opletten met rumble.
* tijdens afmix alle kanalen die het niet nodig hebben : LOW CUT ! (dus alles wegsnijden tot waar je frequenties dat toelaten.
* heel stil mixen. Héél stil. Dan hoor je goed wat het luidst in je mix staat.
* quantize is mijn vijand. Ik tracht iets zo juist mogelijk, of beter gezegd met de beste feel in te spelen. De beste stukken kopïeer ik uiteraard. (vandaar mijn grootste respect voor ABBA en vele andere oudere bands, omdat alles wat je hoort toen ook werkelijk 'live' gespeeld is) Een fout spelen was simpelweg opnieuw beginnen en daarom werd er soms ook een jaar of 2 aan een album gewerkt...) Ik quantize nooit drums ! Toch niet volledig. De event-list / piano roll editor is mijn beste vriend en ik bekijk noot per noot inzake timing, velocity, lenght,enz. Ook voor synth partijen trouwens.
* track delay : ik gebruik vaak track delay omdat het je toelaat partijen bv bass een wat meer 'layed back' feel te geven.
* tracht 'stiltes' in je tracks te stoppen die je opbouwt naar een 'leegte' en dan terug opbouwen om te eindigen met een coda op het einde van je track (1:18 > 1:36 > 1:55)
* en uiteraard, luister veel naar artiesten die vergelijkbaar werk maken :
https://soundcloud.com/trifonic/transgenic-rust-mix
(deze jongen schreef de muziek voor Assasins Creed op PS3 en heeft vele workshops op YouTube, one of my favorites)
Ik schuim vaak SC af naar andere artiesten, greedy for information...euh lees muziek ;-)
En zo zijn er nog tientallen, honderden dingen die je kan doen. Vrolijk kerztveest. Hik. ;-)