Origineel geplaatst door Hanz Kwam nog een mooi plaatje tegen... deez' stokouwe thread leek me wel een leuke plek ervoor...
We zien: OB-8, OB-Xa, OB-X, 2-Voice, Xpander, Matrix-12
(wat betreft m'n vraag: inmiddels is het dus wat jaren later, en is m'n bloedeigen OB-Xa 8-voice met kenton midi nu echt BIJNA uit reparatie bij Boemtsjak )
trap oudere drad ook vanwege de ultie pic van hanz
@wouw ; k vind het nog steeds apart dat een OB-8 zo anders (beter) klinkt dan een Prophet 5, ondanks het feit dat beide gebruik maken van dezelfde cem oscillatoren en filters.
Misschien dat het ontbreken van een display op de Oberheims (OB-8 / OBXa) toen al out-of-date was ?
as die al goed klinkt een obie 8 dan een prophet zeg maar met same osc/filters
warkomen die verhalen vandaan dat de matrix 12 & xpanderd minder weer klinken ?
ik heb nog nooit een echte grote oberheim mogen tatsen ...jammer
heb een matrix 6 + accesbak gehad maar is volgens velen niet te verglijken ,...wel leuk set overgens
Ik heb nooit een Matrix 12 of Xpander bespeeld. Eigenlijk mag ik dus niet inhaken op jouw vraag. Maar ik doe het toch even.
Is het niet zo dat deze latere generatie Oberheims andere cem-chips gebruiken ? Dat zou een gedeeltelijke verklaring kunnen zijn.
En volgens mij zijn de LFO's en envelopes software-gegenereerd. Uit mijn ervaring met andere hybride synths blijkt dat ook nadelig te werken.
De laatste Oberheim welke ik bezit, de OB-8, heeft digitale LFO's waarvan ik geen enkele hinder ondervind en gelukkig analoge envelopes (cem3310). Het gerucht gaat vaak dat de OB-8 softwarematige envelopes heeft maar dat is niet waar. Alleen de callibratie van de envelopes vindt via software plaats. Als deze callibratie correct is uitgevoerd heb je gewoon razendsnelle envelopes.
3310 zitten ook in de memorymoog
en meer duurdere
idd in bv de matrix 6 same ax80 /en esq erg goed maar een soort alles jkunner chips ...
begrijpelijk dat ze wat ,...strakker klinken ,..
en software [ik hoorde] dat de matrix 6 idd groot gedeelte software had env en lfo,s ...
wat & hoe verklaardt denk een hoop tov de matrix 12 die weer wel goede cems had
maar oudere obie,s heebdenk en anders soort cems
misschien daty hex wat kan verklaren
of mn eiegn draad welke cem/ssm in welek bak hey ....!!
check
!
Voor de geïnteresseerde, ik kan zelf wel oordelen over de verschillen tussen de Xpander/Matrix 12 en de OB-8 en het zijn totaal verschillende synths die men voor totaal verschillende toepassingen kan inzetten.
De OB-8 heeft ondanks de maar 2 oscillatoren een dik geluid en heeft een polyfonische sound om te smullen. Dit is een synth die men bij uitstek in te zetten is voor elektronische produkties, voor dikke bassen, etherische pads, strijkers, synthetische blazers, etc. Hij overheerst wel snel in een mix maar dat is nou net de hoofdreden waarom iedereen teruggrijpt naar analoge bakken. Voor de jaren 80 USA synthpop radiosound kan men niet zonder een OB-8 of een Prophet 5.
De Matrix-12/Xpander is een synth met een wat beperktere inzet. Dat heeft voornamelijk te maken met de karaktiristieke sound van wellicht de combinatie CEM3374 oscillator en CEM3372 filter. Het produceert een wat in de lage regionen (tussen 20 Hz en 300 Hz) en wat dunnere sound als de OB-8 of de OB-Xa, met een wat scheurderige rand. Daarnaast zijn de envelopes softwaregegenereerd die in combinatie met een CPU met midden jaren 80 specs niet echt snel zijn. Degenen de de Xpander roemen vanwege zijn sound (waaronder ik) zijn te spreken over zijn user interface en zijn sound waarmee je droog zonder effecten direct eind jaren 80 industrial sound mee krijgt. Bijvoorbeeld een industrial klassieker als "Belief" van Nitzerebb (inclusief de vermaarde William Orbit remixes van de singles uit dat album) werden bijna volledig met een Xpander (en in mindere mate een Juno-106) gemaakt en op "Pretty Hate Machine" van 9" Nails had hij ook een hoofdrol. Daarnaast is het één van de weinige synths (naast de zaagtand-standje van de Minimoog en de ARP2600 maar die zijn mono/duofoon) die in een mix overeind blijft tegen gelayerde overstuurde (metal)gitaren. Tot slot zijn modulatiemogelijkheden eindeloos (alles kan alles moduleren) en is de filterimplementatie in de CEM3372 weergaloos te noemen waar elke type analoge filter die je zou kunnen wensen voorhanden is. Inclusief de tb303-type 3-polige filter.
Ik ben het overigens met de vorige poster eens. D'r gaat voor mij wat Oberheim betreft niets boven m'n 4-Voice (SEM). De 12db filter en de mogelijkheid om elke voice met nèt iets anders te kunnen instellen zorgt ervoor dat het één van de meest muzikale synths is waar ik mee gewerkt hebt.
Hallo.
Ben zelf al 20 jaar enorme fan van Oberheim synthesizers. Heb op dit moment alleen nog een Oberheim OBXA (8 voice) en een Matrix 6. En ik moet je zeggen dat zoon OBXA of OB8 eigelijk alleen nog thuis gebruikt worden, voor mensen die er heel zuinig op zijn. Tis niet verantwoord om er mee op pad te gaan. Dit in verband met slechte tune potmeters. Ik zelf heb deze al 20 jaar geleden vervangen en zelfs dan is het nog niet gegarandeerd dat het altijd goed is. Maar voor de rest is het voor mij nog steeds een TOP apparaat. Ben zelf in de jaren 70 begonnen met een OB-SX. Een simpele preset variant op een OBX. Toendertijd heb ik hem gekocht voor fl. 8900.- Jaren veel plezier van gehad. Had ook de echte OBX sound. Vanuit daar ging het opwaards. OBX (8voice), OBXA (8 voice) die ik nog steeds heb.
Ik heb zelf dus al enige tijd een Oberheim OBXa eight-voice (120 memories) met Kenton MIDI.
Echt een gave bak, ziet er ook impressive uit door z'n enorme werkoppervlak.
De sound is voor mij de échte Oberheim sound uit de eighties, met lekker rochelende brass-pads en knallende syncsounds die maar zelden zo lekker klinken als uit deze bak.
Het is programmatisch niet de meest uitgebreide bak, het commentaar dat je veel minder kan instellen dan bij z'n leeftijdsgenoten is wel waar. Je hebt bijv. geen echte 'mixer' maar moet het doen met Oscillator 1 aan/half/uit, Oscillator 2 aan/half/uit en Noise aan/uit. Geen ringmod, geen gekke modulatiepaden, geen arpeggiator etc.
Maar de sound maakt dus enorm veel goed!
Oh ja, het loont altijd even om de laatste manual goed te lezen, want Oberheim heeft in z'n wijsheid besloten in de latere revisies nog wat grappigheidjes in te bouwen onder toetsencombinaties die je nooit per ongeluk zult ontdekken.
Techniek: De mijne heeft gelukkig geen last van slechte potmeters, al gaan sommige inmiddels wel een beetje stroefjes. Dat wil ik nog een keer laten fixen.
Verder is het qua onderhoud echt een goed gebouwde synth met z'n strakke interne opbouw met modulaire structuur (voicecards aan/uitzetten etc.) en vrij duidelijke voicecards op basis van het magische CEM drietal 3340, 3320 en 3310.
Naast de OBXa heb ik ook nog de DSX sequencer (inmiddels met de zeer zeldzame kabel...) en die is ondanks z'n beperkte opzet nog best grappig in het gebruik. Ook erg leuk te gebruiken als achtvoudige CV/GATE sequencer die je via de OBXa (en via MIDI!) kan aansturen.
Geen leuke plaatjes,wel goed nieuws voor alle OBXA bezitters van de eerste generatie...Deze kit geeft de synth heel wat mogelijkheden waaronder het opslaan van patches via sysex of het uitbreiden van de 32 patches tot 120,ook vele functies zijn nu via CC's aan te sturen, etc etc...
ik heb ze geen van alle jammer genoeg, maar ben een keer ergens geweest waar ze allemaak stonden en de obxa sprong er voor mij echt uit kwa ruigheid diepte en warmte brrrrr. hij staat ook boven aan mijn verlanglijsje
Origineel geplaatst door mansher Geen leuke plaatjes,wel goed nieuws voor alle OBXA bezitters van de eerste generatie...Deze kit geeft de synth heel wat mogelijkheden waaronder het opslaan van patches via sysex of het uitbreiden van de 32 patches tot 120,ook vele functies zijn nu via CC's aan te sturen, etc etc...
Ja, maar ik wacht even af of mijn bestelde en betaalde OBX kit ooit nog gemaakt gaat worden. Ik wacht al maanden. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
Weet ik niet meer. Ik heb Tony gevraagd wat de prijs was incl verzending, en die heb ik gepaypald. Tot die dag kreeg ik binnen de 24 uur antwoord op mijn mailtjes, na betaling werd het stil.
Uiteindelijk gaf Tony aan dat hij mijn order over het hoofd had gezien en dat zijn voorraad op was. Die moet eerst weer aangevuld worden.
Maar vanwaar jouw vraag ? Het is toch vrij normaal om eerst te betalen ? Of heb jij andere regelingen getroffen met Encore ?
Origineel geplaatst door wouw ..., na betaling werd het stil....
......r 'over het hoofd had gezien' --> en dat zijn voorraad op was<--. Die moet eerst weer aangevuld worden.
Origineel geplaatst door wouw Weet ik niet meer. Ik heb Tony gevraagd wat de prijs was incl verzending, en die heb ik gepaypald. Tot die dag kreeg ik binnen de 24 uur antwoord op mijn mailtjes, na betaling werd het stil.
Uiteindelijk gaf Tony aan dat hij mijn order over het hoofd had gezien en dat zijn voorraad op was. Die moet eerst weer aangevuld worden.
Maar vanwaar jouw vraag ? Het is toch vrij normaal om eerst te betalen ? Of heb jij andere regelingen getroffen met Encore ?
Nou toen ik een paar weken terug een kit voor mijn JP8 bestelde was deze ook niet op vooraad.
Toen gaf Tony aan dat hij met mij contact op zou nemen als de kit er was en dat ik dan het geld zou kunnen betalen. Ik heb gewoon vooruit betaald en ik zie dus wel wanneer de kit komt. Het betaal gedeelte kan maar gedaan zijn. Overigens denk ik dat het wel goed gaat komen met je OB kit want ik hoor niks anders dan positieve dingen over Encore.
ik heb laatst 2 kunnen kopen op ebay, ik wou er eigenlijk maar 1 maar die andere was zo goed geprijsd dat ik m niet kon laten liggen, voor $100 heb je een midi kit ervoor, je ziet ze best af en toe langskomen. Twee is niet overdreven want je kan gewoon andere samples zetten in een van de twee
Synthforum.nl gebruikt cookies om het gebruik van de site te analyseren en je bezoek te personaliseren.
Als je doorgaat, ga je akkoord met ons cookiebeleid.